Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Mye rare engelske ord der som en gjennomsnittlig 14-åring ikkje kan :blink:

 

Selfølgelig er ikkje eg gjennomsnittlig( :tease: ), men det der skjønner eg ikkje mye av...

 

 

EDIT: Hva skjer når vi får "lammis? (lammis: blir slått i nedre del av skulderen, får en rar, veldig vond følelese)

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor kalles Frokostjuicen fra Coop frokostjuice når den smaker py om morgenen?

Den smaker digg når kroppen har kommet i gang utover dagen, men når du sitter og halvsover ved frokostbordet smaker den bare surt og jævlig.

8584885[/snapback]

Den er jo go?

8585513[/snapback]

Den er god om dagen, men absolutt ikke god om morgenen.

Morgenånde + Coop Frokostjuice + råtten hals = :yucky:

Lenke til kommentar
noe som peilling hva miljø-politi eller miljø-patrulje er? kjørt forbi en som stod parkert ved veien i nærområde...

8597429[/snapback]

 

Miljøpatruljen er UPs mannskaper som hovedsaklig jobber opp mot yrkestrafikk.

 

Fra teknisk kontroll til atferdskontroll

På 1960  tallet ble en stor del av politiressursene på landeveien benyttet til teknisk kontroll av kjøretøy og til førerkortkontroll. I 1970 åra skjedde det en gradvis vridning mot mer kontroll av kjøreatferd. Patruljene ble utstyrt med hastighetsmåleutstyr.

Fra 1989 har UP hatt et særlig ansvar for kontroll av tunge kjøretøy. Som en følge av dette ble Utrykningspolitiets miljøpatruljer etablert. De har et spesielt ansvar for å kontrollere kjøre- og hviletid og transport av farlig gods. Tjenestemenn til disse patruljene får særskilt opplæring og har spesialutstyr til hjelp for å utføre denne typen trafikkontroll.

 

kilde

Lenke til kommentar
Mye rare engelske ord der som en gjennomsnittlig 14-åring ikkje kan :blink:

 

Selfølgelig er ikkje eg gjennomsnittlig(innbilsk og arrogant sier du kanskje? Ja  :evil: ), men det der skjønner eg ikkje mye av...

 

 

EDIT: Hva skjer når vi får "lammis? (lammis: blir slått i nedre del av skulderen, får en rar, veldig vond følelese)

8598131[/snapback]

 

 

Heh, ok

 

Det står at siden organer har få smertenerver, så føles smerten mer intens når den kommer fra diverse organer. Organer trenger ikke være de i buken, men kan være muskler, leddbånd og testiklene regner jeg med. Dette med referert smerte regner jeg også med spiller inn. De gangene jeg har fått ballesmekk, har jeg følt meg kvalm i en liten periode også. Det er fordi nervene som blir truffet eksiterer de nervene som går inn til ryggmarken like ved også.

Lenke til kommentar
Hva koster det (anslagsvis gjennomsnittlig i Norge) å bygge:

  •  
     
     
     
  • 1 meter enkeltsporet jernbane?
     
     
     
     
  • 1 meter dobbeltsporet jernbane?
     
     
     
     
  • 1 meter tofeltsvei?
     
     
     
     
  • 1 meter firefeltsvei?
     
     
     
     

8586641[/snapback]


  •  
  • Enkeltsporet jernbane koster mellom 75 og 125 millioner pr km. (7500 pr meter)
     
     
  • Dobbeltsporet jernbane ville jeg tro kostet det dobbelte.
     
     
  • En tofeltsvei koster ca 30 millioner pr kilometer (3000 pr meter)
     
     
  • En firefeltsvei koster ca 60 millioner pr kilometer (6000 pr meter)
     

NB: Med forbehold om at grunnforholdene er enkle.

 

EDIT:

Kilde: Mesta, Google

8586685[/snapback]

 

Èn meter dobbeltsporet jernbane kan da umulig koste det dobbelte av en meter med ett spor.

 

Siden man allerede har alt teknisk utstyr på plassen, er det vel kun selve kostnaden til selve skinnegangen og svillene som får dobbel pris. Resten får jo en slags effektiviseringsgevinst.

Lenke til kommentar
Hva er aldersgrensen for tattovering i Amerika?

8598456[/snapback]

Er ingen fast aldersgrense verken i Norge eller USA (regner med du mente USA da du sa Amerika). Skikkelige sjapper tattoverer ikke barn under 18, men dette er ikke en formell regel - det er bestemt av studioene. Du finner studioer som tattoverer 15-åringer, med underskrift av foreldre, men kvaliteten på dem er så som så.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hva koster det (anslagsvis gjennomsnittlig i Norge) å bygge:

  •  
  • 1 meter enkeltsporet jernbane?
     
  • 1 meter dobbeltsporet jernbane?
     
  • 1 meter tofeltsvei?
     
  • 1 meter firefeltsvei?

8586641[/snapback]


  •  
  • Enkeltsporet jernbane koster mellom 75 og 125 millioner pr km. (7500 pr meter)
     
  • Dobbeltsporet jernbane ville jeg tro kostet det dobbelte.
     
  • En tofeltsvei koster ca 30 millioner pr kilometer (3000 pr meter)
     
  • En firefeltsvei koster ca 60 millioner pr kilometer (6000 pr meter)
     

NB: Med forbehold om at grunnforholdene er enkle.

EDIT:Kilde: Mesta, Google

8586685[/snapback]

Èn meter dobbeltsporet jernbane kan da umulig koste det dobbelte av en meter med ett spor.

 

Siden man allerede har alt teknisk utstyr på plassen, er det vel kun selve kostnaden til selve skinnegangen og svillene som får dobbel pris. Resten får jo en slags effektiviseringsgevinst.

8599666[/snapback]

Det tenkte jeg også. Det må jo være billigere å legge en km dobbeltsporet jernbane enn å legge 1 km enkeltsporet på ett sted pluss 1 km enkeltsporet på et annet sted. Det samme med veier.

 

Ellers så har jo regnefeilen vært påpekt før: 30 millioner per kilometer blir jo 30.000 per meter og ikke 3.000.

Lenke til kommentar

Nytt spørsmål: Hvorfor endrer egenvekten til egg seg når de blir stående lenge? Er det snakk om fordamping av innholdet gjennom eggeskallet? I så fall må vel luftfuktighet i lufta rundt påvirke hvor lang tid det tar før egget blir lettere enn vann. Hvor god er egentlig flytetesten som mål på eggets "datotilstand"?

 

Taper en brus kvalitet om den fryses ned og tines opp igjen? Og blir kvaliteten annerledes om man tiner den fort opp?

8599675[/snapback]

Jeg tror ikke det blir noen forskjell om du lar brusen være tint en stund sånn at den blander seg godt igjen etter opptininga. Frysing medfører at brusen skiller seg. Altså at sukkerinnhold, CO2-innhold og andre ingredienser ligger på ulike plasser i isen. De iskrystallene som fryser først inneholder nesten rent vann, mens de som fryser sist har mye sukker og CO2. Iskrystallene tiner helst i motsatt rekkefølge av det de frøs.

 

Hvor fort brusen tiner tror jeg ikke spiller noen rolle så lenge du lar den stå å "jevne seg ut" en stund etterpå.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...