Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan man hente pakker på posten (fra utlandet om det har noe å si) uten sporingsnummeret?

8504314[/snapback]

 

Så lenge den er registert på deg, og du har noen form for bekreftelse etc på saken burde det gå fint.

 

Eller om den er adressert på deg, kan du vise gyldig ID og posten kan søke den frem.

Lenke til kommentar
Kan man hente pakker på posten (fra utlandet om det har noe å si) uten sporingsnummeret?

8504314[/snapback]

Jeg gidder i alle fall ikke lete uten sporingsnummeret. Greit nok hvis du vet hvordan pakken ser ut, eller hvis den har noen spesielle kjennetegn som f.eks. tape med firmamerke på, men aldri ellers.

Lenke til kommentar
Hva er det stoffet i noen batterier som gjør at man kan presse (hardt) så ser man hvor "lenge" det er igjen av batteriene? Og hvordan funker det?

 

Kom på dette rundt varulv-tider i går, følte jeg måtte poste det :)

 

mvh. Gizmo.

8370547[/snapback]

 

Litt interesangt(sikkert leif =/ ) spørsmål, noen som vet?

Lenke til kommentar
Hva er det stoffet i noen batterier som gjør at man kan presse (hardt) så ser man hvor "lenge" det er igjen av batteriene? Og hvordan funker det?

 

Kom på dette rundt varulv-tider i går, følte jeg måtte poste det :)

 

mvh. Gizmo.

8370547[/snapback]

 

Litt interesangt(sikkert leif =/ ) spørsmål, noen som vet?

8504898[/snapback]

 

EDIT:

 

Fjernet et innlegg som jeg ikke syntes besvarte spørsmålet.

Spørsmålet blir besvart senere i tråden.

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er det selve drikkingen av alkoholen som er ulovlig. Altså at det ikke begrenser seg til flasker som ser ut som de inneholder alkohol. F.eks tror jeg ikke noen kan ta deg for å drikke vann fra en vodkaflaske på åpen gate. Men vodka fra en vannflaske derimot...

 

LOV 1989-06-02 nr 27: Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven)

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
§ 8-9. Serverings- og drikkeforbud

 

Det er forbudt å drikke eller servere alkohol med mindre det foreligger bevilling til dette, og selv om dette skjer uten vederlag:

1. i lokaler med tilleggelser hvor det drives serveringsvirksomhet,

2. i lokaler som vanligvis er alment tilgjengelig for offentligheten,

3. i forsamlingslokaler eller andre felleslokaler,

4. på annet sted der offentlige møter, fester, utstillinger eller andre tilstelninger finner sted,

5. på gate, torg, vei, i park eller på annen offentlig plass,

6. på skip, fly, tog, buss eller annet innenriks transportmiddel for almenheten.

 

På steder som nevnt i første ledd, må heller ikke eier eller annen ansvarlig oppbevare, servere eller tillate servering eller drikking av alkohol.

 

Forbudet mot drikking og servering av alkohol i lokaler som nevnt i første ledd nr. 1, 2 og 3 gjelder ikke når eier, leier, driver eller ansatt disponerer lokalene til eget bruk til sluttet selskap. Forbudet mot drikking og servering av alkohol i lokaler som nevnt i første ledd nr. 3 gjelder ikke når beboer i borettslag eller annet boligsamvirke disponerer lokalene til eget bruk til sluttet selskap.

 

Forbudet mot drikking og servering av alkohol i lokaler som nevnt i nr. 2 og 3 gjelder heller ikke når lokalet leies eller lånes ut til privatperson for en enkelt bestemt anledning til sluttet selskap, og utleier for øvrig ikke står for andre deler av arrangementet.

Lenke til kommentar
Hva er det stoffet i noen batterier som gjør at man kan presse (hardt) så ser man hvor "lenge" det er igjen av batteriene? Og hvordan funker det?

8370547[/snapback]

Det er to stoffer:

Ett stoff leder strøm

Ett stoff skifter farge når det blir varmet opp.

 

Når du trykker på batteriet settes det spenning på det strømledende stoffet. Hvor mye spenning som settes på er avhengig av hvor mye strøm som er igjen i batteriet. Når det går strøm igjennom et stoff blir det varmt, særlig om det har høy motstand, og det er ønskelig i dette tilfellet (man vil ikke få en kortslutning). Det andre stoffet ligger så inntill det strømførende laget, og skifter farge avhengig av hvor varmt det er.

 

Langs søylen som sier hvor mye strøm som er igjen blir det strømførende laget smalere og smalere (smalest på "tom"-siden). Dermed minker tversnittsarealet strømmen kan gå igjennom, noe som fører til at det er lettere å få varmet opp stoffet.

 

kilde: howstuffworks.com.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet er det selve drikkingen av alkoholen som er ulovlig. Altså at det ikke begrenser seg til flasker som ser ut som de inneholder alkohol. F.eks tror jeg ikke noen kan ta deg for å drikke vann fra en vodkaflaske på åpen gate. Men vodka fra en vannflaske derimot...

 

LOV 1989-06-02 nr 27: Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven)

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
§ 8-9. Serverings- og drikkeforbud

 

      Det er forbudt å drikke eller servere alkohol med mindre det foreligger bevilling til dette, og selv om dette skjer uten vederlag:

1. i lokaler med tilleggelser hvor det drives serveringsvirksomhet,

2. i lokaler som vanligvis er alment tilgjengelig for offentligheten,

3. i forsamlingslokaler eller andre felleslokaler,

4. på annet sted der offentlige møter, fester, utstillinger eller andre tilstelninger finner sted,

5. på gate, torg, vei, i park eller på annen offentlig plass,

6. på skip, fly, tog, buss eller annet innenriks transportmiddel for almenheten.

 

      På steder som nevnt i første ledd, må heller ikke eier eller annen ansvarlig oppbevare, servere eller tillate servering eller drikking av alkohol.

 

      Forbudet mot drikking og servering av alkohol i lokaler som nevnt i første ledd nr. 1, 2 og 3 gjelder ikke når eier, leier, driver eller ansatt disponerer lokalene til eget bruk til sluttet selskap. Forbudet mot drikking og servering av alkohol i lokaler som nevnt i første ledd nr. 3 gjelder ikke når beboer i borettslag eller annet boligsamvirke disponerer lokalene til eget bruk til sluttet selskap.

 

      Forbudet mot drikking og servering av alkohol i lokaler som nevnt i nr. 2 og 3 gjelder heller ikke når lokalet leies eller lånes ut til privatperson for en enkelt bestemt anledning til sluttet selskap, og utleier for øvrig ikke står for andre deler av arrangementet.

8505058[/snapback]

 

Har snakket med politiet om det der. De er slår ned på flasker/bokser som er åpnet. Kan hende det er de som drar det for langt, men slik er det iallefall i praksis.

Lenke til kommentar

I en film jeg så her om dagen blir en mann slitt i to på midten. Han er bundet fast rundt håndleddene og anklene, og blir altså dratt hardt i begge ender. Spørsmålet er om dette er helt realistisk. Burde ikke strengt tatt noe i armene eller beina løsnet først, eller henger disse hardere sammen enn ryggraden?

Lenke til kommentar
I en film jeg så her om dagen blir en mann slitt i to på midten. Han er bundet fast rundt håndleddene og anklene, og blir altså dratt hardt i begge ender. Spørsmålet er om dette er helt realistisk. Burde ikke strengt tatt noe i armene eller beina løsnet først, eller henger disse hardere sammen enn ryggraden?

8505796[/snapback]

Håndleddene hadde garantert gått først, men det er jo ikke like grotesk...

Lenke til kommentar

Syns det har vært veldig mange dumme spørsmål her som egentlig ikke er snedige, f.eks sporing av pakker, ipbannig osv :ermm: er det ikke her vi ska poste de RARE og DUMME spørsmåla? :wee:

 

F.eks, noe jeg lurer på:

Voffor kommer det NORSKE reklamer på utenlandske sider på internett? :hmm:

Lenke til kommentar
Hvor mange norske soldater har blitt drept i utenlandstjeneste de siste årene? Finnes det noen offisielle tall?

 

 

Skriver skoleoppgave.  :)

8502010[/snapback]

Ingen? Jeg har i alle fall ikke hørt om noen som har blitt drept.

8502034[/snapback]

Jeg har i alle fall hørt om det.
Norsk soldat drept i Afghanistan

 

En norsk patrulje fra Telemark Task Force ble søndag kveld klokken 20.37 afghansk tid beskutt under utførelse av oppdrag på en av hovedveiene i Kabul, Jalalabad Road. En norsk soldat mistet livet og en annen ble lettere skadet. To soldater i samme kjøretøy slapp fysisk uskadd fra angrepet.

 

Pressemelding nr. 15c/2004, 24. mai, fra Fellesoperativt hovedkvarter. (Versjon 3 – med flere detaljer og bakgrunn)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...