Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Sett at en person A sitter fast med hodet undet vann. Kan en da overleve ved at en annen person B blåser luft inn i lungene til A? Vi bruker vel ikke opp alt oksygenet vi puster inn og er det nok o2 i det vi puster ut til å holde i live A under vann?

8672660[/snapback]

Ja, dersom person B har kort vei til overflaten og klarer å hente en lungefull med luft ofte nok til at A ikke får panikk og sluker vann så, ja.

 

Det går fint an å puste inn utpustet luft noen få ganger. Men når lufta er pustet inn og ut kanskje 4-5-6 ganger så begynner CO-nivået å bli faretruende høyt. Problemet er altså ikke mangel på oksygen, men overskudd på CO. CO blokkerer oksygenbærerne på de røde blodcellene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når folk har dødd, har jeg bestandig deltatt i "gudstjenesten" for personen, og etter det en "fest" der det blir servert diverse mat..

 

Varigheten har kanskje ikke vært mer enn noen timer, men jeg vil da kalle det for ei feiring uansett?

8676718[/snapback]

 

skjønner.. men jeg personlig vil ikke kalle det en feiring.. fordi feiring assosierer jeg med "hipp-hurra-du-har-bursdag"- feiring

Lenke til kommentar

Gunnar og Truls har 18 kr til sammen

Gunnar og Espen har 20 kr til sammen

Espen og truls har 16 kr til sammen

 

Med de to første setningene vet vi at Espen må ha 2 kroner mer enn Truls. Med alle tre vet vi at Gunnar har 2 kroner mer enn Espen. Utover det er det ikke vanskelig å finne de eneste numrene som passer. Det går sikkert an å sette opp en ligning, men den slags ga jeg meg med for seks år siden.

Lenke til kommentar
Når folk har dødd, har jeg bestandig deltatt i "gudstjenesten" for personen, og etter det en "fest" der det blir servert diverse mat..

 

Varigheten har kanskje ikke vært mer enn noen timer, men jeg vil da kalle det for ei feiring uansett?

8676718[/snapback]

Jeg vet egentlig veldig lite om dette, men har fått inntrykk av at de feirer livet den personen har levd, å ikke at han/hun har dødd.

Lenke til kommentar
Hvorfor feirer vi ikke døden her i Norge sånn som noen andre kulturer i verden?

8676657[/snapback]

Noen observasjoner jeg har gjort:

 

Samene har en ren sørgedag og kler seg så lite festlig som over hodet mulig for å unngå å vise glede ved en persons bortgang. Skitne arbeidsklær er normen.

 

Nordmenn har en sørgedag med hyggelig samvær og mimring etterpå. Jeg vil ikke kalle det en feiring, men en folk kler seg pent, spiser god mat og har det hyggelig. Det er noe positivt over det. I motsetning til fløelsesutladingen det er under alvoret i selve begravelsen. Samværet etterpå blir en slags lettelse over at det verste er over og starten på at livet må gå videre.

 

Latinamerikanere feirer med en livlig fest. Alkohol og mat i store mengder. Dans og morro. De feirer at den døde har kommet til himmelen.

Lenke til kommentar

Står litt om dette på Språkrådet sine hjemmesider: http://sprakrad.no/Raad/Skriveregler_og_gr...tikk/Semikolon/

 

Semikolon gjør tjeneste som en mellomting mellom et punktum og et komma og må ikke blandes sammen med kolon.

 

Riksmålsforbundet sier dette:

2. Semikolon markerer en litt kortere pause enn punktum; det kan bare stå mellom selvstendige setninger, slik som vi har brukt det her. Det kan altså ikke stå bare en leddsetning (bisetning) på den ene siden av semikolon, og tegnet kan ikke stå mellom ledd inne i en setning. 

Mange bruker semikolon feil der det skal være kolon. Se punkt 4.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...