Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette er omtrent det samme som et svart hull... Et svart hull kommer ingenting unna... Lys, atomer og ikke engang vår lille sol slipper unna det.. :D Svart er en kjedelig farge og ikke minst FARLIG hvis det blir et hull... :D

 

 

Sorry alle sammen kunne ikke dy meg.. :D

8482510[/snapback]

 

Blir nesten litt skremt av avataren din. Sort og det hele..

 

Men sorte hull er et ganske stort og intressant fenomen.. Synd man vet så lite om dem

Lenke til kommentar
Og nettopp derfor står det beskjed på alle offentlige dasser om å IKKE skylle ned tørkepapir i do.

8474709[/snapback]

Har jeg aldri sett.

 

Avsindige mengder toalettpapir går jo ned i en skyll, mens en liten flekk med tørkepapir nekter å dra ned i dragsuget.

Lenke til kommentar

hvorfor er oppløsningen på desktop lcd-skjermer så lave når laptop lcd-skjermer har 1900x1200 på en ca 16-tommer? Jeg mener altså forholdet mellom skjermstørrelse og oppløsning.

 

Kan man ikke bruke samme "malen" på fabrikken til å lage desktopskjermer? jeg hadde digga en f.eks. 19 tommer med 1900x1200 desktopskjerm...

Lenke til kommentar

Spr0cket: Jeg tror produksjonskostnaden for skjermen er mer avhengig av oppløsning og punktavstand enn av fysisk størrelse. Dvs. at en 19" med 1920x1200 sikkert hadde kostet omtrent det samme som en 24" med samme oppløsning. Jeg tror at når folk flest ser følgende skjermer til salgs:

 

A. 19" 1440x900 til 1500 kr

B. 19" 1920x1200 til 6000 kr

C. 24" 1920x1200 til 6000 kr

 

.. så ville de aller fleste valgt enten A eller C. Mange vil også unngå B på grunn av punktavstand selv om det i teorien bør være helt glimrende å skalere tekst og andre ting som vises på skjermen med programvare. Med andre ord tror jeg produsentene ser på markedet for B som alt for lite til å satse på.

 

Men på bærbare er det en annen sak. Der vil ikke folk ha en 5 kg slepbar koffertmaskin med 24" skjerm, men en som er passe størrelse til å ta med seg. Likevel ønsker de ofte høy oppløsning. Dermed gjør de et kompromiss med punktavstand og størrelse og velger 16-17" med 1920x1200.

Lenke til kommentar

men tilsier så dette at en 1900x1200 skjerm til en bærbar utgjør ca 6000 kroner av prisen? det var igrunn dette jeg glemte å nevne i forrige innlegg.

 

Det fremstår for meg som usannsynlig at skjermen utgjør like stor del av prisen som prisen på en desktop skjerm med tilsvarende oppløsning, siden enkelte bærbare maskiner med høyoppløst skjerm ikke koster så voldtsomt mye mer enn en standalone skjerm med samme oppløsningsklasse.

 

ble dette uklart?

Lenke til kommentar
Jeg lurte på noe i går, men så glemte jeg det. Hva var det egentlig jeg lurte på?

Noe snedig :)

 

 

Men har ett spørsmål selv, og ett svar jeg har tenkt meg frem til:

 

Spørsmål:

Hvorfor varer torden så lenge (lyden) når lynet (lyset) varer i en tiendel av ett sekund?

 

Mulig svar?

Det at lynet oppstår såpass langt over bakken gjør at vi hører "den nederste" delen av lyden først, og så kommer lyden som er fra "høyere oppe" på lynet ettehvert ettersom lyden bare går i 300m/s?

Lenke til kommentar

Spr0cket: Så vidt jeg kan se i prisguiden er prisforskjellen på frittstående LCD-skjermer 1680x1050 og 1920x1200 rundt 3000 kr. Jeg valgte disse oppløsningene siden mange bærbare kommer med valg nettopp mellom disse to oppløsningene. Av det jeg kunne se i prisguiden var prisforskjellen mellom bærbare med 1680x1050 og 1920x1200 i samme størrelseorden.

Lenke til kommentar
Spørsmål:

Hvorfor varer torden så lenge (lyden) når lynet (lyset) varer i en tiendel av ett sekund?

 

Mulig svar?

Det at lynet oppstår såpass langt over bakken gjør at vi hører "den nederste" delen av lyden først, og så kommer lyden som er fra "høyere oppe" på lynet ettehvert ettersom lyden bare går i 300m/s?

8485011[/snapback]

Godt tenkt! Jeg tror det svaret er riktig. I tillegg kan det sikkert hende man hører ekkoet fra lyden som treffer andre ting i nærheten. Jeg føler at jeg hører tordnet romler når det ruller ut over landskapet. En slags etterklang fra selve smellet som treffer trær, fjell og bygninger og så blir reflektert så det treffer meg. Da vil lyden ha gått en omvei for å nå meg og dermed brukt lengre tid enn det direkte smellet som går i rett linje mot meg.

Lenke til kommentar

Spørsmål:

Hvorfor varer torden så lenge (lyden) når lynet (lyset) varer i en tiendel av ett sekund?

 

Mulig svar?

Det at lynet oppstår såpass langt over bakken gjør at vi hører "den nederste" delen av lyden først, og så kommer lyden som er fra "høyere oppe" på lynet ettehvert ettersom lyden bare går i 300m/s?

I tillegg kan det sikkert hende man hører ekkoet fra lyden som treffer andre ting i nærheten. Jeg føler at jeg hører tordnet romler når det ruller ut over landskapet. En slags etterklang fra selve smellet som treffer trær, fjell og bygninger og så blir reflektert så det treffer meg. Da vil lyden ha gått en omvei for å nå meg og dermed brukt lengre tid enn det direkte smellet som går i rett linje mot meg.

Glemte og ta med det med ekko ja.

 

Simen1 sa "godt tenkt" til meg :blush::p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...