Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alkoholen og medisinen kan virke sammen på organet der medisinen skal virke. Det kan føre til at medisinen ikke får den ønskede effekt eller virker kraftigere enn ellers og at risikoen for bivirkninger øker. I tillegg kan alkoholrusen forsterkes, eller det kan skje at alkoholen gjør noe med forbrenningen av medisinen. Dermed blir legemiddelvirkningen kraftigere. Med andre ord: Virkningen og bivirkningene av legemiddelet forsterkes, samtidig som rusvirkningen av alkohol forsterkes.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Bedøvelsesmidler

Medikamenter mot depresjon

Medikamenter mot epilepsi

Medikamenter mot allergi

Medikamenter mot parkinsonisme

Medikamenter mot psykiske lidelser og psykoser

Medikamenter mot angst og søvnproblemer

Muskelavslappende midler

Smertestillende midler

Betennelsesdempende midler

Blodfortynnende midler

Medikamenter mot høyt blodtrykk og andre hjerte- og karsykdommer

Antabus

Midler mot sopp

Antibiotika mot infeksjon

Medisiner mot tuberkulose

Smertestillende og febernedsettende legemidler

 

Er det i det hele tatt noen legemidler det er ufarlig å bruke sammen med alkohol?

Lenke til kommentar
Hvorfor inneholder Solo Smoothie Bringebær mer ananas enn bringebær?

 

38% Ananas

27% Bringebær

 

Hvorfor kalte de den ikke for Solo Smoothie Ananas? Bringebær selger bedre en Ananas?

8625410[/snapback]

 

Regner med at det er derfor, ta kontakt med dem og spør.

 

EDIT:

 

Sendte en mail og spurte jeg

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar
Hvorfor er det så dårlig kvalitet på overvåkningskameraer og i sort/hvitt? 8625274[/snapback]

Om ein skal plassere overvakingskameraer i eit heilt kjøpesenter, kan ein ikkje spandere på seg den beste kvaliteten ;)8625291[/snapback]

Det er greit, men hva med en bank, der er det jo som regel noen få kameraer. 8625309[/snapback]

Virker som de klippene fra overvåkingskameraer som vi får se på nyhetene og slikt bare er det reneste bullshit. Der jeg jobber er det mye bedre kvalitet på opptakene, og det samme sa en bekjent av meg som jobber i bank.

Lenke til kommentar
Er det farlig å drikke alkohol om en tar vanlig smertestillende tabletter i en normal dose.

 

Får man evt. noen annen virkning?

8625355[/snapback]

Kopirerer et innlegg jeg har skrevet om det samme temaet:

 

Er ikke Ibux og alkohol en veldig farlig kombinasjon?

8580138[/snapback]

Er det så farlig? Jeg trodde det var paralgin forte + alkohol som var virkelig fy fy. (De forsterker kraftig virkningen av hverandre)

8580213[/snapback]

Dette er fordi Paralgin Forte inneholder kodein, et opiat fra opiumsvalmuen hvor rundt 10 % av stoffet blir konvertert til morfin. Morfin og alkohol er ikke akkurat en bra blanding.

 

Å blande alkohol og Ibuprofen (Ibux) kan ikke gi andre uønskede virkninger enn magesår og leverskade, men da med et høyt inntak av en av de eller begge. Alkohol og Paracetamol (Paracet, Pinex, Paralgin Forte ++) har en teoretisk mulighet til å interfere med hverandre, da de metaboliseres av det samme enzymet (CYP2E1). Studier har imidlertid ikke kunne vist noen interaksjoner, med unntak av at personer med et høyt alkoholinntak har høyere mulighet for leverskade ved overdose eller daglig inntak av Paracetamol.

 

Å ta svake smertestillende (Ibuprofen og Paracetamol) sammen med alkohol skal gå greit så lenge du ikke overdriver hverken den kroniske bruken eller dosen av enten smertestillende eller alkohol. På generelt grunnlag skal man imidlertid ikke blande forskjellige legemidler/rusmidler uten å ha avtalt dette med lege eller annet kompetent medisinsk personell.

 

Håper dette var opplysende. :)

8586651[/snapback]

Lenke til kommentar
Hva er egentlig Itunes, det greiene til ipod? :blush:

8626622[/snapback]

Det er et program der du kan systematisere musikken som du vil ha på iPod'en din. Du kan også bare høre på musikk gjennom det. iTunes Store er et onlinested der du kan kjøpe musikk, filmer, tvserier og podcast. Men hvis du laster ned noe der er du nødt til å ha en iPod å bruke det på, eller er det mulig å bruke alle merker nå? Det er i hvert fall snakk om å fjerne sperren.

 

iTunes på wikipedia

Lenke til kommentar

Ok, litt dumt spørsmål, men naturfaglærern min ville ikke svare meg, så jeg spør her:

Hvis det er to tvillingpar. to gutte-tvillinger, og to-jentetvillinger (jentene og guttene er ikke i slekt) og hvis guttetvillingene heter eks. Kåre og Kjell, og jentetvillingene Anine og Kathrine.

Og en dag gifter Kåre og Anine seg, og Kjell og Kathrine.

Hvis Kåre og Anine får barn, og Kjell og Kathrine får barn. La oss si at det er gutt.. Blir guttene like? :!:

Åja.. Glemte å si det.. eneggende tvillinger..

Lenke til kommentar
Ok, litt dumt spørsmål, men naturfaglærern min ville ikke svare meg, så jeg spør her:

Hvis det er to tvillingpar. to gutte-tvillinger, og to-jentetvillinger (jentene og guttene er ikke i slekt) og hvis guttetvillingene heter eks. Kåre og Kjell, og jentetvillingene Anine og Kathrine.

Og en dag gifter Kåre og Anine seg, og Kjell og Kathrine.

Hvis Kåre og Anine får barn, og Kjell og Kathrine får barn. La oss si at det er gutt.. Blir guttene like?  :!:

Åja.. Glemte å si det.. eneggende tvillinger..

8626797[/snapback]

Nei.

Lenke til kommentar
Man kan sette den i kjøleskapet, men den skal helst oppbevares i romtemp.

 

Hva slags sprit gjelder dette?

8625782[/snapback]

En flaske Kalinka i glassflaske om det har noe å si. 37,5%...

8625853[/snapback]

Bare husk at romtemperatur ikke er 21 grader, men nærmere 17-18 grader. Dette er fordi "romtemperatur" er et gammelt uttrykk, og romtemperaturen var vanligvis lavere før i tiden.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...