Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor kommer utsagnet(?) "Du skal holde hviledagen hellig ?"

8499577[/snapback]

Jeg tror det henger igjen fra kulturen noen få hundre år tilbake i tid. Folket skulle disiplineres og skremmes til å ikke jobbe på søndags formiddag men komme til kirkene i stedet for. Opprinnelig gjaldt det kun søndags formiddag under gudstjenesten. Dvs. at det var fritt frem for å jobbe etterpå. Det er først i løpet av 1900-tallet dette ble endret til å gjelde hele søndagen.

Ellers så er det jo litt ironisk at de som jobber mest på hviledagen er nettopp prester. (Mulig en dårlig ironi, men men)

Lenke til kommentar
http://www.certifiedpsychic.com/images/love-heart.jpg

Hvordan er dette blitt et symbol for hjertet?

8499642[/snapback]

I klassiske dikt refereres det ofte til en plante, silphium, med et hjerteformet frø. Ein tror det er disse frøene som er utgangspunktet for hjerteformen slik vi kjenner den i dag.

hjertedrakme_b_medium.jpg

(Kyrensk sølvdrakme fra 510–470 f.Kr. med bilde av silphium-frøet.)

-Kilde: Hjertets gåte løst?

Endret av aspic
Lenke til kommentar
Du har jo de fargeblinde. Ta en titt på Wikipedia litt ned på siden, så ser du hvor ulikt synet kan oppfatte farger.

8440550[/snapback]

What the!? Ser ikkje noe tall på den testen for grønblindhet :hmm:

Hvorfor hjelper det ofte på stress å rydde?

Det finnes rett og slett ikke noen måte å teste det på. :)

8440721[/snapback]

Jo, det har blitt testet, og konklusjonen var at alle ser likt. Dessverre er det lenge siden jeg har lest denne artikkelen, og den er for lengst glemt.

8440782[/snapback]

Hvordan kan man teste tanker og forestillinger?

8440863[/snapback]

Viss eg husker rett så testet de dette ved å sette en haug med personer foran en pc med et eller annet program, og ba de "blande" fram den reineste gulfargen, og konklusjonen var da at fargen var nesten helt lik hos alle.

EDIT2: Har ofte øresus når det ikkje er andre lyder i nærheten, hvorfor får eg det egentlig?

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Hvorfor hjelper det ofte på stress å rydde?

8499930[/snapback]

Får hjernen til å fokusere på andre ting enn den tingen som fororsakar stresset. Vil sikkert få same effekten ved å jobbe litt i hagen, vaske bilen osv, om ein er stressa.

Endret av aspic
Lenke til kommentar

"Overnaturlege" krefter vil eg definere som noko mystisk/uklårt over dei naturlege eigenskapane mennesket har. Eg vil ganske sikkert påstå at det ikkje finnes noko "magi", men overnaturlege krefter? Hadde ManU ei overnaturleg kraft då dei slo Roma 7-1? Har han lille sjakkduden ei overnaturleg kraft sidan han er så god i sjakk? Eg vil seia "overnaturleg" er ei vid form som kan breie seg over fleire ting.

Korleis stoda er på andre planetar er vanskeleg å uttale seg om no, men vi kan alltids leike litt filosof. Eg trur det einaste som varierar noko særleg er tyngdekrafta på planeten. Denne tyngdekraftar gjer att organismane som evt. bur på denne planeten vil få andre kroppslege eigenskapar enn dei som "har" busett seg på Tellus. Naturlovene vil eg tru eg noko av dei same, utan å seie dette med for mykje sikkerhet.

Lenke til kommentar

Latterkongen:

En grunn kan være at man blir jo veldig lett avhengig, og det kan lett misbrukes. Så for å prøve å stoppe bruken av det, gjør man det straffbart.

En annen grunn kan være at det kan være farlig for mange (de fleste?)

Mange vil kanskje slutte å spise, sove og andre livsviktige ting og menneskerasen vil dø ut sakte. (Kanskje litt langt hopp, men... )

Andre innspill her?

mvh. Gizmo.

Lenke til kommentar
En grunn kan være at man blir jo veldig lett avhengig, og det kan lett misbrukes. Så for å prøve å stoppe bruken av det, gjør man det straffbart.

Hasj/Cannabis/Marihuana er ikke avhengighetskapende fysisk sett slik som nikotin bl.a

Hvis du ikek har holdt på med det i flere tiår...

En annen grunn kan være at det kan være farlig for mange (de fleste?)

Mange vil kanskje slutte å spise, sove og andre livsviktige ting og menneskerasen vil dø ut sakte. (Kanskje litt langt hopp, men... )

Det er heller LANGT ifra farlig..

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Som allerede sagt, stoffa er avhengighetsdannande, og vert dermed klassifisert av den norske stat som uloveleg. Etterkvart som ein bruker stoffet, tar ein større dosar, og sjansen for å ta overdose vert større. Rusmisbruk er noko som egentlig berre ber på negative konsekvensar. Det hjelp folk til å unslippe kvardagen ei lita stund, men utover dette har det lite nytteverdi.

Lenke til kommentar
Som allerede sagt, stoffa er avhengighetsdannande, og vert dermed klassifisert av den norske stat som uloveleg. Etterkvart som ein bruker stoffet, tar ein større dosar, og sjansen for å ta overdose vert større. Rusmisbruk er noko som egentlig berre ber på negative konsekvensar. Det hjelp folk til å unslippe kvardagen ei lita stund, men utover dette har det lite nytteverdi.

8500048[/snapback]

Nå er vel også nikotin avhengighetsdannende? Og alkohol? Og er det ikkje slik at du kan bli anhengig av hva som helst viss du bruker nok av det?

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

Vet du hva hasj er?

For og ta overdose av det er det snakk om og røyke flere åkre av planter...

Hadde alkohol blitt oppsunnet den dag i dag hadde det også blitt "ulovliggjort", og jeg kan ikke se at Hasj er mer skadelig enn alkohol.

Derfor jeg tror at Hasj er ulovlig.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...