Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

kjøpt ny. *14 tegn*

8515018[/snapback]

 

Hmm, er ikke helt sikker på hvordan det fungerer da, men det skal litt til for at du skal bli tatt med en firehjuling som går for fort, hvis du da ikke blir tatt i laserkontroll av politiet.

 

Selv om Biltilsynet ofte er rundt på videregående skoler og sjekker mopeder og sånt, så er det sjeldent de har stor nok tralle til å teste 4hjulinger ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når man f.eks sier bilen min er en 2,0 liter. Hva menes da?

Hvordan er forskjellen mellom V8 motor, V12 motor, osv osv.

Forklar litt om ordet GAMP som brukes i bil sammenheng.

 

Gadd ikke å google  :innocent:

8515173[/snapback]

2,0 liter = volumet av sylinderene

V8 = 8 sylindere

V12 = 12 sylindere

Lenke til kommentar
Når man f.eks sier bilen min er en 2,0 liter. Hva menes da?

Hvordan er forskjellen mellom V8 motor, V12 motor, osv osv.

Forklar litt om ordet GAMP som brukes i bil sammenheng.

 

Gadd ikke å google  :innocent:

8515173[/snapback]

 

Er ikke helt sikker på at det er rett, men tror at den er 2.0 liter er volumet til sylinderene?

 

og at forskjellen mellom V8 og V12 er antall sylindere.

 

Og at GAMP er hestekrefter som motoren yter..

 

Edit: Leif

Endret av Zash
Lenke til kommentar
Hvorfor brukes krystaller i urverk?

8515034[/snapback]

En krystall er en elektronisk innretning som lager svært nøyaktige svingninger. Svingningene gir en veldig nøyaktig elektrisk klokkefrekvens via en vippekrets. Klokkefrekvensen brukes som grunnfrekvens i klokka og er det som holder takten i klokka. Hvis man ikke bruker krystall så kan man bruke en RC-krets sammen med en elektronisk vippe for å danne frekvensen, men slike er svært unøyaktige og kan gjøre at klokka blir flere minutter feil bare i løpet av en time. Blant annet temperatur virker svært forstyrrende på RC-kretser. Krystaller gir som regel en nøyaktighet som er bedre enn +/- 1 sekund per døgn og blir lite påvirket av temperatur.

 

Når man f.eks sier bilen min er en 2,0 liter. Hva menes da?

Hvordan er forskjellen mellom V8 motor, V12 motor, osv osv.

Forklar litt om ordet GAMP som brukes i bil sammenheng.

8515173[/snapback]

2,0 liter = volumet av sylinderene

V8 = 8 sylindere

V12 = 12 sylindere

8515203[/snapback]

V = Sylindrene er plassert som en V hvis en ser de forfra.

Andre varianter er boksermotor der sylindrene er plassert på diagonalt ovenfor hverandre. Ennå en variant er rekke-motorer der alle sylindrene står på en rekke.

 

V8 betyr 8 sylindrere med 4 på hver side av V'en. Hvis motoren er plassert på langs av bilen så ser danner sylinderne en V når du ser bilen forfra, med 4 sylindre på venstre og 4 på høyre side av bilen.

 

Alle sier at V8 er så bra osv osv bla bla.. Så mindre sylindere = bedre motor?  :p

Og om f.eks det er en 4,0 liter så er sylinder ganske stor = sluker bensin som et helsike?

8515441[/snapback]

Jo flere sylindere jo mer effekt har som regel motoren. 12 er kraftigere enn 8. 4 er det mest vanlige i vanlige biler, 6 og 8 er vanlige i dyre men oppnåelige biler, 10 og 12 er som regel bare tilgjengelig i uoppnåelig dyre biler. (Dodge Viper, Lamborghini etc). Noen eldre småbiler kan ha 3 sylindere, og VW boble av den gamle modellen kom med 2 (boksermotor). 6 og oppover skal gi en fin lyd og mindre vibrasjoner enn 4 og mindre.

 

Gamp er vel berre eit eldre namn på hest. Men i "rånemiljøet" veit eg ikkje kva "Gamp" betyr.

8515489[/snapback]

Gamp er bare en rånete måte å si hest på. Det brukes i rånemiljøet om hestekrefter. Miljøet bruker også et annet dyrenavn som slengnavn: "Råne" er en stor hanngris. (bare google det)

Lenke til kommentar
Alle sier at V8 er så bra osv osv bla bla.. Så mindre sylindere = bedre motor?  :p

Og om f.eks det er en 4,0 liter så er sylinder ganske stor = sluker bensin som et helsike?

