Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor er kristene så "sterkt" mot vitenskap?

8633503[/snapback]

Jeg tror det er fordi de er smarte nok til å skjønne at det er et rottereir av selvmotsigelser i troen, og at de heller vil leve lykkelig uvitende og dumme fremfor å ha riktig viten om verden de lever i. Jeg tror at de tror de kan miste "meningen med livet" om de slutter å klamre seg til selvmotsigelsene.

Lenke til kommentar
hei, kan noen forklare meg fort hvordan det oppnådde liv her på jorden? og hvis det er f.eks bakterier, HVOR kommer de fra? de kan ikke komme fra noe dødt no?

8634470[/snapback]

Jo, de kan komme fra noe dødt. Under de forhold som man tror var på jorden når den oppsto så kan det automatisk og naturlig ha utviklet seg aminosyrer. Dette er påvist i eksperimenter med helt sterile ingredienser. Aminosyrer er igjen byggestener for vitaminer og mer avanserte byggeblokker som levende celler består av. Aminosyrer, proteiner, vitaminer osv kan godt danne en svært primitiv organisme. (Da tenker jeg på mer avansert ting enn virus). Det er en svært glidende overgang mellom det man kaller uorganisk kjemi og organisk kjemi og videre med det vi kaller liv. Liv kan altså ha oppstått fra avansert kjemi i jordas barndom.

 

Andre forklaringsmodeller går på at det samme kan ha skjedd et utall andre plasser i universet og at diverse hendelser, kræsj, eksplosjoner osv har gjort at biologisk materiale kan ha spredd seg mellom ulike planeter og solsystemer. Det betyr at for hver planet liv oppstår på så vil det trolig ha blitt spredd til et stort antall andre som igjen kan ha spredd det videre. Om jorda er en kilde-planet eller en som har blitt smittet med liv vet vi ikke, men teoriene tyder på at sannsynligheten er stor for at jorda har blitt smittet.

Lenke til kommentar
Hvor kom den meteoritten fra?

 

Big-Bang?

Hva forårsaket Big-Bang? Kan man lage noe av ingenting?

8634905[/snapback]

Hvordan kan vi vite? Big Bang skapte jo naturlovene, gjorde det ikke?

8634923[/snapback]

Nei, jeg aner ikke.

Syns bare det er så artig at noen sier at det var Big-Bang som skapte liv. Hva skapte Big Bang? :p

Lenke til kommentar
Hvor kom den meteoritten fra?

 

Big-Bang?

Hva forårsaket Big-Bang? Kan man lage noe av ingenting?

8634905[/snapback]

Hvordan kan vi vite? Big Bang skapte jo naturlovene, gjorde det ikke?

8634923[/snapback]

Nei, jeg aner ikke.

Syns bare det er så artig at noen sier at det var Big-Bang som skapte liv. Hva skapte Big Bang? :p

8635078[/snapback]

Jaja. Men det finnes ingen bedre forklaring. ;)

Lenke til kommentar
hei, kan noen forklare meg fort hvordan det oppnådde liv her på jorden? og hvis det er f.eks bakterier, HVOR kommer de fra? de kan ikke komme fra noe dødt no?

8634470[/snapback]

Jo, de kan komme fra noe dødt. Under de forhold som man tror var på jorden når den oppsto så kan det automatisk og naturlig ha utviklet seg aminosyrer. Dette er påvist i eksperimenter med helt sterile ingredienser. Aminosyrer er igjen byggestener for vitaminer og mer avanserte byggeblokker som levende celler består av. Aminosyrer, proteiner, vitaminer osv kan godt danne en svært primitiv organisme. (Da tenker jeg på mer avansert ting enn virus). Det er en svært glidende overgang mellom det man kaller uorganisk kjemi og organisk kjemi og videre med det vi kaller liv. Liv kan altså ha oppstått fra avansert kjemi i jordas barndom.

 

Andre forklaringsmodeller går på at det samme kan ha skjedd et utall andre plasser i universet og at diverse hendelser, kræsj, eksplosjoner osv har gjort at biologisk materiale kan ha spredd seg mellom ulike planeter og solsystemer. Det betyr at for hver planet liv oppstår på så vil det trolig ha blitt spredd til et stort antall andre som igjen kan ha spredd det videre. Om jorda er en kilde-planet eller en som har blitt smittet med liv vet vi ikke, men teoriene tyder på at sannsynligheten er stor for at jorda har blitt smittet.

8635070[/snapback]

 

 

Først av alt, Aminosyrer, som det er 20+ av, er byggestener for Proteiner

 

Det er ingen akseptert modell for hvordan liv oppsto, men man har gjort en rekke forsøk for som beviser det som kanskje kan kalles komponenter for hva som en gang blir en akseptert teori om hvordan det oppsto.

 

- Vann H2O, metan CH4, ammoniakk NH3 og hydrogen H2 + lyn -> aminosyrer

- En type lipider (fett er en annen type lipid) kan spontant, alts[ av seg selv, danne lange kjeder som resulterer i et lipid-lag. Dette er hovedkomponenten i celleveggen

- Mindre kompliserte molekyler er adenin, guanin, cytosin, og uracil, altså RNA-basene kan danne kjeder og danne selv-repliserende RNA. Dette er en lansert teoriteori som har fått endel oppslutning.

 

Hvis man har et RNA/molekyl med f.eks. disse basene:

 

UAGCGCUAAA

 

vil det replisere seg ved at de tilsvarende basene binder seg til lateralt, dette skjer spontant. Det resulterende molekylet blir da:

 

 

AUCGCGAUUU

 

 

Dersom dette igjen kopieres, vil man få et molekyl likt det første molekylet.

Lenke til kommentar
Ok, litt dumt spørsmål, men naturfaglærern min ville ikke svare meg, så jeg spør her:

Hvis det er to tvillingpar. to gutte-tvillinger, og to-jentetvillinger (jentene og guttene er ikke i slekt) og hvis guttetvillingene heter eks. Kåre og Kjell, og jentetvillingene Anine og Kathrine.

Og en dag gifter Kåre og Anine seg, og Kjell og Kathrine.

Hvis Kåre og Anine får barn, og Kjell og Kathrine får barn. La oss si at det er gutt.. Blir guttene like?  :!:

Åja.. Glemte å si det.. eneggende tvillinger..

8626797[/snapback]

Nei, de blir ikke like, på samme måte som at din mor og far ikke får like barn hver gang de får barn.

 

Men du skal slettes ikke se bort i fra at de to barnene ligner litt på hverandre, ettersom de er relatert.

8627163[/snapback]

 

Usikker på om du har fått godt svar på dette, men her goes.

 

 

Jeg er ikke noe ekspert på arv, men her er noen fakta som jeg tror taler for at det er mulig at de ikke nødvendigvis likner på en prikk.

 

-Vanlig celledeling resulterer i en tilnærmet identisk kopi av DNA, kjønnsdeling derimot er ikke forutsigbart, men er preget av tilfeldigheter. Sett deg litt inn i rekombinansrekombinans for å forstå mer

-Det finnes utallige kilder til genetisk variasjon som oppstår spontant, SNPs, LINES, SINES, Copy Number Changes etc.

-For én egenskap (fenotyp), f.eks. hårfarge, kan det være mange hovedgener (hårfarge: HCL1(brun), HCL2(rødt), HCL3(brunt) ) og i tillegg mange andre gener som spiller en birolle i hvordan egenskapen blir. En mutasjon i én av disse vil påvirke den observerte egenskapen.

 

 

For å se gener som har med en gitt egenskap/sykdom å gjøre, kan dere prøve å bruke denne søkemotoren:

 

OMIM

Lenke til kommentar
Hva er den største tråden noensinne på forumet?

 

Hvilken tråd har hatt mest antall besøkende på samme tid?8633746[/snapback]

Det er nok ein av Siste Ordet-trådane som er den største. Anten den noverande, eller nummer fire trur eg. Tråden om razziaen mot TPB vart lest av rundt 200 samtidig, og er truleg den som har hatt mest besøkande på same tid.
Lenke til kommentar

1. Kvifor klør vi? Har høyrt at hvis du klør så må du ikkje klø deg, men kva er logikken i det? Så følest det faktisk ganske godt å klø seg og.

 

 

2. Kvifor kan vi ikkje flytte auga gradvis då vi ser bortover? At du kun flytta auga og ser frå høgre til venstre, då stoppa dei liksom av og til. Men hvis du ser på ein bil som køyre forbi så går det heilt fint.

 

 

3. Kvifor tar det så ekstremt lang tid å søke etter noko med windows sin søkefunksjon i windows, men det tar ca. 0.2 sekund å søke med google? Syns det er veldig rart eg, for det ligge jo liksom inne på harddisken din då burde det jo ta mykje kortare tid.

 

:hmm:

Endret av Dot
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...