Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Jeg tipper politiet kaller opp HK og spør om det er noe de kan assistere med siden de er i nærheten.

 

Dessuten vil det nok ikke skje at ambulanse rykker ut uten at politiet vet om det. AMK sentralene informerer hverandre om alt, ganske umiddelbart. Grunnen til dette er at politiet som regel har mye mer folk ute og gjerne i umiddelbar nærhet. Så om du ringer brannvesnet og sier at det brenner, vil politiets AMK få beskjed av brannvesnet. Dermed kan politiet dirigere alle ledige styrker i nærheten til brannstedet, slik at de kan ta kontroll frem til brannvesenet kommer, og assistere brannvesnet etter at de er ankommet.

 

Det kan jo kanskje likevell skje at ambulansen kommer først, men HK vil nesten sikkert være informert om saken og vil da gi tilbakemelding til fartskontrollørene om at a) Det finnes nok politi på stedet allerede, fortsett kontrollen eller b) Assistanse trengs

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor mye øl og sprit kan man lovlig ha med seg til norge fra danmark når man har vært der i en uke?

8574914[/snapback]

 

Kvoten

Ifølge Tollvesenet kan man ta med seg følgende alkoholkvote ved reise til Norge:

 

A) 1 liter drikk med alkoholstyrke over 22 til og med 60 volumprosent, og 1 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent. Eller 2 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent

 

B) 2 liter øl med alkoholstyrke over 2,5 volumprosent, eller annen drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 4,75 volumprosent.

 

Dette betyr at man for eksempel kan ta med 4 liter øl dersom man ikke medbringer andre alkoholholdige drikkevarer.

 

For å innføre alkoholholdige drikkevarer må man være over 18 år. For innførsel av drikk med alkoholstyrke over 22 volumprosent, må du være over 20 år.

Lenke til kommentar
Hvor mye øl og sprit kan man lovlig ha med seg til norge fra danmark når man har vært der i en uke?

8574914[/snapback]

Alkoholholdige drikkevarer:

1 liter drikk med alkoholstyrke over 22 til og med 60 volumprosent og 1,5 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent, eller 3 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent.

2 liter øl med alkoholstyrke over 2,5 volumprosent, eller annen drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 4,7 volumprosent.

Dette betyr at man f.eks kan ta med 5 liter øl dersom man ikke medbringer andre alkoholholdige drikkevarer.

 

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...guage=NO#fritak

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Har det i de gamle dager vært kokain i Coca-Cola?

For jeg mener de hadde kokain i Cola før, så jeg ringte 'Coca-Cola's informasjonstelefon' og de nektet på det. De sa det bare var et gammelt rykte.

Lenke til kommentar

Coca-Cola did once contain an estimated nine milligrams of cocaine per glass but after 1904 Coca-Cola started using, instead of fresh leaves, "spent" leaves - the leftovers of the cocaine-extraction process with cocaine trace levels left over at a molecular level. However, as cocaine is one of numerous alkaloids present in the coca leaf, it was nevertheless present in the drink. Today, the flavoring is still done with kola nuts and the "spent" coca leaf. In the United States, there is only one plant (in New Jersey) authorized by the Federal Government to grow the coca plant for Coca-Cola syrup manufacture.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Coca_Cola

Lenke til kommentar

Jeg har litt rare mandler som reagerer veldig fort om jeg fryser, o.l. Litt tidligere i takk merket jeg plutselig en rar følelse i halsen, og det kjentes omtrent ut som mandlene hovnet opp på 1-2-3, slik at jeg kunne kjenne at de vokste. Er det mulig, eller var det bare jeg som innbilte meg det?

Og gjelder dette andre hevelser også? Både etter slag o.l? Kan man se/kjenne at noe hovner opp? Sikkert et veldig dumt spørsmål, men.

Lenke til kommentar
Jeg har litt rare mandler som reagerer veldig fort om jeg fryser, o.l. Litt tidligere i takk merket jeg plutselig en rar følelse i halsen, og det kjentes omtrent ut som mandlene hovnet opp på 1-2-3, slik at jeg kunne kjenne at de vokste. Er det mulig, eller var det bare jeg som innbilte meg det?

Og gjelder dette andre hevelser også? Både etter slag o.l? Kan man se/kjenne at noe hovner opp? Sikkert et veldig dumt spørsmål, men.

8575307[/snapback]

Det er ikke et dumt spørsmål, tvert om kan det være viktig.

 

Det kan ha vært en allergisk reaksjon, så spørsmålet tilbake var om du spiste nøtter eller noe som inneholdt nøtter?

 

Nøtteallergi gir raske utslag og kan være livstruende. Det er godt mulig at også andre stoffer gir slik rask reaksjon.

Lenke til kommentar
Det er ikke et dumt spørsmål, tvert om kan det være viktig.

 

Det kan ha vært en allergisk reaksjon, så spørsmålet tilbake var om du spiste nøtter eller noe som inneholdt nøtter?

 

Nøtteallergi gir raske utslag og kan være livstruende. Det er godt mulig at også andre stoffer gir slik rask reaksjon.

8575948[/snapback]

Nei, det var IKKE en allergisk reaksjon. De er bare veldig sensitive for kulde. Har opplevd at jeg får problemer med å puste, men det går over.

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at når du kutter deg så stopper du etter en stund å blø automatisk? Liksom... jeg vet at blodet koagulerer, men når det blør jevnt, får det jo ikke tid til det... koaguleringen skjer ikke før etter det har stoppet... liksom, det fortsetter jo å renne blod der man skar seg, så hva er det egentlig som gjør at det stopper av seg selv?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...