Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En annen ting:

Hvorfor gies det så forskjellige oppgaver på hovedmål og sidemål-tentamener? Sidemål er nesten alltid å skrive essay, etc, mens hovedmål er faglige tekster om ditt eller datt. Hvorfor kan man ikke skrive faglige tekster på sidemålet?

8498440[/snapback]

På eksamen byttes dette rundt på annet hvert år så vidt jeg har skjønt.

8498670[/snapback]

Oi!

Men kan man tenke seg noen god grunn til at min norsklærer velger å ha det slik på tentamener? Kan det være en slags "sikring" på at stilene skal bli gode nok? Dvs at det er "enklere" å skrive et essay enn en fagtekst? Og at de fleste er best i sitt hovedmål?

 

*ting*

8498757[/snapback]

Takk. En mindre ting å lure på. Gjelder da det samme med spiseforstyrrelser? Kommer selvsagt an på alvorlighetsgrad, men det gjør vel alt.

 

Edit: En ting til. Er det samme fyr som spiller i filmen Phantom of the Opera som i filmen 300? :ohmy:

Endret av Kibs
Lenke til kommentar
Edit: En ting til. Er det samme fyr som spiller i filmen Phantom of the Opera som i filmen 300?  :ohmy:

8498833[/snapback]

JA, samme person.

8498869[/snapback]

Fillern. Da må jeg jo se 300. :hrm:

 

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å rette en liten nynorsk sak, alle feilene er markert med rødt. Si ifra :wee:

8498894[/snapback]

Jeg, jeg, jeg, jeg!!!!

 

Tror jeg :ermm:

 

 

Kan en lærer si til en elev at han/hun er hans/hennes favorittelev, og mene det seriøst? Det er jo ikke bra hvis det er sarkasme..? Utsagnet er da ikke "offentlig" med andre til stede.

Lenke til kommentar
Takk. En mindre ting å lure på. Gjelder da det samme med spiseforstyrrelser? Kommer selvsagt an på alvorlighetsgrad, men det gjør vel alt.

8498833[/snapback]

Ja, det gjelder nok spiseforstyrrelser også. Men man må være veldig var på at man ikke feilbedømmer selv, for det er jo nettopp feiltolkninger av egen tilstand som er grunnen til spiseforstyrrelser. Man må altså være åpen for hva andre sier og mener. Det kan sikkert være vanskelig om man selv er overbevist om noe annet.

 

Hvorfor er man så utrolig tørst 'dagen derpå'?

8498975[/snapback]

Fordi man er dehydrert. Dvs. væskebalansen i kroppen endres når man drikker alkohol. Vann som normalt ville vært i blodet og kroppens celler tappes litt mer enn normalt ut til urinblæra for å kvitte seg med alkoholen. Blæra klarer nemlig ikke å kun skille ut alkohol, men må skille ut vann i samme slengen. Dermed pisser man så mye at man totalt sett mister væske fra kroppen. Du kan jo prøve neste gang du drikker å veie deg før vorspielet og etter du kommer hjem fra byen/fest. Vekta vil nok være redusert noe. Kanskje 1-2 kg. Dette fyller du på igjen ved å drikke en liter eller to om mårran.

 

Husk at samtidig som man pisser så forsvinner det en del salt fra kroppen. Hvis man pisser mye så kan man få underskudd på salt. Kroppen oppfatter dette og setter i gang en motreaksjon: Man får lyst på noe salt å spise. Det er bra å spise litt salt mat så man får opp saltinnholdet. Salt binder også vann i kroppens vev og motvirker dermed alkoholens dehydrering. Men ikke spis for mye for da bindes vannet for mye i vevet (cellene) og man får lite væske igjen i blodet. Det gir seigt blod og gir temporær dårlig kondis.

 

Dersom væskebalansen og saltbalansen er i dårlig balanse så får man vondt i hodet og blir veldig tørst/sulten. Nedbryting av alkoholen gir et midlertidig fettlag i levra. Nedbryting av fuseloljer (finnes i brunt brennevin, hjemmebrent osv) fører gir en del avfallstoffer som levra ikke klarer å bryte helt ned. Disse avfallstoffene er "forurensing" som får kroppen til å fungere litt dårligere enn normalt. F.eks slapphet og vondt i hodet.

