Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
er det salg av alkohol dagen før helligdag?

8494357[/snapback]

På sidene til Vinmonopolet står det at de har stengt tirsdag 1. mai, men ikke noe om mandagen, så jeg regner med at det er åpent da.

8494459[/snapback]

og takk gud for det.

hadde kjøpt rikelig egentlig men så vart fredagen litt hardere en jeg hadde antatt.

Lenke til kommentar
Sikkert et dumt spørsmål, men hvorfor er det sånn at man skal ha alkoholen oppi "drinker" før det man blander den med? Det blandes bedre? Men why?

8495005[/snapback]

Det er firkantede norske regler som er grunnen. Man har ikke lov til å sprite opp en drink. f.eks helle gin oppi tonic, men man har lov til å tynne ut drinker, f.eks helle tonic oppi gin. Latterlig men sant.

Lenke til kommentar
Hmm. Det har muligens noe med vekt å gjøre? Er noe lignende med olje, man skal ha vann i først, og olje etterpå, ellers blandes det dårlig.

8495017[/snapback]

Akkurat. Det har noe med tettheten å gjøre, eller?

Bra rekkefølge på postene, forresten. :!:

Edit:

Sikkert et dumt spørsmål, men hvorfor er det sånn at man skal ha alkoholen oppi "drinker" før det man blander den med? Det blandes bedre? Men why?

8495005[/snapback]

Det er firkantede norske regler som er grunnen. Man har ikke lov til å sprite opp en drink. f.eks helle gin oppi tonic, men man har lov til å tynne ut drinker, f.eks helle tonic oppi gin.

8495076[/snapback]

Nå mente jeg privat. :blush:

Endret av Kibs
Lenke til kommentar
Hvordan vet man om man lider av syklotymi?

8495011[/snapback]

Syklotymi

Er det dette som kalles for "Manisk depressiv"?

Jeg tror ikke selvdiagnose er det beste for disse. Men jeg regner med at folk som kjenner personen godt kan beskrive humørsvingningene for han og evt. legen hans eller en spesialist så han kan få en offisiell diagnose.

Kibs: Jeg tror ikke det er noen teknisk grunn til det. Bare sedvane. Drinken blandes jo godt likevel. Olje og vann er et dårlig eksempel siden tetthetsforskjellen er mye større og de ikke lar seg løses opp i hverandre. Saft og vann er et bedre eksempel.

Lenke til kommentar
Kibs: Jeg tror ikke det er noen teknisk grunn til det. Bare sedvane. Drinken blandes jo godt likevel. Olje og vann er et dårlig eksempel siden tetthetsforskjellen er mye større og de ikke lar seg løses opp i hverandre. Saft og vann er et bedre eksempel.

8495125[/snapback]

Om drinken blandes like godt kan vel diskuteres... Har is, evt. mengden is, noe å si for blandingen? Uten omrøring, altså. Med omrøring er det ett fett.

@L4r5: Det er ikke alltid lett å merke humørsvigningene til manisk depressive, selv om man kjenner dem godt. Noen er flinke til å skjule slike ting. :ermm:

Lenke til kommentar
Hvordan vet man om man lider av syklotymi?

8495011[/snapback]

Syklotymi

Er det dette som kalles for "Manisk depressiv"?

Jeg tror ikke selvdiagnose er det beste for disse. Men jeg regner med at folk som kjenner personen godt kan beskrive humørsvingningene for han og evt. legen hans eller en spesialist så han kan få en offisiell diagnose.

8495125[/snapback]

Vel, selv eksperter kan slite med å finne rette diagnose, og tidvis er de uenige seg imellom.

I tillegg hender det gjerne at sinnslidelser er i kombinasjon med andre. F.eks. kjenner jeg en som er tidvis er paranoid og schizofren, så han tror noen er ute etter ham, og han kan "høre" stemmene deres. Det tok mange år før han fikk rett diagnose, så jeg støtter kommentaren over om selvdiagnose.

Lenke til kommentar
Kan noen forklare meg enkelt og greit hva en kvantedatamaskin er, og gjør?

Har forstått at det dreier seg om noe kvantemekaniske "ting" og at den må holdes kald, men hva mer?

8495192[/snapback]

Mens en tradisjonell datamaskin arbeider binært (0 eller 1), arbeider en kvantedatamaskin med qbit som kan være 0, 1 eller en superposisjon av 0 og 1.

Skal jeg forklare i mer detalj, greier jeg dessverre ikke det på en enkel eller grei måte.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Tørr kvantemekanisk vits:

Heisenberg blir stoppet av politiet som spør: "er du klar over hvor fort du kjørte?"

Heisenberg svarer "jeg aner ikke, men jeg kan fortelle deg nøyaktig hvor jeg var".

Lenke til kommentar
Jeg lurer på....... voffor skal alltid kjendiser alltid gi barna sine de mest føkka navn? F.eks Maud Angelica, Kim Mohansi osv  :ermm:

8495204[/snapback]

Det der var jo ikke så veldig "føkka" navn. Synes det er feil å si at noen har "føkka" navn, hva heter du for eksempel, det kan godt hende at en person med et såkaldt "føkka" navn synes du har et meget "føkket" navn. En person som har et ikke-"føkket" navn kan også synes du har et "føkket" navn.

Men, jeg vil velge å tro de gir barna sine litt uvanlige navn, slik at dem skal skille seg mer ut fra barneflokker, siden de er mer "spesielle".

"xxxxxx" = ironi, ja jeg må definere ironi over Internett.

Moon Unit, Dweezil, Ahmet Emuukha Rodan og Diva Thin Muffin Pigeen, heter Frank Zappas barn :)

Edit:

glemte å ironisere et ord.

Navn blir på en måte som klær, er de ikke lik alle andres, er det ikke "kult"

Endret av Kjekssjokolade
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...