Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så naturlig for oss menn/gutter å sitte med beina spredd? :hmm:

8641293[/snapback]

Men hvorfor sitter politikere med kryssete bein på TV, hvis det er så naturlig for gutter å spre dem?

8642117[/snapback]

 

For ikke å se ut som jævla slasker.

8642183[/snapback]

 

du har faktisk et poeng der! Stoltenberg hadde ikke fått noen velgere hvis han hadde hatt en opprevet dongeri, grilldressjakke og stod og viste skrittet sitt til alle velgerene!

8642196[/snapback]

 

Han hadde fått min stemme...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det mulig å be om litt høyere kvalitet på både spørsmålene og særlig svarene videre i tråden enn det de siste par dagene?

 

-----

 

Hvorfor hadde tidligere alle kortautomater i butikker kortleseren på venstre siden av tastaturet med magnetstripa mot høyre, and all was good, helt til for et par år siden da "alle" plutselig begynte med kortleser på høyre side av tastaturet og magnetstripa til venstre?

Det hender enda at jeg trekker kortet vei (og hvorfor har de ikke lesere på begge sider som mange venstre-lesere hadde?), og selv om jeg ser et par veldig små fordeler med byttet lurer jeg på om det er en god snedig grunn bak?

Lenke til kommentar
Hvorfor varierer høydemåleren på gps-en min fra 50-250 meter på samme høyde?

Det er jo totalt ubrukelig!

8640056[/snapback]

Fordi den går ut i fra trykket på lufta som varierer om det er høytrykk eller lavtrykk. Du må nullstille den før bruk eller stille den inn på en høyde du vet hvor høy er før du bruker den.

8640104[/snapback]

 

Hvorfor i allverden vil en gps måle høyden over vannet på denne måten? Satelittene går vel i en bestemt høyde fra jorden, og man burde jo klare å finne høyden ved regning om man har mange nok satelitter og vinkelen mellom personen og sattelitten + avstanden mellom satelitttene...

8640650[/snapback]

Tviler på at den beregner høyde ut ifra lufttrykket ja.

Lenke til kommentar
Hvorfor hadde tidligere alle kortautomater i butikker kortleseren på venstre siden av tastaturet med magnetstripa mot høyre, and all was good, helt til for et par år siden da "alle" plutselig begynte med kortleser på høyre side av tastaturet og magnetstripa til venstre?

Det hender enda at jeg trekker kortet vei (og hvorfor har de ikke lesere på begge sider som mange venstre-lesere hadde?), og selv om jeg ser et par veldig små fordeler med byttet lurer jeg på om det er en god snedig grunn bak?

8642553[/snapback]

Sikkert fordi de fleste er høyrehendte, og det vil da være mer naturlig å dra kortet på høyre side av tastaturet. Magnetstripen må sikkert være mot venstre siden det er der det er plass til å plassere leseren, men meget mulig det ikke er noe pes å lage en leser på andre siden også, slik at kortet kan dras begge veier. Det som irriterer meg er de få som krever magnetstripen mot høyre.

Lenke til kommentar
Hvorfor hadde tidligere alle kortautomater i butikker kortleseren på venstre siden av tastaturet med magnetstripa mot høyre, *snip*

8642553[/snapback]

Jeg tror det er av ergonomiske årsaker. Jeg er høyrehendt, og for meg er det naturlig å holde kortet i høyre hånd, med det innprentede VISA-nummeret mot innsiden av fingrene og stripen da altså mot venstre eller inn mot kroppen alt etter som. Den greieste måten å arrangere kortleseren på da blir nettopp med stripen mot venstre eller ned, og siden folk flest er høyrehendte er det kanskje lurest å lage dem slik. At det ikke er leser på begge sider er ikke noe rart, slike apparater er dyrere å lage.

 

Kanskje det hele egentlig bare koker ned til sjefen på kortleserfabrikkens personlige preferanser, hva vet jeg. Sorry at jeg bare spekulerer, men jeg blir overrasket om noen kan komme med et faktasvar på dette. :)

Lenke til kommentar
hvordan skrives nascsphiel.

naschspiel?

