jojo123 Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Gulrot sies også å være bra for synet. 8613631[/snapback] Ja, har du noen gang sett en kanin med briller? 8613644[/snapback] Hahahah! :!: Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 (endret) Kan noen gi meg en utypende forklaring på hvorfor det ser ut som om de to områdene (A og B) har forskjellige farge? De er nemlig av helt lik farge. Vil helst ha litt mer utypende enn at "det er fordi den ligger i skyggen" Endret 14. mai 2007 av Negotiation Lenke til kommentar
aspic Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 (endret) Nvm. Missed the point Endret 14. mai 2007 av aspic Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 (endret) Som teikinga di viser, treff lyset sylinderen. Det lyset som ville ha truffet punkt B, vert altså avbøygd og reflektert frå sylinderen til ein annan stad. Allikevel vert ikkje punktet B totalt mørklagt fordi lys som f.eks. vert reflektert frå veggene rundt brettet treff brettet. Men det lyset er ikkje så konsentrert som lyset som treff sylinderen i fyrste omgong. Eller noko slikt? 8613882[/snapback] Har du fått med deg at A og B har nøyaktig samme fargen?Han spør hvorfor hjernen vår oppfatter de to rutene så ulikt, selv om de har lik farge. Det er vel et biologisk/psykologisk spørsmål tenker jeg. Ikke et fysikkrelatert spørsmål. Endret 14. mai 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Det er vel et biologisk/psykologisk spørsmål tenker jeg. Ikke et fysikkrelatert spørsmål. 8613909[/snapback] Hm, du har vel rett der. Forandrer litt på teksten Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Kan noen forklare hvorfor de skal ha lik farge? ser ikke noe logisk mønster på at de skal ha det. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Skyggen vi ser i bildet er vel egentlig ikke der, men siden sylinderen står der tror hjernen vår at det skal være en skygge der, siden vi er vandt med det. Uhmm ... Simen1 ... hjelp meg litt. Lenke til kommentar
superninja Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Last ned bildet og køyr det i paint så tar du den pennen som du kan kopiere fargen med. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Vi vet det er sann, bare ikke hvorfor det er sann. Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 (endret) Note 2 self, lete før man spørr Endret 14. mai 2007 av DiscoBoB Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Det er den grønne sylinderen som "distraherer" øyet. Prøv og hold over sylinderen. Da ser du med en gang at det er samme farge. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Jeg tror det synsbedraget skyldes at man tolker farger relativt til omgivelsene, der de nærmeste omgivelsene har mest å si. Dermed tolker man B som "lysere enn omgivelsene" og A som "mørkere enn omgivelsene". Men hjernen tar vel en liten snarvei og glemmer litt at den sammenligner med omgivelsene. Dermed tenker man bare B er lys og A er mørk. En lignende synsopplevelse er om du sitter i hagen en dag og ser på den knall grønne plenen en stund og så vender blikket tilbake til en avis eller bok. Da ser plutselig boka eller avisen rosa ut. Rosa er komplementærfargen til grønn og synets tilvenning til fargene i omgivelsene henger litt igjen. Jeg tror det kan være noe av den samme effekten i eksemplet ditt også siden man flytter blikket mellom A og B og fargene i omgivelsene har "etterslep". Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Det er den grønne sylinderen som "distraherer" øyet. Prøv og hold over sylinderen. Da ser du med en gang at det er samme farge. 8614260[/snapback] Sandt det, eller å bare holde forran det grønne var ikke nok for meg. Holdt sånn at jeg bare så litt av A ruta og litt av B, (tok litt tid, men klarte det tilslutt)... da så jeg det Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Det er den grønne sylinderen som "distraherer" øyet. Prøv og hold over sylinderen. Da ser du med en gang at det er samme farge.Njaa.. Tror heller det er rutene rundt punktene A og B som gjør at vi tror fargene er mørkere/lysere enn de egentlig er. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Som Simen1 sier så er det kontrasten med omliggende flater som lurer oss. Noe av grunnen er at øyet søker å "hente ut" informasjon fra skygger, slik at mørke blir lysere og lyse flater mørkere, slik at vi skal se detaljer over et bredt dynamisk spenn. Slikt er kjekt for å finne rovdyr eller bytte i skyggene, slik at våre forfedre fikk middag og ikke ble middag. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Hvorfor bruker veldig feite jenter trange klær ? Vi er en vennegjeng på 10personer som ikke klarer å finne ut av det. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Hvorfor bruker veldig feite jenter trange klær ? Vi er en vennegjeng på 10personer som ikke klarer å finne ut av det. 8614524[/snapback] De vil ikke innse at de er litt over buksestørrelsen Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Sikkert fordi de ikke finnder løsere? Snakker du om overvektige jenter eller elefanter i forkleding? Smake er som baken osv. Du får nok ikke et seriøst svar på din undring ... Dumme spm, dumme svar Lenke til kommentar
aspic Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Kvifor reklamerer butikker, og særleg Dell med "Med ekte Windows"? Tviler på at store kjeder plutseleg fant ut at det var rimelegare med piratwindows på maskinene. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Kvifor reklamerer butikker, og særleg Dell med "Med ekte Windows"? Tviler på at store kjeder plutseleg fant ut at det var rimelegare med piratwindows på maskinene. 8614677[/snapback] De tror det selger bedre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg