Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som teikinga di viser, treff lyset sylinderen. Det lyset som ville ha truffet punkt B, vert altså avbøygd og reflektert frå sylinderen til ein annan stad. Allikevel vert ikkje punktet B totalt mørklagt fordi lys som f.eks. vert reflektert frå veggene rundt brettet treff brettet. Men det lyset er ikkje så konsentrert som lyset som treff sylinderen i fyrste omgong. Eller noko slikt? :)

8613882[/snapback]

Har du fått med deg at A og B har nøyaktig samme fargen?

Han spør hvorfor hjernen vår oppfatter de to rutene så ulikt, selv om de har lik farge.

 

Det er vel et biologisk/psykologisk spørsmål tenker jeg. Ikke et fysikkrelatert spørsmål.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Jeg tror det synsbedraget skyldes at man tolker farger relativt til omgivelsene, der de nærmeste omgivelsene har mest å si.

 

Dermed tolker man B som "lysere enn omgivelsene" og A som "mørkere enn omgivelsene".

 

Men hjernen tar vel en liten snarvei og glemmer litt at den sammenligner med omgivelsene. Dermed tenker man bare B er lys og A er mørk.

 

En lignende synsopplevelse er om du sitter i hagen en dag og ser på den knall grønne plenen en stund og så vender blikket tilbake til en avis eller bok. Da ser plutselig boka eller avisen rosa ut. Rosa er komplementærfargen til grønn og synets tilvenning til fargene i omgivelsene henger litt igjen.

 

Jeg tror det kan være noe av den samme effekten i eksemplet ditt også siden man flytter blikket mellom A og B og fargene i omgivelsene har "etterslep".

Lenke til kommentar
Det er den grønne sylinderen som "distraherer" øyet. Prøv og hold over sylinderen. Da ser du med en gang at det er samme farge.

8614260[/snapback]

Sandt det, eller å bare holde forran det grønne var ikke nok for meg.

 

Holdt sånn at jeg bare så litt av A ruta og litt av B, (tok litt tid, men klarte det tilslutt)... da så jeg det

Lenke til kommentar

Som Simen1 sier så er det kontrasten med omliggende flater som lurer oss.

 

Noe av grunnen er at øyet søker å "hente ut" informasjon fra skygger, slik at mørke blir lysere og lyse flater mørkere, slik at vi skal se detaljer over et bredt dynamisk spenn.

 

Slikt er kjekt for å finne rovdyr eller bytte i skyggene, slik at våre forfedre fikk middag og ikke ble middag.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...