8643397[/snapback]

 

nachspiel tror jeg, tysk nach(etter)spiel (spill) etterspill

 

samme som vorspiel; vor(før)spiel(spill) før spill

 

shoot me if im wrong

 

 

Hvor mye kan man gjøre om på en bil uten å omregistrere den?

 

Altså bytter ut motor, ++.

 

Kan man beholde samme "bil-nr"(husker ikke ordet, det som står på plata) hvis man omregistrerer?

Lenke til kommentar
Hvis et brev ble sendt på mandag denne uka, hvor lang tid ville det tatt før den kom hit? (Fra Oslo til Kristiansand).

 

Si at det er B-post.

8643426[/snapback]

3-5 dager for b-post. Hvis det ble levert inn etter 16 på mandag, vil jeg tippe det kommer senest i morgen eller på mandag. Ting tar litt tid når vi får en fridag midt i det hele.

Lenke til kommentar

Hvis man tjener passe bra, la oss si 5-600.000 i året, røyker og drikker "normalt" med alkohol, hvor mange prosent av pengene man tjener vil gå rett statens lomme i form av avgifter og skatter. Regn med alt fra arbeidsgiveravgift til skatt, moms og bensinavgift

Lenke til kommentar
hvordan skrives nascsphiel.

naschspiel?

8643397[/snapback]

 

nachspiel tror jeg, tysk nach(etter)spiel (spill) etterspill

 

samme som vorspiel; vor(før)spiel(spill) før spill

 

shoot me if im wrong

 

 

Hvor mye kan man gjøre om på en bil uten å omregistrere den?

 

Altså bytter ut motor, ++.

 

Kan man beholde samme "bil-nr"(husker ikke ordet, det som står på plata) hvis man omregistrerer?

8643470[/snapback]

 

Omtrent alt du gjør med bilen må godkjennes i vognkortet, det gjøres hos Biltilsynet. Du beholder kjennemerket, men det står i vognkortet og i databasen til Biltilsynet hva du har gjort.

 

Men du kan f.eks øke effekten i motoren med opptil 15% uten å måtte godkjenne den, samme med dekkstørrelsen om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar
Ganske rart egentlig, for tyskere har aldri hørt om den "norske" formen for vorspiel og nachspiel. Det er ikke ord i deres normale vokabulær. Har spurt tyskere om dette, nemlig.

8644467[/snapback]

Det betyr vel det samme som engelsk "foreplay" om jeg ikke tar mye feil. Folk ser noe rart på deg om du bruker det hvertfall.

Lenke til kommentar
Hvorfor må betjeningen i klesbutikker, restauranter og lignende taste inn en kode før jeg kan dra kortet, men i matbutikker gjør de ikke det?

8645277[/snapback]

 

Litt uenig med deg her. Det er flere og flere butikker som kobler sammen kortterminal og kasse. Og det er akkurat her problemet ligger.

 

En kasse er kun koblet opp med strøm, eventuelt med nettverk til en server med en database over alle varene, rabatter o.l.

Kortterminalen er koblet opp mot telefon- eller internettlinjen, for den skal forhandle med banken.

 

Nyere kassesystemer er digitale, det vil si små datamaskiner (bare se på Tusenfryd, Coop-butikker, H&M som alle har samme løsning) som er koblet opp mot kortterminalen. Når du sier du skal betale med kort, trykker de en knapp det står "bank" på, og den sender tallet du skal betale til kortterminalen. Det er altså en kobling mellom kortterminal og kasse.

 

Mange butikker har ikke slike nye kasser, men heller bare en stor boks med masse knapper på, og et lite LCD-display. Da må de ansatte selv trykke et par taster, skrive inn summen på kortterminalen så kunden kan betale. De vil da gå gjennom regnskapet senere for å se om de manglende pengene fra kassen stemmer med bankavstemningen man tar på kortterminalen ved slutten av dagen, alt ettersom hvordan rutinene er i den enkelte butikk.

 

(Dette kan jeg fordi jeg har jobbet 4 år på Tusenfryd og 1 år i en gammel bowlinghall. Store forskjeller på betalingssystemene.) :p

 

Jeg lurer på:

 

1. Hjelper virkelig Zyrtec allergitabletter mot fyllesyken om man tar de før man begynner å drikke?

Endret av ronny-andre
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...