Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vet ikke hva dere kaller det, men det kalles vel også "hold". Selv sier jeg sting. Sånn kniv som kjøres inn rundt mageområdet når man har løpt en stund, eller ikke løpt så mye. Hva forekommer det av? Jeg vil ha en god forklaring på det.

Det finnes mange teorier, både halv-vitenskapelige og andre mer eller mindre seriøse.

 

En teori er at smertene kommer fra en muskel som heter mellomgulvet (diafragma) fordi denne får for lite blod. Etter måltid, trenger innvollene mye blod for å fordøye maten. Dersom man samtidig setter i gang trening, bruker kroppen mye blod til muskelbruk i armer og bein. Kroppen prioriterer muskelbruk i armer og bein og mellomgulvet får for lite blod. Denne mangelen på blod gir smerter.

 

Et råd er å vente en tid fra man spiser til man trener og kanskje også passe på å spise et lett måltid fremfor et tungt.

 

Dersom du får hold, kan det hjelpe å sette seg ned litt og presse låret mot magen. Ofte går holdet over da.

 

Råd som jeg fikk for mange år siden var å løpe med en liten stein i hver hånd. Noen sa at man skulle holde hardt på den, andre hevdet at den skulle slenge fritt. Selv har jeg forsøkt begge uten særlig hell og tror nok at å ta det med ro er beste løsning.

 

--

 

En annen teori er at omslagsfold mellom pleurae ligger i klem. Det siste har jeg nettopp fått tips om og kilden er fra fysioterapihøgskolen. Mer info om dette legges ut her så snart jeg får ny kunnskap.

 

 

 

 

EDIT: Kilde: Trening.org

Endret av SnittLeif
Lenke til kommentar
Kan man lage en uendelighetsmaskin med vann, ved at du spalter det og forbrenner hydrogenet med oksygen og får vann igjen som du bruker til det samme?

Dette krever noe tilførsel av energi. Og da kan det vell ikke kalles en uendelighetsmaskin?

men hvis man bruker energien fra hydrogenet man forbrenner til å splitte mer vann som kommer inn igjen på et vis og blir splittet av hydrogenatomenes energi som kom før?

Lenke til kommentar
Kan man lage en uendelighetsmaskin med vann, ved at du spalter det og forbrenner hydrogenet med oksygen og får vann igjen som du bruker til det samme?

Dette krever noe tilførsel av energi. Og da kan det vell ikke kalles en uendelighetsmaskin?

Ja men jeg spurte en chemist om dette, og vedkommende var heller ikke sikker. Poenget er at det blir utløst mer energi når man spalter dem en det kreves for å sette dem sammen igjen, eller så var det veldig likt. Husker ikke helt hva konklusjonen ble... Men det er bombesikkert noe som ikke funker, fordi ellers ville det vært noen som hadde funnet det opp ;)

 

EDIT: riktig tenkt chokke :) det var det jeg tenkte på jeg også... kult at dette ble bragt opp igjen :p lenge siden jeg posta den,...

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...