Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Hva koster det (anslagsvis gjennomsnittlig i Norge) å bygge:

  •  
     
     
  • 1 meter enkeltsporet jernbane?
     
     
     
  • 1 meter dobbeltsporet jernbane?
     
     
     
  • 1 meter tofeltsvei?
     
     
     
  • 1 meter firefeltsvei?
     
     
     

8586641[/snapback]

  • Enkeltsporet jernbane koster mellom 75 og 125 millioner pr km. (7500 pr meter)
     
  • Dobbeltsporet jernbane ville jeg tro kostet det dobbelte.
     
  • En tofeltsvei koster ca 30 millioner pr kilometer (3000 pr meter)
     
  • En firefeltsvei koster ca 60 millioner pr kilometer (6000 pr meter)

NB: Med forbehold om at grunnforholdene er enkle.

 

EDIT:

Kilde: Mesta, Google

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da foreslår jeg at vi flytter hundediskusjonen over i tråden Pusur1993 viser til. En side her er nok og det er ikke snedig engang.

 

Hva skjer egentlig med kroppen når vi får 'hold' ved fysisk aktivitet?

8587571[/snapback]

 

Svake magemuskler. For å kunne puste inn og ut er vi avhengig av muskulaturen i mageregionen. Sidemuskulaturen og den midtre muskulaturen samarbeider om å trekke og skyve pusten inn og ut, på en mest mulig effektiv måte. Dess bedre trent musklene er, dess mer oksygen får muskelen i bena å jobbe med. Sting, eller hold, kommer gjerne ved høy aktivitet hvis magemusklene er svake, fordi utrente magemuskler ”stivner” på samme måte som utrente ben.

 

Tips til å fjerne dette:

 

Småstein. Plukk opp en stein eller en annen spiss gjenstand, og hold hardt på den. Da leder du oppmerksomheten bort fra holdet, og over på smerten i hånden.

 

Motsatt pust. Beveg magen utover på utpust, og innover på innpust. Dett kan bryte et mønster, og ta holdet hvis det sitter lett.

 

Massasje. Massér magemusklene i runde bevegelser med varierende kraft og flate fingre. Dett kan føre til at muskulaturen slapper av, og holdet lettes.

 

Og helt til slutt: Slapp godt av, og pust dypt selv om det gjør vondt.

Lenke til kommentar

Åssen går det an at man puster, men det føles ikke slik ut i det hele tatt? Et litt vanskelig spørsmål kanskje, så jeg skal forklare nærmere:

 

I går var jeg ute for å ta meg en løpetur... jeg har ikke løpt på evigheter, bruker sykkel for det meste, så dette var litt uvant aktivitet for meg... det merket jeg fort, da jeg kom frem... jeg hadde holdt toppfart, og da jeg stoppet, var jeg så gåen at jeg seriøst holdt på å besvime... jeg trakk pusten så dypt jeg kunne hele tiden, men likevel var det som om hjernen ikke fikk oksygen i det hele tatt... det var en helt merkelig følelse... jeg pustet, men det føltes ikke sånn ut...

 

er dette fordi kroppen ikke fikk nok oksygen, eller hva? :hmm:

Lenke til kommentar
Virkelig? Læreren min sa det skyldtes at organene ble litt forskjøve, og han er generellt sagt veldig smart.

8587645[/snapback]

 

Organene blir forskjøvet? Absurd.

 

Åssen går det an at man puster, men det føles ikke slik ut i det hele tatt? Et litt vanskelig spørsmål kanskje, så jeg skal forklare nærmere:

 

I går var jeg ute for å ta meg en løpetur... jeg har ikke løpt på evigheter, bruker sykkel for det meste, så dette var litt uvant aktivitet for meg... det merket jeg fort, da jeg kom frem... jeg hadde holdt toppfart, og da jeg stoppet, var jeg så gåen at jeg seriøst holdt på å besvime... jeg trakk pusten så dypt jeg kunne hele tiden, men likevel var det som om hjernen ikke fikk oksygen i det hele tatt... det var en helt merkelig følelse... jeg pustet, men det føltes ikke sånn ut...

 

er dette fordi kroppen ikke fikk nok oksygen, eller hva?  :hmm:

8587649[/snapback]

 

Korrekt.

Lenke til kommentar
Plausibel forklaring på hold/sting Demon. Det kan i alle fall forklare at jeg får hold, magemusklene mine er ikke noe å skryte av..

 

Da følger jeg opp med å lure på hvorfor man lettere får hold/sting hvis man trener etter å ha spist?

8587777[/snapback]

 

Fordi magen inneholder en del mat og slikt.

Dvs. Magemusklene har ikke like stort område å trekke seg sammen på.

Kroppen jobber også med å fordøye maten, og rett etter man har spist, er denne prosessen på sitt fulle.

Lenke til kommentar

Rust er kjemiske forbindelser av jern og oksygen. Såvidt jeg vet gjør saltene i saltvann og regn at oksygenet i vannet trenger inn i jernet, og en oksideringsprosess oppstår. Dermed blir jernet rustent. Rustet metall kan forøvrig gjenbrukes, da oksygenet vil forsvinne når metallet er i flytende form.

Lenke til kommentar
Finnes det en nettside med lydprøver av maaaange av de norske dialektene?

Dette er det beste jeg finner.

8588246[/snapback]

 

Tror ikke du vil finne noe bedere enn det.

 

Ville si det var en ganske god side, 55 "smaksprøver".

 

Her har du de sortert etter navn.

8588274[/snapback]

Fillern. Den er ikke bra nok. Ville ha en med min dialekt, men neida. Bare sånne kystværinger som får dialekten sin tatt opp.

Takk uansett. :)

Endret av Kibs
Lenke til kommentar
Finnes det en nettside med lydprøver av maaaange av de norske dialektene?

Dette er det beste jeg finner.

8588246[/snapback]

 

Tror ikke du vil finne noe bedere enn det.

 

Ville si det var en ganske god side, 55 "smaksprøver".

 

Her har du de sortert etter navn.

8588274[/snapback]

Fillern. Den er ikke bra nok. Ville ha en med min dialekt, men neida. Bare sånne kystværinger som får dialekten sin tatt opp.

Takk uansett. :)

8588325[/snapback]

 

Det er ikke noe der med min "Sandefjords-dialekt"

Du kan jo alltids ta opp din egen dialekt, og sende inn til dem, slik at de kan oppgradere databasen.

Lenke til kommentar

Har nok mye med at "Jeans & Leather" var klesstilen til rockere på 70/80-tallet. Altså dongeribukser (trange helst) og skinnvest/jakke. Saxon har en låt som heter Denim And Leather som er en hyllest til fansen sin, skrevet i 1982. I den låten er teksten på refrenget "Denim and leather! Goes on together/ it was you/ who set the spirit free"

 

'til er en forkortelse for Until. Og det var sånn at folk som ikke gikk i "uniformen" ikke kunne kalle seg ekte rockere.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Har nok mye med at "Jeans & Leather" var klesstilen til rockere på 70/80-tallet. Altså dongeribukser (trange helst) og skinnvest/jakke. Saxon har en låt som heter Denim And Leather som er en hyllest til fansen sin, skrevet i 1982. I den låten er teksten på refrenget "Denim and leather! Goes on together/ it was you/ who set the spirit free"

 

'til er en forkortelse for Until. Og det var sånn at folk som ikke gikk i "uniformen" ikke kunne kalle seg ekte rockere.

8590986[/snapback]

 

Aaaaha! :D Det ga mye mening, har lurt på dette en stund :p

Takker for godt svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...