Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

en.wikiquote.org:

"Hegel remarks somewhere that history tends to repeat itself. He forgot to add: the first time as tragedy, the second time as farce."

 

Tysk kan jeg ikke, men kanskje noen andre finner sitatet?

http://de.wikipedia.org/wiki/Karl_Marx

8569725[/snapback]

"Hegel bemerkte irgendwo, dass alle großen weltgeschichtlichen Tatsachen und Personen sich sozusagen zweimal ereignen. Er hat vergessen, hinzuzufügen: das eine Mal als Tragödie, das andere Mal als Farce."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor får man bedre søkeresultater både på bilder og nett på Google om man søker på engelsk, enn på norsk? Til og med på google.no...

 

                              ?

8570950[/snapback]

 

Hva definerer du som "bedre søkeresultater" da?

Lenke til kommentar
Hva definerer du som "bedre søkeresultater" da?

8570957[/snapback]

 

ja, liksom... søker du på "last ned [program]" så får du ikke så bra resultater... ikke så mange treff, og ikke så mange sider med ønsket innhold... men søker du på "download [program]" så får du mange flere treff, pluss flere sider som refererer til ønsket materiale...

Lenke til kommentar
Hva er overnasjonale vedtak? I EU sammenheng.

8568818[/snapback]

Overnasjonale vedtak refererer, såvidt jeg vet, til vedtak som overstyrer nasjonale vedtak. For eksempel: Hvis Sverige ikke forbyr et rusmiddel, mens EU forbyr det, gjelder EU-vedtaket.

Lenke til kommentar

aspic: Det er lydobservasjoner fra vanlige dobesøk.. Utrolig hvor mye rart en tenker på når man står der og har et halvt minutt uten noe bedre å gjøre.

 

Hvor raskt tørker vann ved rom temperatur?

 

Har ett 0,5 liters glass som jeg brutke til saft igår, jeg drak det jo ikke helt tørt (umulig) men nå er det helt tørt. Why?

8568364[/snapback]

Det avhenger av mange faktorer. Jeg har ikke noen formel for det og det finner du neppe heller hvis det ikke er snakk om svært konstruerte tilfeller som er laget for å passe formlene.

 

Blant annet temperatur på vannet, lufta, luftfuktighet, luftstrømningen over vannet (utskiftingen av fuktig luft) og solinnstråling har mye å si for hvor fort fordampninga skjer.

 

I følge meteorologer og værforskere fordamper vann mye raskere med solstråling enn i overskyet vær selv om temperatur og vindforhold er like. Forklaringen jeg fikk på det var at synlig lys og UV er så energirikt at det kan skyte løs vannmolekyler fra overflata på vannet.

Lenke til kommentar
Hva menes med ''Touche'' ?

 

 

Er et ordtak jeg hører avogtil.

8572332[/snapback]

 

Touche (Touché!) – Når man treffer hjertet i fekting sier man touché, og etter hvert er det blitt brukt også i overført betydning. Man utbryter gjerne touché når noen har kommet med en treffende motreplikk.

 

Hentet fra «http://no.wikipedia.org/wiki/Touch%C3%A9%21»

Lenke til kommentar
Hva menes med ''Touche'' ?

 

 

Er et ordtak jeg hører avogtil.

8572332[/snapback]

 

Her er et eksempel fra filmen Face/Off:

Castor Troy: You're not the only one in the family with the brains.

Pollux Troy: No, although now I am the only one with the looks.

Castor Troy: Touche.

:D

Lenke til kommentar

Hva skjer med kontrollen hvis ambulansen kjører fort forbi kontrollen(politiet) med blå lyst.. Vill politiet komme etter og blande seg inn hvis det har f.eks begått drap og sykehuset har fått vite det før politiet.. Eller vill de fortsette kontrollen?? Og hvis det var en bekjent av han som døde som fulgte etter ambulansen og purken så at han kjørte like fort ville de da kommet etter han?

Lenke til kommentar
Hva skjer med kontrollen hvis ambulansen kjører fort forbi kontrollen(politiet) med blå lyst.. Vill politiet komme etter og blande seg inn hvis det har f.eks begått drap og sykehuset har fått vite det før politiet.. Eller vill de fortsette kontrollen?? Og hvis det var en bekjent av han som døde som fulgte etter ambulansen og purken så at han kjørte like fort ville de da kommet etter han?

8573649[/snapback]

 

Nei, så klart ikke. Det er det blålyset er til.

Lenke til kommentar
Og hva er poenget? Har du tenkt å legge deg etter sykebiler med blålys så du kan råkjøre lovlig?

8573736[/snapback]

 

 

hehe, nei:p jeg satt på bussen, så fikk jeg øye på ambulansen, den hadde på blålys og kjørte fort, like etter så, så jeg en annen bil som kjørte like fort:p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...