Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En annen ting er at Donald Duck går naken rundt i huset og ute hele dagen, men slenger et håndkle rundt seg når han er ferdig i dusjen.

8659862[/snapback]

For å tørke seg? :p Hehe.

 

Han har jo på seg genser/skjorte.

Og så har han jo ikke så mye å skryte av nedentil heller da. :whistle:

Endret av VHaakonsen
Lenke til kommentar

Hva er forholdet mellom hestekrefter og newtonmeter? Hestekreftene er effekten på motoren, det vet vi. Men det store gullspørsmålet, som ingen jeg kjenner eller ikke kjenner har klart å forklare på en forståelig måte er hvordan disse fungerer sammen for å bestemme ytelsen til en bil. Hvorfor kan både hk/kW og NM oppgis som ytelse i fart/aksellerasjonssammenheng?

 

Er det slik at HK bestemmer den faktiske fartsøkningen mens newtonmeter bare bestemmer hvor mye vekt bilen klarer å dra med seg? Jeg vet at en bil med f.eks 100hk og 350nm presser deg lengre bak i setet enn en bil med 180hk og 200nm, men er det mulig at den alikevel aksellererer tregere? Det burde jo ikke det, siden det er g-kreftene som presser deg bak, og det går jo synkront med aksellerasjon. Er ute etter en forståelig og detaljert forklaring. Howstuffworks hadde forklaring på hver av de sist jeg sjekket, men hjalp meg ikke på vei med å finne sammenhengen mellom de.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar
Er det slik at hasjplanter er forbudt å dyrke verden over?

Isåfall, er ikke dette feil, at vi mennesker skal utrydde en plante ?! Det er jo ofte oppe i mediene at vi må passe naturen rundt oss slik at plante/dyrelivet forsvinner..

8658509[/snapback]

 

Pærebrann er vel en plante(?) som man ønsker og kvitter seg med temmelig kjapt.

 

edit: fjernet ikke.

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
Hva er forholdet mellom hestekrefter og newtonmeter? Hestekreftene er effekten på motoren, det vet vi. Men det store gullspørsmålet, som ingen jeg kjenner eller ikke kjenner har klart å forklare på en forståelig måte er hvordan disse fungerer sammen for å bestemme ytelsen til en bil. Hvorfor kan både hk/kW og NM oppgis som ytelse i fart/aksellerasjonssammenheng?

 

Er det slik at HK bestemmer den faktiske fartsøkningen mens newtonmeter bare bestemmer hvor mye vekt bilen klarer å dra med seg? Jeg vet at en bil med f.eks 100hk og 350nm presser deg lengre bak i setet enn en bil med 180hk og 200nm, men er det mulig at den alikevel aksellererer tregere? Det burde jo ikke det, siden det er g-kreftene som presser deg bak, og det går jo synkront med aksellerasjon. Er ute etter en forståelig og detaljert forklaring. Howstuffworks hadde forklaring på hver av de sist jeg sjekket, men hjalp meg ikke på vei med å finne sammenhengen mellom de.

8660495[/snapback]

 

http://craig.backfire.ca/pages/autos/horsepower

Lenke til kommentar
Er det slik at hasjplanter er forbudt å dyrke verden over?

Isåfall, er ikke dette feil, at vi mennesker skal utrydde en plante ?! Det er jo ofte oppe i mediene at vi må passe naturen rundt oss slik at plante/dyrelivet forsvinner..

8658509[/snapback]

 

Pærebrann er vel en plante(?) som man ikke ønsker og kvitter seg med temmelig kjapt.

8660818[/snapback]

 

Pærebrann er ingen plante, det er en sykdom til planter.

 

Bakterien Erwinia amylovora er årsak til sykdommen pærebrann, (på engelsk "fireblight", dansk "ildsot", svensk "päronpest").

 

Det er en av de mest skadelige sykdommer på eple og pære sett i verdenssammenheng.

 

Den har vært kjent i U.S.A. i over 200 år. For 30 år siden kom den til Europa, først til England, og har siden spredt seg til de fleste land på kontinentet, hvor den hvert år forårsaker store skader.

Lenke til kommentar
Er det slik at hasjplanter er forbudt å dyrke verden over?

Isåfall, er ikke dette feil, at vi mennesker skal utrydde en plante ?! Det er jo ofte oppe i mediene at vi må passe naturen rundt oss slik at plante/dyrelivet forsvinner..

8658509[/snapback]

 

Ikke internasjonalt ulovlig nei:

http://no.wikipedia.org/wiki/Hasj#Legal__status

 

Pærebrann er vel en plante(?) som man ikke ønsker og kvitter seg med temmelig kjapt.

8660818[/snapback]

 

Pærebrann er en plantesykdom.

http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_hordaland/4939077.html

Lenke til kommentar
Hva er forholdet mellom hestekrefter og newtonmeter? Hestekreftene er effekten på motoren, det vet vi. Men det store gullspørsmålet, som ingen jeg kjenner eller ikke kjenner har klart å forklare på en forståelig måte er hvordan disse fungerer sammen for å bestemme ytelsen til en bil. Hvorfor kan både hk/kW og NM oppgis som ytelse i fart/aksellerasjonssammenheng?

 

Er det slik at HK bestemmer den faktiske fartsøkningen mens newtonmeter bare bestemmer hvor mye vekt bilen klarer å dra med seg? Jeg vet at en bil med f.eks 100hk og 350nm presser deg lengre bak i setet enn en bil med 180hk og 200nm, men er det mulig at den alikevel aksellererer tregere? Det burde jo ikke det, siden det er g-kreftene som presser deg bak, og det går jo synkront med aksellerasjon. Er ute etter en forståelig og detaljert forklaring. Howstuffworks hadde forklaring på hver av de sist jeg sjekket, men hjalp meg ikke på vei med å finne sammenhengen mellom de.

8660495[/snapback]

Om du se her, så finnes det hugevis av forskjellige definisjoner på hestekrefter (avhenging av bruk). F. eks. hvor mye et lokomotiv kan dra, elektrisk hestekefter etc.

 

 

En mekanisk hestekrefte er vell definert som en mestemt mengde watt. (0.74569987158227022 kW) og sammenhengen mellom newton meter (torque) og kW er denne:

d908d88736c9103b5cc769e08f7ec97b.png

Hvor 9549 er avrundet (30000/π)

 

Litt vanskelig å komme med noen bra forklaring kort på forumet, men ta en kikk på wikipedia siden jeg linket til øverst (engelsk). Det kommer helt ann på hva man måler i hestekrefter.

Lenke til kommentar

Jeg var i Trondheim på 17 mai, og midt på torget der er det en diger statue. Selvfølgelig var det en russelue på toppen av statuen, og det skjer visstnok hvert år.

 

Jeg lurer på hvordan i all verden de klarer å få puttet lua dit. Statuen er jo kjempehøy og ikke akkurat klatrevennlig. Og jeg regner ikke med at kommunen stiller med lift liksom.

Lenke til kommentar
Men spørsmålet er om de bruker lift, eller gjør det på en helt annen måte.

8660968[/snapback]

 

Spør russ du møter i nærmiljøet, de kan kanskje svare deg.

 

Mulig de kaster, eller bruker en lang stang av et eller annet sortiment.

8660979[/snapback]

Hmm. Problemet er at jeg er tilbake i Oslo nå. Så jeg håpte det var noen russ fra trondheim som leste forumet, og visste svaret :)

Lenke til kommentar
Pærebrann er ingen plante, det er en sykdom til planter.

 

Bakterien Erwinia amylovora er årsak til sykdommen pærebrann, (på engelsk "fireblight", dansk "ildsot", svensk "päronpest").

 

Det er en av de mest skadelige sykdommer på eple og pære sett i verdenssammenheng.

 

Den har vært kjent i U.S.A. i over 200 år. For 30 år siden kom den til Europa, først til England, og har siden spredt seg til de fleste land på kontinentet, hvor den hvert år forårsaker store skader.

8660875[/snapback]

 

Greit nok, en sykdom.

 

Men er det ikke slik at den ofte angriper en spesiell plante?

 

Mispel eller noe slik...

 

Kom den originalt fra USA?

Lenke til kommentar
Pærebrann er ingen plante, det er en sykdom til planter.

 

Bakterien Erwinia amylovora er årsak til sykdommen pærebrann, (på engelsk "fireblight", dansk "ildsot", svensk "päronpest").

 

Det er en av de mest skadelige sykdommer på eple og pære sett i verdenssammenheng.

 

Den har vært kjent i U.S.A. i over 200 år. For 30 år siden kom den til Europa, først til England, og har siden spredt seg til de fleste land på kontinentet, hvor den hvert år forårsaker store skader.

8660875[/snapback]

 

Greit nok, en sykdom.

 

Men er det ikke slik at den ofte angriper en spesiell plante?

 

Mispel eller noe slik...

 

Kom den originalt fra USA?

8661089[/snapback]

 

Mange vekster i Rosefamilien er mottagelige.

Pære og eple er de viktigste vertplantene. En

lang rekke prydbusker blir også lett angrepet,

først og fremst ulike arter av mispel

(Cotoneaster), hagtorn (Crataegus), og ildtorn

(Pyracantha).

Så den kan angripe ganske mye. Husker at det var folk fra landbruksdepartementet som kom og undersøkte hagen til foreldrene mine. De fant et bittelite skudd innerst i en granhekk som hadde pærebrann og måtte fjernes. Det er ganske mange forskjellige planter som kan smittes.

 

Den har vært kjent i USA i over 200 år, men kom først til Europa for ca 30 år siden. Den forårsakes av en bakterie. Det at du trodde at det var planter som skulle utryddes skyldes kanskje dette:

 

Bestemmelsene innebærer blant annet at det i

hele landet er forbudt å selge og plante

bulkemispel og pilemispel. Det er plikt å melde

fra til Statens landbrukstilsyn ved mistanke

om angrep av pærebrann.

Men dette er jo prydplanter som man planter ut i hagen, og vi utrydder dem ikke.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...