Andrull Skrevet 3. mai 2007 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2007 Liker ikke banan Har du et annet forslag? 8532694[/snapback] Kalium-tilskudd? 8532709[/snapback] Magnesium og kalk er vel også gunstig? 8532721[/snapback] Kan nok stemme. Et multivitamin/mineral-tilskudd gjør nok susen 8532726[/snapback] Hva med Melk. Er det ikke litt kalium der også da? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 3. mai 2007 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2007 Hva med Melk. Er det ikke litt kalium der også da? 8532890[/snapback] Er vel ikke så mye kalium i melk... er mest kalsium det Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 3. mai 2007 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2007 Hva med Melk. Er det ikke litt kalium der også da? 8532890[/snapback] Er vel ikke så mye kalium i melk... er mest kalsium det 8532901[/snapback] Det var vel kalsium det var. (men innbilte meg at det var en del kalium også) Jaja, er vel bare hodet som ikke fungerer så sent på kvelden, etter heftig pugging av matte) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. mai 2007 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2007 Hva er egentlig smerte?8532802[/snapback] Det er hjernens oppfatning av sterke signaler fra diverse sensorer (nerver) i kroppen, og til og med en tolkning av mangel på signaler. (fantomsmerter) Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 4. mai 2007 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2007 Hva er egentlig smerte? 8532802[/snapback] Definisjon på smerte Den mest brukte definisjonen av smerte kommer fra IASP (International Association for the Study of Pain). IASP definerer smerte (pain) som "an unpleasant sensory and emotional experience associated with actual or potential tissue damage or described in terms of such damage". Hva betyr så det på vanlig norsk? Et forsøk på oversettelse er at "smerte er en subjektiv opplevelse, en ubehagelig følelse/opplevelse. Denne opplevelsen kan enten knyttes til en skade av kroppen eller noe som føles som om det kan skade kroppen." Litt mer info: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Ikke alltid kroppslig skadeIkke all smerte er et signal om kroppslig skade, og her er det viktig å skille mellom akutt og kronisk smerte, som kan ha svært forskjellige funksjoner og konsekvenser. Sorg kan gi smerter, og i nesten all smerte er det både en fysisk og en psykisk komponent. Smerter kan komme fra alle kroppsdeler og selv om smerte er noe bare den enkelte kan kjenne selv, finnes det metoder som kan bidra til bedre registrering / måling av smerter. Kan smerter måles? Smerter kan ha svært ulik styrke/intensitet. De kan være lette, nesten bare en murring eller et ubehag, gradvis stigende helt til meget intense, nesten uutholdelige smerter. Smertens styrke kan ikke måles direkte, men det finnes metoder som gjør det mulig å registrere smertens styrke på en mer systematisk måte. Smerter har også ulik varighet, fra helt kortvarige "tak" (ilinger, "lynglimt" av smerte), gradvis økende til kroniske, varige smerter. Ved registrering av smerter er det viktig å definere tidsrommet smertene registreres i. Hvor sitter smerten? Smerter kan lokaliseres til nesten alle deler av kroppen. Noen ganger er smerten lokalisert til et skarpt avgrenset område, andre ganger vil det være vanskelig å kjenne akkurat hvor smerten sitter, den er mer diffust lokalisert. Noen ganger er det mer eller mindre vondt i nesten hele kroppen, man snakker da om utbredte smerter. Ved registrering av smerter er det viktig å definere hvor smertene kommer fra. Å beskrive smerten Smerter kan dessuten føles på ulike måter, det finnes ulike smertekvaliteter. Det er f.eks. ikke uvanlig at samme person har flere forskjellige typer hodepine. Smerter kan beskrives på mange måter, f.eks som stikkende, brennende, murrende, pulserende eller jevn. Måten smerter beskrives på varierer mye fra kultur til kultur, og det er ingen systematisk, internasjonalt annerkjent standardmetode for registrering av ulike smertekvaliteter. Smertens styrke, varighet, lokalisasjon og kvalitet danner tilsammen et mønster som kan gi gode indikasjoner på hva smerten skyldes. Leger og annet helsepersonell vil derfor ofte spørre etter detaljer i smerteopplevelsen, de tar opp en såkalt smerteanamnese, eller "smerte-sykehistorie". Smerteskalaer Den mest brukte metoden for registrering av smerter er VAS-skalaen (Visual Analogue Scale). Dette er en rett linje, vanligvis 10 cm lang, der det skal avmerkes hvor sterke smertene er/har vært, og der ytterpunktene er (null) "ingen smerte" og (ti) "maksimal/ verst tenkelig smerte". VAS-skalaen kan gjelde ulike tidspunkter, som f.eks "smerter akkurat nå", "verste smerter siste uke" eller "gjennomsnittlige smerter siste uke". Smerter kan også registreres ved hjelp av enkle spørsmål eller spørreskjemaer.Alle registreringer av smerter vil være semi-objektive, det vil si at man prøver å lage mål, helst tall, på noe som den enkelte bare kan føle på egen kropp, en i prinsippet subjektiv opplevelse (se definisjon av smerte ovenfor). Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 4. mai 2007 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2007 \Takk, takk Spør i samme slengen, hvor stor er den ringen i midten på CD'en?8532674[/snapback]20mm trur eg, og det feltet innanfor, som på nokre CD-ar er blankt er 40mm. Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 4. mai 2007 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2007 Hvis man filmer en trafikkforseelse, f.eks en livsfarlig forbikjøring, eller man tar bilde av f.eks en som ikke har på seg setebeltet men sitter og prater med telefonen opp mot øret, og man sender bevismaterialet til UP, kan det føre til bøter? Eller er det kun når UP selv er vitne til trafikkforseelsene at det kan føre til bøter? 8532231[/snapback] Tja, ikke lett å si. Men kan tenke meg de er interesert i det siden det er letteste måte å få inn noe penger. Forstår det slik at de liker tips om fartsovertredelser i på veier, at det er mulig å ringe inn å be de ta en kontroll i gata der du bor f.eks. Mulig noen andre vet mer om dette:) Men var en sak i fra Fauske om noe tyveri fra et verksted. Eieren hadde bildebevis og hadde annmeldt saken, uten at det lokale politiet gjorde noen ting. Ikke før eieren hadde tatt saken i egene hender så ble det reaksjon fra politi. Endte vel opp med at eieren av verkstedet ble dømt. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 4. mai 2007 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2007 Hva er vademekum? Lenke til kommentar
jojo123 Skrevet 4. mai 2007 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2007 Hvis man filmer en trafikkforseelse, f.eks en livsfarlig forbikjøring, eller man tar bilde av f.eks en som ikke har på seg setebeltet men sitter og prater med telefonen opp mot øret, og man sender bevismaterialet til UP, kan det føre til bøter? Eller er det kun når UP selv er vitne til trafikkforseelsene at det kan føre til bøter? 8532231[/snapback] Har hørt en historie fra her jeg bor om at eieren av en kafé har filmet noen ungdommer som drev og kjørte sånn passe stygt utenfor der. De mistet sertifikatet. ^^ Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 4. mai 2007 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2007 Hva er vademekum? 8535693[/snapback] Jeg har en liten flaske med munnvann som det star Vademecum pa. Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 4. mai 2007 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2007 Hva er vademekum? 8535693[/snapback] Det er en håndbok i lommeformat med praktiske råd og opplysninger. Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 4. mai 2007 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2007 (endret) Hva var skyld i at det var tekniske problemer for en time siden på diskusjon.no? Edit: Sorry.. Strider dette i mot trådens første regel...? Endret 4. mai 2007 av Kallileo Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 4. mai 2007 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2007 Hva var skyld i at det var tekniske problemer for en time siden på diskusjon.no?Edit: Sorry.. Strider dette i mot trådens første regel...? Lurer på det samme selv, men kan vel ikke kalles support, siden det ikke er noe vi trenger hjelp med, men er noe vi lurer på Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 4. mai 2007 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2007 (endret) Hva var skyld i at det var tekniske problemer for en time siden på diskusjon.no?Edit: Sorry.. Strider dette i mot trådens første regel...? Lurer på det samme selv, men kan vel ikke kalles support, siden det ikke er noe vi trenger hjelp med, men er noe vi lurer på 8537807[/snapback] Var noe med oppdatering av gamle innlegg... edit: Jeg var litt skyld i nedetiden. Fikk en feilmld når jeg oppdaterte en gammel post, testet i "Testposter" hvor det virket fint, tipset fra til Ueland som fant feilen, han gikk i gang og fikset. 8537467[/snapback] Endret 4. mai 2007 av L4r5 Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 4. mai 2007 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2007 (endret) Jeg var litt skyld i nedetiden. Fikk en feilmld når jeg oppdaterte en gammel post, testet i "Testposter" hvor det virket fint, tipset fra til Ueland som fant feilen, han gikk i gang og fikset. 8537467[/snapback] Her er det laget egen tråd om det. Endret 4. mai 2007 av Kallileo Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 4. mai 2007 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2007 Jeg var litt skyld i nedetiden. Fikk en feilmld når jeg oppdaterte en gammel post, testet i "Testposter" hvor det virket fint, tipset fra til Ueland som fant feilen, han gikk i gang og fikset. Hah! Hvis det er sant skal jeg mobbe TSP Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 4. mai 2007 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2007 Hah! Hvis det er sant skal jeg mobbe TSP 8537868[/snapback] Er nok sant... om du trykker på snapback'en så finner du originalposten til TSP. Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 4. mai 2007 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2007 Hah! Hvis det er sant skal jeg mobbe TSP 8537868[/snapback] Er nok sant... om du trykker på snapback'en så finner du originalposten til TSP. 8537898[/snapback] Huff-huff... Vikke ikke vært tsp nå, nei stakkar Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 4. mai 2007 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2007 Fra comment nummer to fra toppen på YouTube: There are many ways to split the water and not just normal electrolysis. Specific wavelengths of sound can destabilize the water and thus increase the output, certain alloys can react with the water to release it without electrolysis and so on. So yes, it is completely possible to efficiently run a car on water. The real question though is should a trillion dollar industry (oil) collapse as a result? Vet ikke helt om det er riktig da, men de sier jo også noe om det i filmen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg