Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan vann holde minusgrader og fremdeles være flytende? F.eks. at du sitter å rører i vann mens du kjøler det ned, slik at det ikke kan legge seg is.

8478716[/snapback]

Om man rører i vannet skaper man jo varme. Dermed skal ikke vannet kunne nå 0 grader (eller så kaldt det må være for å fryse).

Lenke til kommentar
Kan vann holde minusgrader og fremdeles være flytende? F.eks. at du sitter å rører i vann mens du kjøler det ned, slik at det ikke kan legge seg is.

8478716[/snapback]

Om man rører i vannet skaper man jo varme. Dermed skal ikke vannet kunne nå 0 grader (eller så kaldt det må være for å fryse).

8478738[/snapback]

Ok, var det jeg trodde...

Lenke til kommentar

Vanlegvis oppstår underkjølt regn i samband med ein varmfront. Den varme lufta blir heva oppover slik lufta mellom skya og bakken (i trykknivået rundt 800 hPa) blir varmare enn luftlaga over og under. Visst adveksjonen er stor nok til at temperaturen i luftlaget kjem over 0˚C, kan den fallande snøen smelte til regndropar. Når ein då har temperaturinversjonar i luftlaget over bakken, og temperaturen på overflata er 0˚C eller mindre, kan desse dropane fryse til is når dei treff bakken eller lekamar på bakken.

-Wiki ;)

Lenke til kommentar

8478716[/snapback]

Det lar seg gjøre hvis du ikke rører. Hvis du har rent vann, en beholder uten urenheter og en plass uten særlig luftgjennomstrømning går det bra. Vannet kan da bli under 0°C. Uten bevegelse eller noe som bryter vannet, vil ikke vannet krystallisere seg. Det trengs noe som kan bryte opp strukturen når det skal fryse til is.

http://www.google.no/search?q=instant+freeze+water

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Fordi vi ikke lever bare etter instinkter, men er gitt fri vilje også.

(Er det iallefall sagt.Hvordan vet du forresten at dyr ikke grubler på ting de óg?)

Heter det "et norskt flagg" eller "et norsk flagg"?

Diskuterer med dama, og jeg vinner 50kr om det er det siste som er korrekt. :p

(Kom gjerne med kilde..)

Lenke til kommentar
Litt filosofisk spm kanskje.. :p men uansett.. Kvifor lure menneske på ting? Virka ikkje som andre dyr gjer det...

8479223[/snapback]

Også dyr er nysgjerrige, hunder for eksempel.

Det meste av våre egenskaper har med overlevelse å gjøre. Ved å være nysgjerrige, har menneskeheten gjort seg istand til å spise mye forskjellig og leve over hele planeten.

Lenke til kommentar
Men med en gang du rorer i det, begynner det a fosskoke veldig.

8478831[/snapback]

har et spørsmål relatert til det:

jeg varmet opp vann til det akkurat begynte å koke, og så snart jeg salta vannet kokte og bobla det som Heite Helve*e! hvorfor gjorde det det?

Lenke til kommentar
Men med en gang du rorer i det, begynner det a fosskoke veldig.

8478831[/snapback]

har et spørsmål relatert til det:

jeg varmet opp vann til det akkurat begynte å koke, og så snart jeg salta vannet kokte og bobla det som Heite Helve*e! hvorfor gjorde det det?

8479681[/snapback]

Har en lignendes.

Når man koker nudler og tømmer oppi krydderet koker det enda mere når krydderet kommer i vannet, begynner å boble masse akkurat når man tømmer den oppi. Why?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...