Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I filmen Batman & Robin så sier Mr. Freeze "In this universe, there is only one absolute. Everything freezes."

Stemmer det?

8472347[/snapback]

Dersom du mener å fryse fast til fast form (slik vann blir til is), er svaret nei.

Unntaket er spinpolarisert hydrogen. Siden dette høres ut som om det er trukket ut fra en av de dårligere Star Trek-episodene, vil jeg legge til at jeg spøker ikke.

Derimot er jeg usikker på hvordan He3 og He4 oppfører seg, mht trykk nær 0 K.

Lenke til kommentar
Dersom du mener å fryse fast til fast form (slik vann blir til is), er svaret nei.

8473163[/snapback]

Vet ikke hva Arnie mener med det jeg.

EDIT: Og en ting til. De tingene de gjør i CSI seriene, er dette ting som faktisk fungerer i virkeligheten? Eller er det bare i seriene dette funker?

Endret av 3raz3r
Lenke til kommentar

1. Hvilken bokstav i det engelske alfabetet inneholder mest pixler eller "masse", sånn i gjennomsnitt med Arial som font. Regner vel med det er W eller M :hmm:

2. Hvordan har det seg til at enkelte materialer kan ta fyr uten hjelp av flamme? De blir så varm at de tar fyr, kan noen forklare meg hvrodan dette skjer?

Lenke til kommentar
Er det slik at data mottas kun hvert sekund på diverse protokoller? Ser når jeg laster ned ting i Opera og µTorrent at hastigheten oppdaterer seg hvert sekund.

8475642[/snapback]

Nei, det mottas kontinuerlig, men programmene er laget for å vise en oppdatering i sekundet på utregningen. F.eks. hvis du laster ned noe i Internet Explorer begynner nedlastingen (til temp) før du har valgt hvor fila skal ligge. Så hvis du har brukt laaang tid på å finne ut hvor den skal, og trykker OK, ser det ut som du har 100MB/s hastighet en liten stund siden programmet forvirres av den store mengden som allerede er lastet ned.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Utstyret de bruker generelt. Og alle metodene.

8473532[/snapback]

Har lest at det aller meste stemmer, bortsett fra programvaren som jo helt åpenbart er bullshit. En episode av CSI har visstnok større budsjett enn tilsvarende enheter har i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Utstyret de bruker generelt. Og alle metodene.

8473532[/snapback]

Har lest at det aller meste stemmer, bortsett fra programvaren som jo helt åpenbart er bullshit. En episode av CSI har visstnok større budsjett enn tilsvarende enheter har i virkeligheten.

8476241[/snapback]

Det er helt vanvittig.

Selvfølgelig koster slike virkelig gode serier. Men de tjener jo godt på det og..

Meget godt skrevet.

Lenke til kommentar
1. Hvilken bokstav i det engelske alfabetet inneholder mest pixler eller "masse", sånn i gjennomsnitt med Arial som font. Regner vel med det er W eller M :hmm:

2. Hvordan har det seg til at enkelte materialer kan ta fyr uten hjelp av flamme? De blir så varm at de tar fyr, kan noen forklare meg hvrodan dette skjer?

8475767[/snapback]

Det å brenne er bare en kjemisk reaksjon. Reaksjoner skjer generelt raskere jo høyere temperaturen er. Hvis temperaturen på papir blir høy nok så vil det også selvantenne. Altså uten tilførsel av flamme/gnist. Så vidt jeg husker er det ca 400'C for papir og ca 450'C for treverk. Det som skjer når ting selvantenner er at reaksjonen luft + brennbart materiale = forbrenningsgasser går raskere og raskere jo høyere temperaturen blir. Reaksjonen utvikler varme. Over en viss temperatur så går reaksjonen så raskt at det opprettholder og øker temperaturen selv. Reaksjonen aksellererer altså seg selv. Er temperaturen for lav så avgis varmen fra reaksjonen til omgivelsene raskere enn reaksjonen foregår og da slukker reaksjonen av seg selv.

Andre stoffer enn tre og papir har andre flammepunkter (selvantennelsetemperatur). Bensin og diesel har vel flammepunkt på rundt 80-150'C mens linolje har ennå lavere flammepunkt. Linolje kan også selvantenne ved romtemperatur hvis forholdene ligger til rette for det. F.eks en vatt-dott med linolje som isolerer og holder varmen inne, men samtidig er en "god" kombinasjon av luft og oljedamp. Behandler man treverk med linolje på vatt-dotter bør man helst brenne dottene under oppsikt for å være sikker på at det ikke begynner å brenne. Det finnes mange eksempler på folk som har glemt dette og lagt dottene i en søppelpose og reist fra byggestedet. Da begynner det naturlig nok å brenne etter en stund.

Hvis isen smelter helt på Grønland og vannet kommer ut i havet vil dette føre til tsunami? Hva om isen smelter på Antarktis?

8476196[/snapback]

Nei. Tsunami er en kjembebølge som forårsakes av ting som skjer veldig raskt. Sånt som jordskjelv og f.eks store steinras i en fjord. Hvis all isen på Grønnland eller Antarktis smelter så skjer det over mange år/tiår og vil dermed ikke skape noen umiddelbar kjempebølge. Lokalt blir det nok små tsunamier når biter av isbreene brekker løs og ramler i sjøen. Dette er noe som har alltid har skjedd. F.eks er det en av de store farene for turistbåter på Svalbard. Der er det ikke lov til å kjøre båtene nært isbreene som kalver. (Det heter "kalver" når det ramler løs store biter). Jeg husker ikke hva grensen er men vil gjette på 1 kilometer.

Lenke til kommentar
Åssen klarer SUPER-OVERVEKTIGE folk å gå på do?

Må de løfte opp fettet å stå oppe for at dassen ikke skal knuse?

*** Alt for stor skrift er redusert av Simen1 ***

8476441[/snapback]

Tenker du da på personer som ikke klarer å komme seg ut av sengen o.l?

Isåfall, disse bruker enten en slange, eller en "skål" (Husker ikke navnet atm)

Noen går på toalettet rett i sengen, noe som medfører en del bakterier og lukten som følger.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...