Skarstard Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Kan nokon greie ut om ein kjend radioaktiv serie? 8611997[/snapback] Hva er en radioaktiv serie? Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 (endret) Han mener vel ikke en kjedereaksjon hvor stoffet er ustabilt og omdannes til nye stoffer noen ganger? Kom med begrepet, så er det sikkert lettere å finne ut av. Men det skjer neppe her, selv om det nok er litt snedig å finne ut av for øyeblikket. Endret 14. mai 2007 av Dradd Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 En tsjernobylsk såpeopera? 8612254[/snapback] Lenke til kommentar
aspic Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Tror ikke noen gidder å gjøre leksene for deg 8612196[/snapback] Er munneleg tentamen i fysikk. Vel, ikkje direkte lekser.. Eg har jo svaret men vil få det omgjort til enkle setningar.. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Kan nokon greie ut om ein kjend radioaktiv serie? 8611997[/snapback] Hva er en radioaktiv serie? 8612237[/snapback] Det var en gang en TV-serie som gikk pa TVN som het RadioACTIVE elns. (Det var en radiostasjon) Lenke til kommentar
Aldhissla Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Dette er vel mer et direkte spørmål til Ståle, men hvordan får han/du til at hattene på avataren hans/din skifter hatt mer eller mindre hele tiden? Lenke til kommentar
aspic Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 No siktar eg helst til f.eks. den radioaktive serien Chadwick oppdaga, den Rutherford oppdaga eller den som foregår oppe i atmosfæren (nitrogenkrinslaupet).. Treng å kunne forklare ein av dei til onsdag.. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Det er det sikkert ingen som vet noe om ... vent ... er det en fugl? Et fly? Nei, det er Simen1 sitt nick i kursiv! Vent et par minutter, så blir du sikkert klokere. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 (endret) Den husker jeg. Var noen ungdommer på en skole som hadde et radioprogram og greier. De hadde det velkjente "biohazard" tegnet på gulvet og på veggene. Her står det litt mer. Edit: Ser ut som om det er noe annet som det blir spurt om. Jaja. Endret 14. mai 2007 av Minus Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 (endret) Kan nokon greie ut om ein kjend radioaktiv serie?8611997[/snapback] En radioaktiv serie er en gitt nedbrytingsrekke som en isotop kan ha. Dvs. en isotop brytes ned til en annen i et bestemt mønster ut i fra om det sender ut en alfapartikkel eller betapartikkel. De mest kjente nedbrytingsseriene er vel de som tar utgangspunkt i Uran 235 eller 238. Gammastråling henger ofte sammen med alfa eller beta-partikler. Noen kjente serier kan du se her. Redigert: Simen1 Hehe.. PS. Legg merke til at alle de radioaktive seriene bryter ned i en retning som bevarer forholdet mellom protoner og nøytroner. Det er de kombinasjonene som gir lavest energitilstand/lavest hvilemasse. Legg også merke til at en alfapartikkel er 2 protoner + 2 nøytroner. Derfor gir alfa-nedbrytning alltid 2 ned og 2 til venstre i diagrammet. Beta-nedbrytning er når ett nøytron omgjøres til et proton. Da sendes det ut en negativ ladning. Kjerna beholder omtrent samme vekt men blir 1 mer positiv. Flere gode linker: http://ns.ph.liv.ac.uk/~mc/my_research/mas...asurements.html http://www.npp.hu/tortenelem/egymegegy-e.htm http://www.phys.washington.edu/users/savag...60_5/node2.html http://www.omatumr.com/abstracts2001/inter...inter_fig1.html http://www.jlab.org/div_dept/physics_divis...ts/nuclear.html Endret 14. mai 2007 av Simen1 Lenke til kommentar
aspic Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Det er det sikkert ingen som vet noe om ... vent ... er det en fugl? Et fly? Nei, det er Simen1 sitt nick i kursiv! Vent et par minutter, så blir du sikkert klokere. 8612447[/snapback] Skulle akkurat til å nemne at svaret kom snart.. Så dykk slepp å vri dei små grå.. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Takkar Simen1, nydelig link =) Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Dette er vel mer et direkte spørmål til Ståle, men hvordan får han/du til at hattene på avataren hans/din skifter hatt mer eller mindre hele tiden? 8612433[/snapback] Kan jeg prøve `å svare? avateren hans hentes fra en ekstern link fra en server kalt stale.nl elns, og bildet heter avatar.jpg Han bytter sikkert ut avatar.jpg med et nytt bilde med samme navn ganske ofte Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 PHP script fra en server kalt stale.nl elns wtf? Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 http://stale.nl/avatar/avatar.jpg er bilde andressen til avataren din, regna med at det var servern også Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Hva er det glasset i en kaffekanne er lagd av , siden det kan tåle varmeforskjellen mellom varme kaffe(tipper 70-80 grader) til kald vann (ca 10 grader) ? Tenker da på den kannen som du setter under kaffetraktreren. 8608740[/snapback] Det kan være Pyrex. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 er det mulig å begynne å få dårlig syn pga mangel på c-vitaminer? (Elr så var dt d-vitaminer) jeg hadde et helt fint syn til jeg var 9 år, men så begynte øynene mine plutselig å utvikle seg helt galt... og dette skjedde omtrent samtidig med at kostholdet mitt ble litt... eh... usunt 8607405[/snapback] Som nevnt tidligere er vitaminmangel en mulighet. Broccoli skal være bra for synet. Selv spiser jeg mengder med broccoli og ser som en ugle i mørket, men det er mange faktorer som kommer inn her. En kilde til dårlig syn er grå stær (katarakt) og grønn stær (glaukom). Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 er det mulig å begynne å få dårlig syn pga mangel på c-vitaminer? (Elr så var dt d-vitaminer)jeg hadde et helt fint syn til jeg var 9 år, men så begynte øynene mine plutselig å utvikle seg helt galt... og dette skjedde omtrent samtidig med at kostholdet mitt ble litt... eh... usunt Som nevnt tidligere er vitaminmangel en mulighet. Broccoli skal være bra for synet. Selv spiser jeg mengder med broccoli og ser som en ugle i mørket, men det er mange faktorer som kommer inn her. En kilde til dårlig syn er grå stær (katarakt) og grønn stær (glaukom). Gulrot sies også å være bra for synet. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Gulrot sies også å være bra for synet. 8613631[/snapback] Ja, har du noen gang sett en kanin med briller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg