Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Hele DNA-strengen er ett eneste gigantisk molekyl.

8702420[/snapback]

 

 

Hm, sikker? mener vi lærte noe annet på skolen ... at hver "side" var hvert sitt molekyl.

 

EDIT

 

Selv om DNA kalles «arvets molekyl», stemmer ikke den typiske oppfatningen om at DNA er et enkelt molekyl. De er snarere molekylpar, som omslynger hverandre som vinranker og danner en dobbeltspiral. (Se øverste halvdel av illustrasjonen til høyre)

 

wiki @ DNA norsk

 

 

edit nr 2

In living organisms, DNA does not usually exist as a single molecule, but instead as a tightly-associated pair of molecules.[5][6] These two long strands entwine like vines, in the shape of a double helix.

 

wiki artiklen på engelsk

Endret av DiscoBoB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men går det å endre utseende? (veldig!)

8701806[/snapback]

Det går an å fjerne et kromoson under kloningen slik at "klonen" får downs. Det er jo en ganske radikal endring i utseende. Eller vil du ha det ennå mer radikalt?

8702136[/snapback]

Um hva er "downs"

Lurer vel egentlig på om det går an å "forandre" store deler av skallen for eksempel.

Gjøre toppen av hodet høyere, fjerne nesen osv. (ikke fjerne lukte organene men den visuelle "utstikker" delen av nesen om du skjønner)

 

@ TheOats(edit)

 

Hah, er nok heller min feil. Er ikke verdens mester i formulering.

 

Wiki om biotek

 

Hvis du tar gener fra person A for å lage person B men du endrerer litt på dem, da får du ikke en klone.

 

Kloning er det samme som å reprodusere et levende vesen, eller deler av et levende vesen, med identisk arvestoff. Altså, kloner er individer med helt likt arvestoff.

Wiki om kloning

 

 

 

Ergo: du får ingen klone, du får en person som har mange av person A sine egenskaper.

 

Men hoved poenget: Teknologien har ikke kommet så langt av vi kan gå inn og lese det mensklige DNA'et og vite akkurat hva og hvor vi må kutte ut ting.

Det du spør om blir å da ta et mennesklig DNA, så finne ut nøyaktig hva de forskjellige genene er og gjør, så klippe dem ut, og så sette inn noen andres gener.

8702169[/snapback]

Takker for svaret :)

Lenke til kommentar
Um hva er "downs"

Lurer vel egentlig på om det går an å "forandre" store deler av skallen for eksempel.

Gjøre toppen av hodet høyere, fjerne nesen osv. (ikke fjerne lukte organene men den visuelle "utstikker" delen av nesen om du skjønner)

8703017[/snapback]

Personen til venstre har downs.

http://www.suh.se/bilder/foton/Danieltomas.jpg

 

Alle som har downs, ligner noe sykt synes jeg. Noen spesiell grunn til dette?

Lenke til kommentar
Um hva er "downs"

Lurer vel egentlig på om det går an å "forandre" store deler av skallen for eksempel.

Gjøre toppen av hodet høyere, fjerne nesen osv. (ikke fjerne lukte organene men den visuelle "utstikker" delen av nesen om du skjønner)

8703017[/snapback]

Personen til venstre har downs.

http://www.suh.se/bilder/foton/Danieltomas.jpg

 

Alle som har downs, ligner noe sykt synes jeg. Noen spesiell grunn til dette?

8703147[/snapback]

Hahaha (til meg altså!!), jeg oppfatter ordet riktig nå =P

Lenke til kommentar

Folk med Downs syndrom ligner på hverandre fordi de mister muskelkontrollen i ansiktet. Det er hundrevis av små muskler overalt i ansiktet som gir oss formen på ansiktet. Det er ikke bare bein under der.

Så alle får den samme ansiktsformen og uttrykket.

Lenke til kommentar
Ok. Rundt frokostbordet kom ordet "Ortodoks" opp, men ingen av oss visste hva ordet betydde.

 

Er det noen her som kunne oppklart saken? :)

8705225[/snapback]

orto|dok's a1 (av gr doxa 'mening')

1 som stemmer med den hevdvunne, rene lære o- forkynnelse / o- marxisme / den o-e kirke den gresk-katolske kirke / rettroende en o- jøde

2 gjengs, vanlig o-e virkemidler i politikken

 

Altså det som er (antatt) riktig?

Lenke til kommentar
Hvorfor har veldig få mørkudete (jaja) downs? Har sett en eller no bare, mens en del hvite i huden som har det iforhold.

8703435[/snapback]

Forventet levetid for en hvit person med Downs syndrom er mye høyere enn en svart eller asiatisk. Jeg så et par tall på dette for ikke mange ukene siden som jeg ikke greier å finne igjen, bare mange papirer som sier det er en forskjell. Om jeg husker rett var levetidene omtrent 1/2 og 1/3 i forhold til hvites 1/1 (~50 år?) for svarte og asiatiske respektivt.

 

http://www.webwire.com/ViewPressRel.asp?aId=16047

 

EDIT: Dette var tall i USA, så levevilkår skal være relativt like for alle rasene.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...