Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenk at man har to planter, ikke noe spesifikk type planter, men bare planter generelt, og så gir de 12 timer sollys hver dag. Så bestemmer man seg for å gi de 6 timer sol i stedet for. Hvis alle andre forhold (jordsmonn, luft etc) er helt like, vil plantene vokse 50% av hva de ellers ville vokst? Eller mer eller mindre enn 50%?

 

Ok, om det var for generelt til å kunne svare på; Hadde det vært mulig å få økte avlinger per kvadratmeter jorde dersom man lagde kornåkere i tre etasjer? Se for seg at jordet er uendelig stort sånn at det ikke blir noen sol og skyggeeffekter på sidene av det og at jordet for hver kvadratmeter har to hyller a en halv kvadratmeter over med hver sine "åkerlapper". Altså at hver kvadratmeter jorde har 2 kvadratmeter kornåker fordelt på 3 etasjer over seg. Tenk videre at solskinnet når til alle etasjene, men hvert kornstrå bare får 50% så mye lys som det ellers ville fått. Ville dette gitt høyere avlinger enn uten hyllene?

Lenke til kommentar
Luftkompressor 2hk, 24 l tank, Liten og stillegående kompressor for spikerpistol, enkle malearbeider, punktsandblåsing etc

 

Nå har ikke jeg prøvd mange luftkompressorer, men stillegående er vel stillegående, og den øker vel ikke stort hvis man legger den i et lite rom.

 

Du må vel nesten kjøpe en kompressor og teste...

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

@dabear:

Det kan være greit å stokke bokstavene riktig selv om man ikke uttaler det akkurat som det står.

 

 

 

Til spørsmålet ditt edds så må jeg si at jeg ikke vet, folk er vel for slappe til å faktisk sjekke hvordan ordet uttales.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar
Hvorfor er uttalefeilen "Initiativ/Insjinativ" så utbredt? Min oppfattning er at den er spesiellt utbredt i forhold til andre liknende uttalefeil.

8728268[/snapback]

 

Mitt forslag:

Man har et ord med 4 I'er, noe som er ganske mye i forhold til lengden. Dette sammen med at for mange er dette et ord man ikke bruker så ofte tror jeg gjør at mange tar sats og pløyer igjennom ordet og utelater feilaktig en I fordi det gir bedre flyt.

 

dabear: Enig med Zlatzman. Eller mener du at det er riktig når folk sier intinativ/insjinativ?

Lenke til kommentar
Hvorfor er uttalefeilen "Initiativ/Insjinativ" så utbredt? Min oppfattning er at den er spesiellt utbredt i forhold til andre liknende uttalefeil.

8728268[/snapback]

Det er vel vanskelig å uttale det riktig og lett å stokke om på ordlydene. Regner med dette er et ord som barn lærer seg å uttale ganske sent og at det dermed er ett av de ordene som oftest uttales feil blant ungdom også. I tillegg kan det være at folk hører mer på hverandres feile uttale enn å rette seg etter de som prater det riktig. F.eks hvis en i en klasse på barneskolen sier insjinativ så er det lett for at neste elev sier det samme i stedet for å tenke seg om og rette på det. Det har vel noe å gjøre med menneskenes saueflokk-syndrom. Jeg tror det er hovedsaklig dette syndromet som er skylda i hvem-syken på Østlandet. Det er ikke med stolthet jeg han meddele at jeg kjenner folk fra Østlandet som faktisk ikke vet at spørreordet hvem kun refererer til person(er). Og ennå verre: Det er voksne personer. Barna deres har lært seg den samme talefeilen og smitter/påvirker sikkert venneflokken til å gjøre det samme. Ellers så er det også mange på Østlandet som også sier "sjøtt", "sjyllling", "sjipt", "sjøkken" osv. Jeg klarer ikke å se argumentet om at dette ikke er talefeil.

 

Selv hadde jeg talefeilen dekdektiv helt til tenårene.

Lenke til kommentar
Er det farlig å "knekke" ryggen på samme måte som fingrene?

Noen ganger når jeg bøyer ryggen bakover så kommer det knekkelyder.

 

Edit:

Lurer også på om noen vet hva som egentlig skjer når mann knekker fingrene.

(Husker ikke om dette er svart på)

8716880[/snapback]

 

Noen som vet om det er noen plasser på nettet man kan stille slike spm til doktorer eller kiropraktorer (feil?)?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...