Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Er det mulig å "Lure" gjernen? gjøre noe motsatt enn gjernen tenker?

8544248[/snapback]

Neste gang du tar en sykkeltur kan du prøve å legge høyre hånd på venstre håndtak og venstre hånd på høyre håndtak.

Side hjernens innøvede reflakser gjør motsatt av hva du vil, anbefaler jeg at du sykler langsomt og på mykt underlag. Det vil overraske meg om du greioer å holde deg i mer enn 10 sekunder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så når mp3 spiller på 198kbps så er det 1\11 del av ekte cd=P?

8545614[/snapback]

Den rå dataraten blir ~1/7 av dataraten til lydsportet på en CD, men dataraten sier alene null og niks om kvalitet da det er komprimert vs ukomprimerte data som blir lest. Bare ved enkel lossless komprimering (det utpakkede lydsporet er en perfekt kopi av orginalsporet) kan du halvere dataraten, og ved å bruke en mengde lossy komprimeringstekninkker som MP3, Vorbis, AAC, etc bruker kan det igjen over halveres uten at den hørbare kvaliteten endrer seg mye.

En dårlig encodet MP3 fra 1999 på 256 kbps kan godt høres dårligere ut enn en AAC encodet 128 kbps fil i dag, så ikke se deg blind på bitrate, selv om det kan være en kvalitetsindikasjon for lyd komprimert med metoder i samme klasse.

Lenke til kommentar
Jeg presterte å stikke en nål ca. 2cm inn i venstre håndledd i dag. Nålen stakk inn på undersiden av håndleddet, ca. 1cm til høyre for midten. Selv om det på ingen måte var smertefullt, kan dette være farlig på noen måte?

8544348[/snapback]

Jeg tror det farligste som kan skje er om man treffer og river av en eller annen vital nerve. Nå vet jeg ikke hvor i håndleddet det går vitale nerver men jeg ser for meg at det verst tenkelige scenarioet er at hele hånda blir lam fra håndleddet og ut.

Har en ørken noen form for effekt på andre miljøer\ting?

Ville f.eks. verden rundt en ørken blitt forandret hvis vi lagde parkeringsplass i sahara?

(altså, legge asfalt\sement  i store deler av afrika)

8545346[/snapback]

Tja, jeg regner med overflatetemperaturen blir noe høyere med asfalt enn med sand siden sand inneholder luft som transporterer varmen både nedover og opp i lufta. Kanskje man får ekstreme dagtemperaturer på 70'C som gir unormalt kraftig solgangsbris og lager en ekstremt tørr luftlomme som blir med værsystemene og lager trøbbel andre plasser.

Ellers så må jo denne parkeringsplassen ha en eller annen grense. På utsiden av grensen vil planter sikkert få bedre levekår siden sanddyner ikke vil rulle over og kvele de med jevne mellomrom.

En ting til som vil skje er at det blir mindre sand i atmosfæren. Mulig det har noen innvirkning på sandmengdene på Gran Canaria. (Sanden der er hovedsaklig transportert via vinder fra Sahara)

Mitt spørsmål: Hva vil skje om vi legger en plastduk med små hull f.eks hver 10 cm over hele Sahara? Duken vil nok stoppe sanddynene fra å bevege seg og redusere avdampingen av vann kraftig, samt ha huller nok til at de få regndråpene som kommer i året renner godt ned i sanda og forblir under plastduken i stedet for å fordampe fra sanda neste dag. Kan dette være en måte å beplante hele Sahara? Hvis det gikk an å produsere nok plastduk selvsagt.

Lenke til kommentar

@simen1 er du en slik "gal" (i ordets beste betydning) forsker som sitter 50m under jorda med all verdens info og løsninger i din hule hånd som du deler ut ifra i dann og vann?

Hvor all den viten du har kommer fra lurer jeg på? :)

Lenke til kommentar

@Varmetank:

Kan også nevne at doble tanker er i bruk. Den ene tanken vil da i hovedsak inneholde varmt vann, mens temperaturfordelingen i den andre tanken vil variere etter hvor mye varmt vann som er brukt (slik som figuren Simer1 postet over).

Vet ikke hvor utbredt dette er, så det i forbindelse med labforsøk på varmepumpe til varmtvannsbereding.

Lenke til kommentar

Mitt spørsmål: Hva vil skje om vi legger en plastduk med små hull f.eks hver 10 cm over hele Sahara? Duken vil nok stoppe sanddynene fra å bevege seg og redusere avdampingen av vann kraftig, samt ha huller nok til at de få regndråpene som kommer i året renner godt ned i sanda og forblir under plastduken i stedet for å fordampe fra sanda neste dag. Kan dette være en måte å beplante hele Sahara? Hvis det gikk an å produsere nok plastduk selvsagt.

8545911[/snapback]

Hmm...dette var en veldig interessant teori!

Men ville de ikke vært vel så bra om en hadde lagt en diger vannpumpe som gikk på solcelle\vindmølle som pumper en haug med liter 1 km (f.eks.) inn i sahara ørkenen?

Lenke til kommentar

ja, det var det jeg lurte på men fikk ikke helt svar på.

En ny tank i dag som er i bruk: hvis en dusjer lenge nok merker en plutselig at vannet begynner å bli kaldt og kort tid etterpå helt kaldt. Hvis tanken hele tiden får tilført nytt vann som er kaldt, hvorfor blir ikke vannet gradvis kaldere (istedet for plutselig kaldt) etterhvert som tanken fylles med kaldt og elementene ikke varmer opp nok vann.

Og tanken ikke er dobbel.

Lenke til kommentar
Men ville de ikke vært vel så bra om en hadde lagt en diger vannpumpe som gikk på solcelle\vindmølle som pumper en haug med liter 1 km (f.eks.) inn i sahara ørkenen?

8545991[/snapback]

Et problemet er at man da må hente vannet fra et eller annet sted. Saltvann fungerer ikke, og ferskvann er det mangel på. I tillegg er det ekstrem fordamping fra ørkenen på dagtid, det er ingenting som kan holde på vann om det skulle være noe der.

Lenke til kommentar
ja, det var det jeg lurte på men fikk ikke helt svar på. En ny tank i dag som er i bruk: hvis en dusjer lenge nok merker en plutselig at vannet begynner å bli kaldt og kort tid etterpå helt kaldt. Hvis tanken hele tiden får tilført nytt vann som er kaldt, hvorfor blir ikke vannet gradvis kaldere (istedet for plutselig kaldt) etterhvert som tanken fylles med kaldt og elementene ikke varmer opp nok vann. Og tanken ikke er dobbel.

8546061[/snapback]

Varmt vann er litt lettere enn kaldt vann. Dermed holder det varme vannet seg på toppen om det ikke blir mye omrøring av spruten inn. Dysa med kaldt vann i bunnen av tanken er nok utformet sånn at det gir minst mulig omrøring. Dermed kan man si det er et grensesjikt mellom kaldt og varmt vann som flytter seg oppover etter hvert som det varme vannet brukes.

Lenke til kommentar
Finnes det en kåring for skumleste grøsser/skrekkfilm? Hvis det finnes, hvilken film ligger da på toppen?

8546628[/snapback]

Ikke skumleste, men IMDB har en liste over filmer innen horror-sjangeren som brukerne av siden mener er de beste.

http://imdb.com/chart/horror

Er en del litt eldre filmer, så hvis du var ute etter noe av nyere dato kan du bare titte på årstallet i parantes.

Her er også en finfin liste, eldste filmene er først.

http://www.filmsite.org/horrorfilms.html

Endret av PT
Lenke til kommentar
Finnes det en kåring for skumleste grøsser/skrekkfilm? Hvis det finnes, hvilken film ligger da på toppen?

8546628[/snapback]

Om noe er skummelt er jo relativt fra person til person. Det vil da bli vanskelig å kåre den skumlaste filmen. Så jeg tviler på at du finner en slik liste.

Lenke til kommentar
Er det foretatt noe seriøs forskning på fenomener som eksorsisme og folk som er besatt?

8546895[/snapback]

Det drives i hvert fall seriøs forskning på folk som tror på UFOer fra utenomjordiske sivilisasjoner, religiøs magi, og en rekke andre overnaturlige fenomener. Ofte er fokuset å prøve å forstå folkene som tror på dette og å se om folk kan merke forskjellige ting i blindtester, løgntester, osv. De bruker slike metoder for å prøve å finne ut om det er noe annet enn fri fantasi som ligger bak og evt. hva.

Aldhissla: Du kan nok ikke kjøpe en reaktor uten videre. USA ville bombet deg sønder og sammen om du hadde prøvd. De tåler jo ikke mer konkurranse i energimarkedet og vil jo ha sånt for seg selv. Men selv om ikke USA hadde blandet seg inn i saken så finnes det enorme utfordringer både teknisk, økonomisk og byråkratisk for å få til noe sånt. Uran er livsfarlig om det kommer i gale hender så det er veldig strenge regler på å ha det.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...