Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

En av fysikkens lover sier at energi ikke kan forsvinne,men bare gå fra en form til en annen... men jeg lurer på en ting. Vi mennesker "er" jo energi, men hva skjer med den, eller hva skjer med energien vår når vi dør?

8694040[/snapback]

Hva mener du med at vi "er" energi? Er det energiske bevegelser og sånt som vi utfører du tenker på eller den kjemiske energien vi inneholder eller termisk energi (kroppsvarme) eller noe annet?

8694929[/snapback]

 

All energien vi bruker på å puste, leve, holde kroppstemperaturen og bevege oss kommer jo fra maten vår. En av grunnene til at vi ikke kan leve uten næring. Vi _er_ ikke energi i den forstand.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror ikke det er ulovlig å drepe noen ikke-mennesklige dyr, med mindre de er utryddningstruet.

Du går rundt og dreper måkeunger? Fordi du ikke får tak i eggene?

..... :hmm: Forstår ikke helt begunnelsen din?

8686523[/snapback]

Byen vår blir helt overfalt av måker i juni/juli/august. Måker overalt, måker som driter, stuper og hyler. Så jeg og noen gutter på skolen har bestemt oss for å lage en motstandsorganisasjon for å holde måkebestanden under kontroll.

 

Vi prøver å gi måkeungene en så rask slutt som mulig, men dere aner ikke hvor seigliva de små, søte, lodne krabatene er.

Lenke til kommentar

Sitter nå og ser på Åndenes Makt på discovery (utrolig morsomt /idiotisk program).

 

Den ene klarsynte personen sitter og beskriver denne personen som har gjort noe slemt ut ifra sine synske evner. En annen fyr sitter og tegner ned en skisse ut i fra beskrivelsene hennes.

 

Mitt spørsmål: Sett at en person sitter og ser på meg samtidig som hun beskriver meg for en tredje person som tegner etter beskrivelsene. Hvor lik vil denne tegningen av meg bli? Vi forutsetter såklart at tegneren ikke ser meg, og beskriveren får heller ikke se på tegningen og korrigere.

Lenke til kommentar

Er det ikke slik?:

 

Vanlig: Lufta som blåses inn i kupéen kan varmes opp via varmeelement. Varmetilførselen styres med en manuell bryter.

 

Klimaanlegg: Lufta som blåses inn i kupéen kan varmes opp via varmeelement. Varmetilførselen reguleres med en justerbar termostat. Man kan f.eks stille temperaturen til 22'C og få den temperaturen uansett om det er +10'C eller -20'C ute.

 

Aircondition: Lufta som blåses inn i kupéen kan varmes opp via varmeelement eller kjøles ned med kjøleelement. Temperaturen reguleres med en justerbar termostat. Man kan f.eks stille temperaturen til 22'C og få den temperaturen uansett om det er +30'C eller -20'C ute. Klimaanlegget har ikke kjøling og vil dermed gi minst 30'C inne når det er 30'C ute.

Lenke til kommentar

Det er ganske interesant. For det betyr vell at bilbransjen har en annen definisjon enn andre bransjer. F. eks. air conditioning og klimaanlegg brukes om hverandre når det er snakk om hus.

 

Og slår man opp i ordlista på luftkondisjonering får man følgende:

 

luftkondisjonering ~kondisjonering -a el. -en (etter eng. air conditioning) automatisk regulering av temperatur, fuktighet og ventilasjon i lufta, klimaanlegg

 

Edit:

 

Dinside bil har en artikkel om klimaanlegg i bil hvor det hevdes følgende:

 

Klimaanlegget har to oppgaver:

-å gjøre luften tørrere

-å avkjøle luften, i følge temperaturinnstillingen du velger

 

link til kilde

 

Har søkt litt mer angående dette på nettet, og gjengs over virker det som om air conditioning og klimaanlegg brukes om hverandre. Men de to typene Simen1 refererer til betegnes som regel som:

-Manuelt klimaanlegg

-Automatisk (eller elektronisk) klimaanlegg

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Jeg lurer på et par andre snedige ting...

 

-Hvorfor har det seg sånn at når hår kommer til en bestemt lengde, så slutter det å vokse, men så snart du klipper det, så vokser det ut igjen? Når det allerede har sluttet å vokse, burde det ikke da forbli sånn?

 

-Hva er det egentlig i såpe som gjør at du blir ren av det?

Endret av SilentAngel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
-Hva er det egentlig i såpe som gjør at du blir ren av det?

8696638[/snapback]

såpe er basisk, som derfor fjerner fettet i huden. bussen går om 3 min så må stikke *flash :ph34r: *

Lenke til kommentar
-Hva er det egentlig i såpe som gjør at du blir ren av det?

8696638[/snapback]

såpe er basisk, som derfor fjerner fettet i huden. bussen går om 3 min så må stikke *flash :ph34r: *

8696771[/snapback]

Tidligere lagde man vel såpe ved å koke fett. Hvordan forklarer du den koblingen?

Lenke til kommentar
-Hvorfor har det seg sånn at når hår kommer til en bestemt lengde, så slutter det å vokse, men så snart du klipper det, så vokser det ut igjen? Når det allerede har sluttet å vokse, burde det ikke da forbli sånn?

8696638[/snapback]

Håret slutter vel ikke å vokse. Det fortsetter vel å vokse kontinuerlig men hvert hårstrå løsner vel et tilfeldig tidspunkt og da har endene lett for å bli flisete. Når de er flisete så klipper man det og får en fin kant, men så lar man det vokse en stund så man får mer lengde og mer flising. Så klipper man det igjen osv.

 

Kroppshår vokser derimot bare til en viss lengde før hårcella reduserer veksten og gjør håret så tynt ved rota at det lett brekker av. Så begynner det å produsere på nytt osv. Det virker som den syklusen er kontinuerlig og ikke påvirkes av om håret brekker av eller ikke. Av og til kan jeg finne lange hårstrå, f.eks på armen som er tynnere på midten.

Lenke til kommentar
-Hva er det egentlig i såpe som gjør at du blir ren av det?

8696638[/snapback]

Det viktigste med såpe er at den både er vann- og fettløselig, én form for løselighet i hver ende av molekylet. (Den fettløselige siden vil være vannavstøtende).

 

Når såpa flyter rundt i vannet vil dermed den ene enden være løst, glad og fornøyd. Den andre enden vil hele tiden søke fett å binde seg til.

 

Når fett finnes vil masse såpemolekyler feste seg til fettet, med den fettløselige siden inn, slik at hele fettmolekylet er dekt av såpe. Det medfører at overflaten kun er vannløselig, og dermed kan vann skylle bort fettet.

Lenke til kommentar
Hvor bør man egentlig oppholde seg i en stor bygning/boligblokk/skyskraper (altså en bygning med mange etasjer) for å ha størst sjanse til å overleve, og få minst skader?

8695082[/snapback]

 

Det var visst noen personer i 4. etasje av WTC som overlevde da den raste sammen, diverse forståsegpå-folk har visst hevdet at de aldri kunne ha overlevd i 3. eller 5, altså en etasje opp eller ned.

 

 

 

Energi forsvinner jo ikkje, men går over til nye former. Men; Viss eg bruker min energi til å løfte hånden, hva vil de energien bli til da?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...