Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Så hvis du har et barn som har feber, så skal du ikke legge halvvåte tørkekluter på pannen til barnet for å få ned feberen?

8565541[/snapback]

Ikke hvis barnet har lav feber. Opplever imidlertid barnet sterke smerter, feberfantasier eller andre alvorlige bivirkninger av for høy feber, burde feberen senkes. Feber er kroppens eget forsvarssystem, men i noen tilfeller kan feberen bli så høy at det er ugunstig for kroppen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så hvis du har et barn som har feber, så skal du ikke legge halvvåte tørkekluter på pannen til barnet for å få ned feberen?

8565541[/snapback]

Ikke hvis barnet har lav feber. Opplever imidlertid barnet sterke smerter, feberfantasier eller andre alvorlige bivirkninger av for høy feber, burde feberen senkes. Feber er kroppens eget forsvarssystem, men i noen tilfeller kan feberen bli så høy at det er ugunstig for kroppen.

8565772[/snapback]

Det kan vel i tillegg være en fordel å prøve å senke temperaturen i hodet. Det er vel det mest kritiske stedet når det gjelder høy temperatur. Resten av kroppen tror jeg er mer hardfør.

 

Merk: Jeg har ikke sjekket opp dette, det er basert på gjetting.

Lenke til kommentar
Men problemet er at Pepsi ikke smaker godt.

 

:p

8565227[/snapback]

 

Nei....Du må plusse på en Max for at det skal smake godt ;)

8566166[/snapback]

Smeller du på MAX'n hiver du også innpå med Aspartam, et kjemisk fremstilt søtningstoff basert på bl.a. klor og som er ustabilt i flytende form. Godkjent etter sterk lobby fra Rumsfeld i sin tid. Lik gjerne max, men det er noe svineri.

Lenke til kommentar
Hvor er det best å treffe i skålen for å lage minst lyd når man pisser? Og hvor lager det mest lyd?

8566427[/snapback]

Er vel best å treffe på innsiden av kanten i doen.. Det lager lyd når men treffer vannet med strålen. Tipper det er der det vil lage mest lyd også. Ellers er det ingen slager å tisse på kanten av doen... Det lager lyd og man må bare vaske opp etterpå også.. :ermm: (har prøvd det.. :innocent: )

Lenke til kommentar
Siden jeg er døv, så lurer jeg på en snedig ting.

 

Hvor er det best å treffe i skålen for å lage minst lyd når man pisser? Og hvor lager det mest lyd?

8566427[/snapback]

 

Hvorfor skriver du så bra når du er døv ? Kjenner en som er døv, og han skriver som ei kråke

8566666[/snapback]

 

Hva har skriveferdigheter med døvhet å gjøre?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Jeg vil tro man får bedre skriveferdigheter ved å høre folk prate. Man hører hvordan ordene uttales f.eks.

 

Hvis noen sier "hei", så hører jo du hvordan man skriver det.

Lenke til kommentar
Siden jeg er døv, så lurer jeg på en snedig ting.

Du har ett innlegg i kategorien "Musikk" og ett i "Stereo- og surroundanlegg". :ermm:

 

Hvor er det best å treffe i skålen for å lage minst lyd når man pisser? Og hvor lager det mest lyd?

8566427[/snapback]

Minst: På porselenet ca 3-5 cm over vannflata. Gjerne bak til høyre eller bak til venstre. Grunnen er at da renner strålen pent og ubrutt ned langs kanten av overflata uten å lage noe særlig turbulens, bobler og bølger. Porselenet bremser hastigheten, men strålen må komme inn med liten vinkel på porselenet for å ikke gi en sprut av dråper som lager lyd og treffer vannet som lager ennå mer lyd. Hvis du har vært borti uttrykket laminær strømning så er det det som gir minst lyd.

 

Mest: I vannet. Men det gir litt mindre lyd å treffe i vannet like ved kanten.

 

Angående frekvens så gir en sprut av dråper den mest høyfrekvente lyden "sssss", mens det å treffe midt i vannet med en hard stråle gir mest lavfrekvent lyd "brommelomm". Du kan gjerne se for deg lyden ved å tenke på høyfrekvent lyd som små ting fordi det gir kort bølgelengde og lavfrekvent lyd som store ting fordi det gir stor bølgelengde. Bølgelengde er direkte relatert til størrelsen på det som vibrerer og lager lyd. En mygg lager "ssss"-lyd, mens en okse lager en slags "brummelomm"-lyd. Triangler og småfugler lager høyfrekvent lyd, mens trommer og dunk i vegger lager lavfrekvent lyd.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082
Jeg vil tro man får bedre skriveferdigheter ved å høre folk prate. Man hører hvordan ordene uttales f.eks.

 

Hvis noen sier "hei", så hører jo du hvordan man skriver det.

8567141[/snapback]

 

Vel, kanskje skulle man tro det skrives "hæj". :)

8567166[/snapback]

 

Hehe, ok da. Er nok enig der. Kan goså bli litt vrient med dialekt. :)

Lenke til kommentar
Men problemet er at Pepsi ikke smaker godt.

 

:p

8565227[/snapback]

 

Nei....Du må plusse på en Max for at det skal smake godt ;)

8566166[/snapback]

Smeller du på MAX'n hiver du også innpå med Aspartam, et kjemisk fremstilt søtningstoff basert på bl.a. klor og som er ustabilt i flytende form. Godkjent etter sterk lobby fra Rumsfeld i sin tid. Lik gjerne max, men det er noe svineri.

8566222[/snapback]

 

Lev livet sier jeg bare :fun:

Lenke til kommentar
Lenge trodde man at nerveceller var de eneste som ikke kunne reparere seg selv, men nå har en sett at de faktisk kan det, og også lage nye koblinger.

8560260[/snapback]

Hvor lenge er det siden man fant ut dette? Det er ikke så veldig mange år siden jeg kuttet meg til beinet i tommelen og fikk høre at følelsen ikke kom til å vende tilbake, men det har den delvis gjort.

8560484[/snapback]

Det er en stund siden jeg fulgte fagfeltet noenlunde aktivt, men jeg tror det var ca. 5 år siden jeg hørte dette, og det gjalt nerveceller i hjernen.

 

I medisin er det ofte slik at jo mer erfaring en har, jo mindre skråsikker en en.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...