Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Jeg var på konsert her om dagen... (min første faktisk :blush: )

og volumet var jo så herlig høyt... og jeg kunne kjenne bassen dundre gjennom brystet....

 

Det jeg lurer på er... hva er det som gjør at man kan kjenne bassen på den måten? jeg vet det har med lydbølger og sånt, men kan noen gi meg en konkret forklaring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lyd er luft i bevegelse. Høyttalere er overraskende mekanisk i måten de fungerer. Forsterkeren i stereoanlegget ditt forsyner effekt (fra strøm i veggen) som den sender til en elektromagnet sittende bakpå høyttalerelementet. Når denne magneten blir ladet med strøm skyter den høyttalerelemntet ut og dytter dermed luft rundt om i rommet. Dette skjer veldig fort. Veldig mange ganger i sekundet går høyttalerelementet frem og tilbake. Dette måler vi i Hz (svingninger i sekundet). De lyse lydene man hører må man ha et så lite element som mulig for å klare å lage, fordi elementet må gå frem og tilbake ekstremt fort (opp til 20.000 ganger per sekund). Hvor langt frem og tilbake det går varierer da selvfølgelig mye.

 

For å lage så mørke lyder som mulig må man ha et stort element som kan dytte mye luft, og da veier det naturligvis ganske mye. De største høyttalerelementene på 15-18 tommer kan lett veie 30-40kg. Man trenger altså en kraftig forsterker for å bevege dette 20-100 ganger i sekundet. Grunnen til at du kjenner bassen i kroppen er at du blir skutt på med luft, rett og slett, fordi basselementet er så stort og skyter frem og tilbake så fort at all luft i hele rommet er i bevegelse. Du blir massert, med andre ord. Har du store nok, og mange nok, basselementer i bevegelse på høyt volum samtidig kan "massasjen" du får av all luftbevegelsen forstyrre hjerterytmen din og drepe deg. Det skal alikevel en del til, så ikke vær redd for å gå på rave party og rockekonsert :)

 

Konklusjon: Bass (lave frekvenser) krever store elementer som setter mye luft i bevegelse, og du kjenner bassen på kroppen når denne luften treffer deg. Diskant (høye frekvenser) bruker små elementer som dytter lite luft, men gjør det ofte.

 

Vær kjapp med å si i fra om jeg har skrevet noe feil. Det er en stund siden jeg studerte dette.

 

 

edit: så ikke endrebjorviks svar før nå. Jeg lar det stå som en miniguide.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar
Hvor finner jeg formularer jeg kan skrive ut for eierskifte av moped? Jeg tror kanskje det ligger noe slikt på forbrukerportalen.no, men jeg klarer ikke å finne noe.

8725652[/snapback]

 

naf.no har salgskontrakt for motorsykkel og bil, samt medling om eierskifte lik den statens vegvesen bruker. Kommer i redigerbar pdf, klar for utskrift.

 

 

Noen vær så vennlig å svar på denne:

 

Hvor mye lyd avgir en standard luftkompressor man benytter til spikerpistol og hvor mye ca vil lyden øke med hvis den blir satt i et rimelig lite rom?

8720165[/snapback]

8726350[/snapback]

 

En kompressor er forholdsvis høylydt. i tillegg til mye lyd lager den også ganske kraftige vibrasjoner. Er kanskje lettere å svare på dette hvis du sier hvorfor du spør.

 

Vanskelig å si noe konkret om antall decibel, men når jeg står ved siden av den over tid går jeg som regel for å hente øreklokkene etter kort tid.

 

Den lager neppe noe mer lyd i et lite rom enn et stort. Dog er avstanden fra kompressoren mer avgjørende i forhold til hvor kraftig lyden oppfattes av deg.

Lenke til kommentar
En standard kompressor gir ca 60-80 dB, men du får de ned til f.eks 40 dB.

8730379[/snapback]

 

 

Dette syns jeg er litt for lavt.

 

se wikis eksempler på lydtrykk - i henhold til denne oversikten, der vanlig tale er 60 dB, tror jeg nok vi snakker mer i retning 80-90 dB. Et luftpressbor er oppgitt til 100dB og jeg syns lyden er nærmere dette enn lyden av vanlig tale. Hvor hentet du 60-80dB fra forresten? for ikke å snakke om 40dB?

 

Edit:

spørmålet gjaldt i utgangspunktet en kompressor som kan levere trykk til en spikerpistol, i området 6-8 bar altså. Her er det også snakk om opp mot et par hundre liter i timen ved vanlig bruk.

 

Link gjerne en kompressor som kan levere dette og kun har et støynivå på ca 40dB..

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
A decibel is one tenth of a bel (B). Devised by engineers of the Bell Telephone Laboratory to quantify the reduction in audio level over a 1 mile (1.6 km) length of standard telephone cable, the bel was originally called the transmission unit or TU, but was renamed in 1923 or 1924 in honor of the laboratory's founder and telecommunications pioneer Alexander Graham Bell. In many situations, however, the bel proved inconveniently large, so the decibel has become more common.
Lenke til kommentar
hvorfor snakker man om dB og ikke Bel? Sjeldent man snakker om 64,3 dB, man sier gjerne 65 dB, kunne jo sagt 6,5B?

Eller er jeg helt på jordet?

8730877[/snapback]

Som du selv sier, så er det ikke mange som gidder å si desimaltallene når de snakker fort.

Så hvis man hadde brukt Bel, kunne man fort opplevd at man rundet det av til nærmeste hele for at det skal være lettere å si, og det er stor forskjell på 6,0 Bel, 6,5 Bel og 7,0 Bel.

Derimot blir ikke forskjellen så stor hvis vi sløyfer desimaltallene i desibel. F.eks er det ikke så stor forskjell mellom 60,0, 60,5 og 70,0 desibel.

Lenke til kommentar
hvorfor snakker man om dB og ikke Bel? Sjeldent man snakker om 64,3 dB, man sier gjerne 65 dB, kunne jo sagt 6,5B?

Eller er jeg helt på jordet?

8730877[/snapback]

Som du selv sier, så er det ikke mange som gidder å si desimaltallene når de snakker fort.

Så hvis man hadde brukt Bel, kunne man fort opplevd at man rundet det av til nærmeste hele for at det skal være lettere å si, og det er stor forskjell på 6,0 Bel, 6,5 Bel og 7,0 Bel.

Derimot blir ikke forskjellen så stor hvis vi sløyfer desimaltallene i desibel. F.eks er det ikke så stor forskjell mellom 60,0, 60,5 og 70,0 desibel.

8731249[/snapback]

6,5 går greit, det er to siffer og ganske vanlig med hele og halve, mens 64,3 er 3 siffer, 65 er to igjen. 60,5 rundes av til 60 så to siffer...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...