Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Hva er forholdet mellom hestekrefter og newtonmeter? Hestekreftene er effekten på motoren, det vet vi. Men det store gullspørsmålet, som ingen jeg kjenner eller ikke kjenner har klart å forklare på en forståelig måte er hvordan disse fungerer sammen for å bestemme ytelsen til en bil. Hvorfor kan både hk/kW og NM oppgis som ytelse i fart/aksellerasjonssammenheng?

 

8660495[/snapback]

 

Tror ikke jeg kan forklare deg dette fullgodt, og det er et godt spørsmål som jeg også har tenkt litt på. Jeg har kommet til at hovedforskjellen er at de måler forskjellige ting.

 

effekt= kraft*vei/tid (kW/hk/bhp)

dreiemoment=kraft*posisjonsvektor

 

(kilde: en.wikipedia.org)

 

se også http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower#Re...hip_with_torque

 

om forholdet mellom gamp og moment.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva slags sertifikat trenger man for å kjøre luftskip?

8660059[/snapback]

I Norge tror jeg man trenger ett eller annet flysertifikat. (Motorisert flygende fartøy). Hvis det er ikke-motorisert, f.eks stasjonært med wire til bakken så tror jeg man slipper sertifikat, akkurat som for seilfly, fallskjermhopping, hanggliding og paragliding, men man må likevel holde seg innenfor luftsfartsreglene (maksimalt 150 eller 300 meter over bakken for å unngå konflikter med luftfarten).

 

Hva er forskjellen på en antenne og parabol?

8660957[/snapback]

Parabol er bare tallerkenen. Den har ingen elektriske tilkoblinger men er bare et slags "speil" eller "linse" for å fokusere signaler inn mot et punkt. Man kan f.eks bruke en parabol for å fokusere lydsignaler. (Dette har jeg prøvd over lengre avstand og det gir en morsom effekt av at den man prater med står veldig nært selv om han står langt unna.) En parabol kan også brukes for å fokusere lys eller annen EM-stråling som radiobølger, mikrobølger osv.

 

Setter man en antenne f.eks WLAN-antenne i fokuspunktet til parabolen så får man et svært retningsstyrt signal. Mye av sendestyrken som ellers ville spredt seg 360' rundt antenna blir fokusert i en retning som en "signalbunt". Dermed kan man oppnå et godt signal over lange avstander. Omtrent som et fyrtårn som sender lys i en retning i stedet for å stråle alle veier samtidig.

Lenke til kommentar
Får kvinner økonomisk støtte siden de bruker bind? (synes å ha lest dette en plass)

8661989[/snapback]

Nei, men det var et parti (husker ikke hvilket) som snakket om å fremme et slikt forslag.

8662003[/snapback]

Det var vel det svenske feministpartiet som fremmet det forslaget og skapte mye røre i pressen en stund. I Sverige står feministpartiet veldig sterkt så der ble de tatt seriøst, men i Norge var det mest hoderistning og slengkommentarer om menns utgifter til barberhøvler, slips og en del andre ting.

Lenke til kommentar
Hva er forholdet mellom hestekrefter og newtonmeter? Hestekreftene er effekten på motoren, det vet vi. Men det store gullspørsmålet, som ingen jeg kjenner eller ikke kjenner har klart å forklare på en forståelig måte er hvordan disse fungerer sammen for å bestemme ytelsen til en bil. Hvorfor kan både hk/kW og NM oppgis som ytelse i fart/aksellerasjonssammenheng?

 

Er det slik at HK bestemmer den faktiske fartsøkningen mens newtonmeter bare bestemmer hvor mye vekt bilen klarer å dra med seg? Jeg vet at en bil med f.eks 100hk og 350nm presser deg lengre bak i setet enn en bil med 180hk og 200nm, men er det mulig at den alikevel aksellererer tregere? Det burde jo ikke det, siden det er g-kreftene som presser deg bak, og det går jo synkront med aksellerasjon. Er ute etter en forståelig og detaljert forklaring. Howstuffworks hadde forklaring på hver av de sist jeg sjekket, men hjalp meg ikke på vei med å finne sammenhengen mellom de.

8660495[/snapback]

 

Horsepower is how hard you hit the wall, torque is how far you take the wall with you :thumbup:

Lenke til kommentar

et par spørsmål jeg har tenkt på:

 

1: Heter det pigg- eller pinnsvin?

Har et levende i hagen :)

2: hva spiser pigg-/pinnsvinet? Og noen måte jeg kan gjøre det at det får det bedre eller la naturen gå sin gang?

 

 

Så en dokumentar igår hvorvidt mennesket kan være laget av aliens. Det jeg ikke skjønte helt, var at det ikke ga noe svar. Bare spørsmål. Som "starchild" (en misforma hodeskalle) og at de fant ut at moren var menneske og at for å finne faren måtte de ha noe de kalte "core-DNA". Punktum. Ikke noe mer testing eller noe.

Kan de ikke da klone hodeskallen inn i et egg hos en kvinne og se hva man får?

Var også snakk om hieroglyfene (staving?) i Egypt og hva de betydde, og hvordan kunne menneske flytte så store blokker? Og hvordan kunne de lage hieroglyfer i totalt mørke (ikke funnet spor av lyskilder i form av olje)? Og hadde de elektrisitet fra utenomjordiske, men som senere ble glemt og "skapt" igjen i de senere århundrer?

Og har de en hjemmeside hvor det blir oppdatert relativt ofte med info på dette temaet?

 

 

Ja, jeg er veldig lett påvirkelig når det gjelder sånne ting...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...