 

Mitt tips mot bakfylla er å ikke drikke for mye eller for sterk drikke, men fylle på rikelig med vann og potetgull/saltstenger/popcorn/cachenøtter. En halvliter vann før man legger seg hjelper mye. Det gjør at man må opp om natta for å pisse. Da kan man drikke litt mer fra springen og bli ennå bedre. Å begrense inntaket av brunt brennevin og heimert er også lurt. Øl og hvitvin er bedre for hodet. Rødvin er det mange som reagerer på og får vondt i hodet av. Det er vel garvesyren som er årsaken til, uten at jeg vet det sikkert.

Lenke til kommentar
Takk. En mindre ting å lure på. Gjelder da det samme med spiseforstyrrelser? Kommer selvsagt an på alvorlighetsgrad, men det gjør vel alt.

8498833[/snapback]

Ja, det gjelder nok spiseforstyrrelser også. Men man må være veldig var på at man ikke feilbedømmer selv, for det er jo nettopp feiltolkninger av egen tilstand som er grunnen til spiseforstyrrelser. Man må altså være åpen for hva andre sier og mener. Det kan sikkert være vanskelig om man selv er overbevist om noe annet.

8499153[/snapback]

Takk, du allmektige kunnskapskilde.

 

:whistle:

 

Edit:

Lurer på en liten ting...

 

Hvorfor har vi kroppshår?

8499345[/snapback]

Det er vel gjerne "rester" fra da vi også hadde pels? Eller tar jeg feil?

Endret av Kibs
Lenke til kommentar

Hvorfor retter en lærer ordet "mann" i en nynorskstil? :s Altså i entall. Ikke ordet "man".

 

Nytt spm.: Hvorfor i all verden står det "kokodill 1" på displayet til hustelefonen? På bakgrunnen? Er det noen som har hatt det morsomt? :ermm:

Endret av Kibs
Lenke til kommentar
Tørr kvantemekanisk vits:

Heisenberg blir stoppet av politiet som spør: "er du klar over hvor fort du kjørte?"

Heisenberg svarer "jeg aner ikke, men jeg kan fortelle deg nøyaktig hvor jeg var".

8495361[/snapback]

Au da, den trenger forklaring :hmm:

8499394[/snapback]

Heisenbergs usikkerhetsprinsipp:

 

"Jo mer nøyaktig man kan måle en partikkels posisjon, jo mindre nøyaktig kan man måle partikkelens fart".

 

Det er et kvantemekanisk prinsipp som gjør at man ikke kan vite begge deler på en gang. Skal google opp noen kilder i en fei..

 

Redigert: The Heisenberg Uncertainty principle

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hvorfor retter en lærer ordet "mann" i en nynorskstil? :s Altså i entall. Ikke ordet "man".

 

fordi det er en lærer ok bruker "max trynefaktor healthy care for body and soul"

 

Lurer på om Humberto Ramos fortsatt tegner i spider-man blader ! Gjør han det ?? :hmm:

Endret av Moff
Lenke til kommentar
Nytt spm.: Hvorfor i all verden står det "kokodill 1" på displayet til hustelefonen? På bakgrunnen? Er det noen som har hatt det morsomt?  :ermm:

8499409[/snapback]

Det er vel noen man setter selv, så er noen som har hatt det morsomt.

8499467[/snapback]

Oi. Kom på det nå. Hvem som gjorde det. :blush:

Lenke til kommentar
Tørr kvantemekanisk vits:

Heisenberg blir stoppet av politiet som spør: "er du klar over hvor fort du kjørte?"

Heisenberg svarer "jeg aner ikke, men jeg kan fortelle deg nøyaktig hvor jeg var".

8495361[/snapback]

 

Au da, den trenger forklaring :hmm:

8499394[/snapback]

Vitsen er knusktørr, og blir neppe bedre ved å forklare den, men vi prøver:

 

Heisenberg er kjent for sin uskarphetsrelasjon (jasså, er det uskarphet det heter på norsk??), som i korte trekk går ut på at det er grenser for hvor nøyaktig en kan bestemme verdier, og (enda mindre intuitivt), at det er relasjoner der produktet av to faktorer må være større enn en konstant.

 

Ett eksempel er moment og posisjon. Derfor, jo mer nøyaktig du kjenner din posisjon, jo mindre nøyaktig kjenner du ditt moment (som er relatert til hastighet). I det daglige er dette ikke merkbart, men denne vitsen trekker dette ut over alle grenser.

 

Det er endel humor i fysikkens verden, men jeg må innrømme at denne kanskje ikke er særlig overbevisende.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...