cyclo Skrevet 28. april 2007 Rapporter Del Skrevet 28. april 2007 Er ikkje "brakkvatn" vatn der ferskvatnet frå elva møter saltvatnet i sjøen? =o 8490975[/snapback] Du har selvfølgelig rett. Hva er ordet jeg er på jakt etter? Hmm. Det beste jeg finner er "flatt vann" i følge wikipedia. Jeg retter innlegget. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 28. april 2007 Rapporter Del Skrevet 28. april 2007 Det er vel umulig å få bakterietettheten ned til null. Kanskje de er redde for at noen få urenheter kan finnes i vannet, og disse kan gi opphav til en liten bakteriekoloni? Ellers skal det nevnes at en del kildevann behandles ganske mye før det puttes på flaske og selges. Vannet farris benytter er for eksempel fullt av en eller annen svovelforbindelse (husker ikke hvilken), lukter i alle fall råtne egg og smaker ikke spesielt bra. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 28. april 2007 Rapporter Del Skrevet 28. april 2007 (endret) cyclo: Stillestående vann i myr/tjern på fjellet er vel også ganske forskjellig fra stillestående kildevann (grunnvann) som vi snakker om her. I et tjern er det vel fullt av alger og bakterier som koser seg i rene veksthus-tilstander, mens vann som står stille langt under bakken i tusener av år har vel hverken bakterier eller alger i seg. Om vannet trenger jevn tilførsel av oksygen så tyder vel bare det på at algene og bakteriene koser seg vilt oppi der. 8491010[/snapback] Du har selvsagt rett der, det er hovedårsaken til å ikke drikke vann på fjellet. Men vannets "friskhet" henger sammen med mengden oksygen. Derfor tilsetter vannverk ofte oksygen i vannet, for å få det til å smake friskere. Selv kildevann har denne egenskapen. Har du smakt kokt kildevann noen gang? Om man klarte å lage flasker som var 100% lufttette (les vakum) så kunne teoretisk sett klidevann på flaske vart evig. Edit: Grunnvann er heller ikke nødvendigvis rent. Selv her i Norge kan det bli forurenset. Og andre steder i verden hvor grunnvannet ligger lenger oppe finnes det utrolig mye rart i vannet. Om jeg ikke husker helt feil finnes det også steder i verden hvor grunnvannet er forurenset med røde alger. Det er jo en av tingene forskerene er bekymret for at grunnvannet generelt blir mer og mer forurenset. Og jeg tviler på at vi er imune mot dette i Norge heller. En gang i fremtiden vil det svært mulig ikke finnes vann som kan drikkes urenset. Nuvell. Det var en digresjon. Endret 28. april 2007 av cyclo Lenke til kommentar
aspic Skrevet 28. april 2007 Rapporter Del Skrevet 28. april 2007 Om man klarte å lage flasker som var 100% lufttette (les vakum) så kunne teoretisk sett klidevann på flaske vart evig. 8491060[/snapback] Er det teoretisk mogleg? "Vakumflaska", det ville ha vore ein nedtur for produsentane som berre tener på at flaska går ut på dato. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 28. april 2007 Rapporter Del Skrevet 28. april 2007 Men en opptur for forskere som svært enkelt kunne ta prøver som kunne oppbevares "evig". Lenke til kommentar
aspic Skrevet 28. april 2007 Rapporter Del Skrevet 28. april 2007 Jepp, og mange andre fordelar. Ser for meg at eg tar vatn oppi ein litt hightech beholdar. Så trykker eg på ein knapp og ein motor eller noko sug ut all oksygenen inni beholdaren, så har eg friskt vatn øve lengre tid Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 28. april 2007 Rapporter Del Skrevet 28. april 2007 Problemet er jo at det er luften som gjør vannet "friskt". Så vannet vil ikke bli friskt om man ikke har en funksjon som tilsetter luften igjen når man åpner beholderen. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 28. april 2007 Rapporter Del Skrevet 28. april 2007 Ah.. Forstår.. Ei lita pumpe då? Som pumpar luft ned i vatnet.. Plutseleg vart denne beholdaren mykje større enn opprinneleg Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 28. april 2007 Rapporter Del Skrevet 28. april 2007 Lurer på om kald eller varm luft er dominant i forhold til hverandre. Altså hvis du har to like store rom, med en tett dør i mellom dem, og det ene rommet var fyllt med varm luft og det andre med kald. Hvis man da åpnet døren, hva skjer da? