Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det alltid sånn at hvis du skal sette navn på noen andre så passer ikke det navnet?! uansett om du kaller ham erik så føler du at han ikke heter Erik, men så fort du vet hva navnet hans er så passer det plutsselig.

det samma er dt med når du setter et annet navn på han fyren du kjenner.

 

whyy?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kvifor reklamerer butikker, og særleg Dell med "Med ekte Windows"? Tviler på at store kjeder plutseleg fant ut at det var rimelegare med piratwindows på maskinene.

8614677[/snapback]

Jeg vet ikke, men det aner meg at de øsnker å distansere seg fra X Window System.

8614867[/snapback]

 

Hva tok du det fra? Kan ikke se én grunn til dette.

 

Jeg kan tenkte meg dette har noe med at de skiller mellom OEM-versjoner og ikke-OEM-versjoner, der den siste altså blir kalt for EKTE.

Lenke til kommentar
Har alle AS selskap aksjekurs og er notert på børsen? :)

8616869[/snapback]

 

Dette kunne du lett spurt om i Den store aksjetråden

8616880[/snapback]

Beklager, men det var en snedig ting jeg lurte på, og treåden heter det samme. :)

8616886[/snapback]

 

Litt lang forklaring, kanskje det hjelper.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Noen selskaper har som målsetting å vokse seg større. Man vil videreutvikle sine produkter, ansette flere mennesker, og tjene mer penger. Men å vokse koster også penger; mye penger. Hvordan skaffer selskapene seg kapital til videreutvikling? Selskaper med store ambisjoner som kan vise til solid vekst over en periode, kan velge å søke om opptak til notering på Oslo Børs.

 

 

Å være børsnotert er forbundet med både fordeler og strenge krav. Mange gründere synes det er tungt å måtte gi fra seg kontrollen over deler av selskapet, og det er strenge lover og regler som må etterleves når selskapet er notert på Børsen. Men fordelene er mange: Viktigst er at man gjennom verdipapirmarkedet får tilgang til investorer, og dermed også til kapital. Er man ikke børsnotert må man selv finne investorer og få disse til å investere i selskapet. Det er tungvint og vanskelig. Er man på børs, har man mulighet for å henvende seg til alle investorer i markedet gjennom markedsplassen; Børsen.

 

 

Man må søke Børsen om opptak til notering. Børsen fatter den endelige beslutningen om søknaden godkjennes eller ikke. For at en søknad skal godkjennes, må en rekke kriterier oppfylles. Å bli børsnotert krever blant annet spredning av eierskap, positive resultater over en periode, en viss størrelse på selskapet, og at selskapet har allmenn interesse. Selskapet bør ha allmenn interesse slik at man kan forvente at det handles med selskapets aksjer.

 

 

Før en børsnotering må selskapets økonomi granskes nøye, og resultatene gjøres tilgjengelig for allmennheten. Dette gjøres ikke av folk i selskapet, men av eksterne aktører, oftest jurister og revisorer i meglerhusenes corporate-avdeling. Granskingen resulterer i et børsprospekt (en rapport), hvor alle aspekter rundt selskapet og børsnoteringen presenteres. Børsprospektet er tilgjengelig for alle som er interessert.

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...