115 hester = 115 gamp?  :hmm: neeeh??

8515441[/snapback]

V8-motorer er ganske sterke, ja. De er sterke i forhold til 4-, 5- og 6-sylindrede motorer som er det aller aller vanligste i dag. Men V10'ere og V12'ere er som oftest kraftigere enn V8-motorer. Så jo flere sylindre, jo bedre. Men flere sylindre gjør at den blir dyrere å produsere, og den blir fysisk større og tyngre. Det er lettere å øke slagvolumet enn antall sylindre.

Hvert sylinderantall og hver motorform (rekke eller v-form) har som oftest sin egen karakteristisk lyd, som følge av antall tenninger pr. omdreininger osv. Her scorer V8-motorer veldig bra. Den høres veldig grom ut. Høyere sylinderantall (V10 og V12) blir mer hissig og jevnere. Jeg liker V8 og rekke-5'er.

 

Slagvolumet utgjør også litt ja. 4 liter betyr at alle sylindrene tilsammen rommer 4 liter (4000 kubikkcentimeter). Den bruker stort sett mer bensin, jo større slagvolumet er. Enkelte amerikanere har så stort slagvolum at du nærmest hører at den slurper i seg bensin. Disse er ofte V8'ere i tillegg.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Hvorfor brukes krystaller i urverk?

8515034[/snapback]

Om du mener digitale klokker, har Simen1 svaret over. Derimot om du mener mekanisk urverk, så brukes krystaller som lager for akslingene siden de gir lite friksjon og slitasje, og ikke trenger smøring. Endel urverk er merket med antall brukt f.eks. "14 jewels".

 

Disse er ofte røde, som i dette bildet:wsfp3.jpg

Lenke til kommentar

Loeve: Alkohol som drikkes går ikke gjennom levra før den kommer ut i kroppen. Den tas opp i tarmen til blodet og spres i kroppen. Deretter omdannes den sakte til fett i levra.

 

For å få 1,0 i promille (passe godt i farta) må blodet inneholde 1,0 promille (0,1 prosent) alkohol. Kroppen har omtrent 4 liter blod så 1 promille er dermed 4ml alkohol, eller ca 4 kubikkcentimeter eller ca 1 bruskork med 100% ren alkohol.

 

Dersom man skal få 1 i promille ved å lukte på rødspritflaska må altså flaska fordampe ca 1 bruskork med 100% ren alkohol. For å få det til å skje må man nok sniffe rødsprit rimelig lenge eller kanskje koke den opp før man begynner å sniffe.

 

Den advarselen er nok advarsel for noe annet enn det å bli full på etanol-alkohol. Nå vet jeg ikke hvilke stoffer det er snakk om men du kan sikkert finne HMS databladet til rødsprit på nett.

Lenke til kommentar
Kan noen forklare meg detaljert hvordan en klutsj på en bil/motorsykkel fungerer? Gjerne med bilder eller film whatever.

8516664[/snapback]

Veldig enkelt forklart: Kraften fra motoren skal overføres til girkassa via en aksling.

På denne akslingen sitter det en boks som er klutsjen. Inni boksen er det enkelt forklart to runde plater som presses mot hverandre. Normalt presses platene så hardt sammen at de får et fullstendig grep på hverandre og dermed ingen glidning. Krafta fra akslingen som kommer inn i klutsjen overføres altså normalt helt over til den akslingen som går ut fra klutsjen. Når man trår på klutsj-pedalen så trekkes disse platene fra hverandre slik at de ikke går gripetak på hverandre og krafta ikke overføres. Klutsjen kobler altså ut kraftoverføringa.

 

Dette er den (kanskje litt for) enkle forklaringa. En lang forklaring med skisser og flash finner du her.

Lenke til kommentar

Det er best å slippe klutsjen raskt. Hvis man slurer/filer på clutsjen så er det bare delvis kraftoverføring og klutsjplatene vris mot hverandre med bare delvis kontakt. Det gir mye friksjon og varme. Dette sliter hardt på sliteflatene i klutsjen.

 

Man kjenner at en klutsj er slitt når det skal veldig lite trykk på pedalen før det slurer. Blir pedalen ennå mer slitt så kan den slure selv når pedalen ikke er tråkket inn i det hele tatt. Det skjer typisk når man skal akselerere raskt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...