Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor mye eksos spyr en "vanlig" bil ut per kilometer? -og for et år?

Og hvor mye bensin bruker en vanlig bil per liter? -og for et år?

Trenger ikke å være eksakt, må bare vite sånn ca... :ermm:

8530239[/snapback]

Eksos har eg ingen peiling på...

men bensin... tja fra 0.5 til 1 liter er vel vanlig på mila... renkar med det er pr mil du vil ha? ikkje per liter... god dagmann økseskaft.

min ligger på 0.8 liter nå, det er gjennomsnitten på 36 timer med kjøyring.

Lenke til kommentar
Hvor mye eksos spyr en "vanlig" bil ut per kilometer? -og for et år? Og hvor mye bensin bruker en vanlig bil per liter? -og for et år? Trenger ikke å være eksakt, må bare vite sånn ca... :ermm:

8530239[/snapback]

Det kommer an på veldig mye forskjellig. Alt fra hva du legger i ordet "eksos" til type bil, alder på bilen, årlig kjørelengde, kjøremønster osv.

Men for å ikke rotet det helt bort så finner du mange detaljer i denne SINTEF-rapporten.

Noen korte utdrag fra side 19:

Utslipp i gram per kilometer per kjøretøy på en smal svingete tofeltsvei:

CO2 (Karbondioksid) 270 g/km (NB. Legg merke til benevninga i diagrammet)

CO (Karbon Monooksid) 5,1 g/km

NOx (Nitrogenoksider) 4,2 g/km

NMVOC 0,8 g/km

I tillegg til dette kommer H2O, vanndamp, som er det som gir eksosen farge (hvit), og i tillegg kommer også nitrogen, N2, som farer passivt gjennom motoren.

Eksos har ofte litt lunk når det kommer ut, f.eks 60'C. For CO2 så kan du gange antall gram med 0,6 for å finne ut hvor mange liter det tilsvarer med ren CO2. I tillegg kommer alle de andre gassene der nitrogen tar desidert mest volum. H2O utgjør også en del, men det krymper fort når det kondenserer og blir til hvit "røyk" så det utgjør ikke så mye volum. Regn med at hvis du samler alt som kommer ut av eksosrøret i en ballong at det vil ta ca 1000 liter etter 1 kilometer.

* Med forbehold om regnefeil.

Lenke til kommentar

Hvis man filmer en trafikkforseelse, f.eks en livsfarlig forbikjøring, eller man tar bilde av f.eks en som ikke har på seg setebeltet men sitter og prater med telefonen opp mot øret, og man sender bevismaterialet til UP, kan det føre til bøter? Eller er det kun når UP selv er vitne til trafikkforseelsene at det kan føre til bøter?

Lenke til kommentar
Jeg har hatt leamus i biceps konstant i snart to dager nå. Er det på tide å ta hånda i egne hender og amputere? Eventuelt gå til legen?

8532460[/snapback]

Spis masse banan. Leamus skyldes ofte mangel på kalium og det er mye kalium i bananer

Lenke til kommentar
Jeg har hatt leamus i biceps konstant i snart to dager nå. Er det på tide å ta hånda i egne hender og amputere? Eventuelt gå til legen?

8532460[/snapback]

Spis masse banan. Leamus skyldes ofte mangel på kalium og det er mye kalium i bananer

8532476[/snapback]

Liker ikke banan :p Har du et annet forslag?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...