Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Er det sånn at silencere ikke funker på revolver? Evt hvorfor ikke?

8542644[/snapback]

Joda, lyddempere fungerer på revolvere også. Men merk at lyddempere ikke fjerner all lyd så det blir nærmest lydløst slik man ser på film, men den demper lyden fra et svært skadelig lydnivå til et som ikke er skadelig. Med andre ord sånn at den som skyter ikke skal få midlertidige eller permanente hørselskader når han ikke bruker hørselvernet eller ørepropper.

 

Mulig jeg husker feil, nå men jeg slenger ut noen tall likevel. Jeg *tror* dempere demper fra ca 160 til ca 120 dB.

 

Redigert: Jeg tok vist litt feil der ja. Les et par innlegg lengre ned.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det funker dårlig. På en vanlig pistol eller revolver forårsakes smellet av det voldsomme lufttrykket. På en vanlig automatpistol lar lyden seg dempe fordi kula går gjennom ett og samme rør fra ladningen går av til den forlater våpenet. En revolver er ikke helt tett; det vil alltid være et lite mellomrom mellom tønna og løpet, og derfor vil den alltid bråke. Det er fysisk mulig å montere lyddemper, men det har ikke noe for seg. På Wikipedia står det at russerne fant opp en lydløs revolver. http://en.wikipedia.org/wiki/Revolver

Lenke til kommentar
Hva er det som gjør at man blir svimmel når man går rundt og rundt?

8544219[/snapback]

 

Balansesenteret i hjernen blir forvirret, og får ikke helt med seg hva som skjer når det går fort... derfor det ser ut som at rommet fremdeles snurrer når du har stoppet... fordi at balansesenteret må få seg tid til å ta seg opp igjen :)

Lenke til kommentar
Jeg presterte å stikke en nål ca. 2cm inn i venstre håndledd i dag. Nålen stakk inn på undersiden av håndleddet, ca. 1cm til høyre for midten. Selv om det på ingen måte var smertefullt, kan dette være farlig på noen måte?

8544348[/snapback]

 

Selv om du treffer en blodåre så vil du ikke dø fra dette. Du er helt trygg, du dør mest sannsynlig ikke om du prøver å kutte deg over blodårene heller, siden blodårene kan lukke seg ved reflekser, og blodet koagulerer.

Lenke til kommentar
Unnskyld at jeg spør, men hvorfor stakk du en nål to centimeter inn i håndleddet?

8544497[/snapback]

 

Jeg fant nålen på gulvet mens jeg vasket, og den kunne jo selvfølgelig ikke ligge der og bidra til visuell forurensning av det ellers rene gulvet, så jeg plukket den opp. Nålen kunne jo heller ikke puttes i lommen

(da kunne jeg jo komme til å stikke meg :roll: ), og lat som jeg var gadd jeg ikke å gå og legge den på en egnet plass heller, så jeg fikk den geniale idéen å stikke den inn (med den skarpe enden først) i låseenheten til "TG-armbåndet " jeg fortsatt går med. Det fungerte glimrende helt til jeg glemte at den var der, satte meg ned på gulvet og brukte venstre hånd til å støtte meg med. Det resulterte da i at bakenden på nålen traff gulvet, og skøv nålen inn i håndleddet.

 

tg06.jpg

 

Jeg stakk nålen inn i aluminiumsdelen som så vidt kan skimtes bakerst på armbåndet.

Lenke til kommentar

Sahara er jo enormt stort. Sådet er vel veldig uvirkelig å lage parkeringsplass i heile sahara. Ellers så vil det nok bli en veldig støvete/sandete parkeringsplass.

 

Ørkenen sprer seg jo utover heile tida, og blir ett lag oppå f.eks. gras og då dør graset sakte men sikkert. :)

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvilken KBPS en EKTE cd spiller av på=P

8544561[/snapback]

To kanaler med 16 bit, 44.1kHz ukomprimert PCM lyd.

 

2 x 16 x 44.1 = 1411 kbps bitrate.

 

Lyd komprimert med en god komprimeringsalgoritme vil kunne gi tilsvarende opplevd lydkvalitet for et menneske på omtrent 1/5 eller lavere av båndbredden.

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvilken KBPS en EKTE cd spiller av på=P

8544561[/snapback]

To kanaler med 16 bit, 44.1kHz ukomprimert PCM lyd.

 

2 x 16 x 44.1 = 1411 kbps bitrate.

 

Lyd komprimert med en god komprimeringsalgoritme vil kunne gi tilsvarende opplevd lydkvalitet for et menneske på omtrent 1/5 eller lavere av båndbredden.

8545566[/snapback]

 

 

Så når mp3 spiller på 198kbps så er det 1\11 del av ekte cd=P?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...