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 28. april 2007 Rapporter Del Skrevet 28. april 2007 Varm luft stiger, og kald luft synker.... Det som vil skje er at i døråpningen så vil varm luft fra det varme rommet presse seg inn i det kalde rommet øverst, og kald luft fra det kalde rommet vil presse seg inn nederst i det varme. Det er derfor man ofter ser slike "bølger" i luften over en radiator e.l. Det er varm luft som stiger. Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 28. april 2007 Rapporter Del Skrevet 28. april 2007 En ting jeg lurer på.. Hvordan ser en post/inlegg ut for en admin..? Er det andre knapper der? Regner nesten med at det er en "slett" knapp ved siden av "sitat" og "svar".. En "rediger" -knapp også.. kansje... Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 28. april 2007 Rapporter Del Skrevet 28. april 2007 Varm luft stiger, og kald luft synker.... Det som vil skje er at i døråpningen så vil varm luft fra det varme rommet presse seg inn i det kalde rommet øverst, og kald luft fra det kalde rommet vil presse seg inn nederst i det varme. Det er derfor man ofter ser slike "bølger" i luften over en radiator e.l. Det er varm luft som stiger. 8491722[/snapback] Er vell derfor det regner også, den varme lufta presses oppover, å skyene presses da også oppover, når skynene kommer høyt nok fryser vanndampen, da blir de om til iskrystaller, og derme øker vekten. Når vekten øker faller dem ned, å på turen ned mot bakken smelter dem, og blir om til regn. Er det ikke noe sånn? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. april 2007 Rapporter Del Skrevet 28. april 2007 n ting jeg lurer på.. Hvordan ser en post/inlegg ut for en admin..? Er det andre knapper der? Regner nesten med at det er en "slett" knapp ved siden av "sitat" og "svar".. En "rediger" -knapp også.. kansje... 8491798[/snapback] Det ser slik ut: Lenke til kommentar
Espein Skrevet 28. april 2007 Rapporter Del Skrevet 28. april 2007 Hva kan jeg gjøre for å bli friskere enn det jeg er nå? Jeg har kanskje litt feber og er kald til tider og varm til tider. Jeg har tatt en Ibux. Jeg har nettopp spist mat og drukket litt cola. Har tatt en dusj. Hva kan jeg spise/drikke for å bli bedre? Har ikke lyst å sitte inne nå som jeg har "en liten ferie" Og NEI, jeg legger meg ikke for å sove. Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 28. april 2007 Rapporter Del Skrevet 28. april 2007 (endret) n ting jeg lurer på.. Hvordan ser en post/inlegg ut for en admin..? Er det andre knapper der? Regner nesten med at det er en "slett" knapp ved siden av "sitat" og "svar".. En "rediger" -knapp også.. kansje... 8491798[/snapback] Det ser slik ut: *snip* 8491886[/snapback] Får dere opp hvordan været er også Åj, likte ikke det der med IP'n der oppe<- ja jeg visste fra før av at admins ser ip'n Endret 28. april 2007 av Kjekssjokolade Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 28. april 2007 Rapporter Del Skrevet 28. april 2007 Hva er den lille firkanten til høyre for postnummeret? (øverst til høyre i hver post?) Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 28. april 2007 Rapporter Del Skrevet 28. april 2007 Hva kan jeg gjøre for å bli friskere enn det jeg er nå? Jeg har kanskje litt feber og er kald til tider og varm til tider. Jeg har tatt en Ibux. Jeg har nettopp spist mat og drukket litt cola. Har tatt en dusj. Hva kan jeg spise/drikke for å bli bedre? Har ikke lyst å sitte inne nå som jeg har "en liten ferie" Og NEI, jeg legger meg ikke for å sove. 8491887[/snapback] Drop colaen og spis\drikk sundt! Hvorfor ikke legge seg til å sove ? Lenke til kommentar
L@sse Skrevet 28. april 2007 Rapporter Del Skrevet 28. april 2007 Denne --> #? Det er det samme som nummer. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 28. april 2007 Rapporter Del Skrevet 28. april 2007 Det er et tegn #. Og # tegnet er en forkortelse for nummer (veldig mye brukt på engelsk, litt brukt på norsk). Så det står Post nummer xxxxxx Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. april 2007 Rapporter Del Skrevet 28. april 2007 Værmeldingen er bare en plugin til Firefox. Kjekt å ha. Jeg har en del andre plugins også, samt fikset litt på knapperadene øverst. Det med IPen bør egentlig bare være betryggende. Den brukes bare i svært spesielle situasjoner, altså når noen lager virkelig mye kvalme på forumet og fortjener IP-ban. Jeg kan forresten også forklare den nederste sensuren. Det er brukere som er logget inn som skjult. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg