chokke Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Hvor lenge kan man overleve på kun øl? Er det sånn at man overlever kortere eller lengre enn å ikke drikke noe som helst. Tenker da på at alkohol er vanndrivende. Skulle jo tro det ikke lønte seg å drikke mtp at man blir dehydrert når man er på fylla og drikker øl. 8441516[/snapback] Forskjell på 2-3 liter per dag enn 6-10 liter på noen timer . 8441957[/snapback] Ja, nå snakker jeg ikke om fylla altså. Men at øl var det eneste man hadde og om man klarer seg lenger om man drikker det eller bør man la være? 8444492[/snapback] bare kom med tidsforskjellen og mengden fordi det så ut som du brukte det som et argument for at det ikke kunne gå. Men du pisser jo veldig mye når du drikker mye. Derfor blir alkoholforholdet i kroppen lavere når du minsker mengden vann. Lenke til kommentar
L@sse Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Man bør la være, fordi det er som du sier vanndrivende. Man mister en del salter fra kroppen når man drikker alkohol, og bør av den grunn spise salt mat etter å ha drukket. Det er en av grunnene til at man ofte får servert salt kringle, salte stenger eller lignende på restauranter. Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Hvor lenge kan man overleve på kun øl? Er det sånn at man overlever kortere eller lengre enn å ikke drikke noe som helst. Tenker da på at alkohol er vanndrivende. Skulle jo tro det ikke lønte seg å drikke mtp at man blir dehydrert når man er på fylla og drikker øl. 8441516[/snapback] Forskjell på 2-3 liter per dag enn 6-10 liter på noen timer . 8441957[/snapback] Ja, nå snakker jeg ikke om fylla altså. Men at øl var det eneste man hadde og om man klarer seg lenger om man drikker det eller bør man la være? 8444492[/snapback] bare kom med tidsforskjellen og mengden fordi det så ut som du brukte det som et argument for at det ikke kunne gå. Men du pisser jo veldig mye når du drikker mye. Derfor blir alkoholforholdet i kroppen lavere når du minsker mengden vann. 8444502[/snapback] Alkoholforholdet vil vel bli høyere strengt tatt? Forholdet alkohol:annen væske Skjønner ikke helt hva du mener med "bare kom med tidsforskjellen og mengden fordi det så ut som du brukte det som et argument for at det ikke kunne gå." Eksempel: man er alene i en ørken med en kasse pils, bør man drikke noe alt eller ingenting hvis man skal overleve lengst mulig? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Hvor lav må alkoholprosenten være for at det ikke skal være vanndrivende? Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Hvor lav må alkoholprosenten være for at det ikke skal være vanndrivende? 8445018[/snapback] Godt spørsmål. Det er her svaret ligger... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Det er jo ikke bare alkoholen som er vanndrivende. Både kaffe og te er vanndrivende, men der er det andre stoffer enn alkohol som gjør dem vanndrivende. Disse stoffene finnes kanskje i øl også. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 (endret) Alkoholforholdet vil vel bli høyere strengt tatt? Forholdet alkohol:annen væske Skjønner ikke helt hva du mener med "bare kom med tidsforskjellen og mengden fordi det så ut som du brukte det som et argument for at det ikke kunne gå." Eksempel: man er alene i en ørken med en kasse pils, bør man drikke noe alt eller ingenting hvis man skal overleve lengst mulig? 8444560[/snapback] ja, om du drikker den opp på 2 timer og pisser hele tia eller om du konserverer og drikker litt og litt for å holde kroppstemperaturen relativt kjølig og (dersom deter mulig) vanninnholdet i kroppen din oppe, har to forskjellige utganger for din skjebne. Om du skjønner hvorfor jeg tok tiden i betrakning. Quote forminsket av moderator Endret 22. april 2007 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Vorpal Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Hvordan utaler man "stratergi" riktigt? Er det "straterchi/stratersi" eller "straterGi" med tydelig "G" hvis dere skjønner. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 (endret) Det er bare en "r", ordets tredje bokstav. Det kan nok uttales både [stratesji] og [strategi]. EDIT: Dårlig klammebruk Endret 22. april 2007 av Isbilen Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 I nyare importord -- altså ord som det ikkje finst nokon lang regional tradisjon for uttalen av -- skal ein prøve å skape samsvar mellom uttale og skriftbilete. Det vil seie at ein tilrår bokstavrette uttalar som /suk´ses, ener´gi:, ´taksi, strate´gi:/ og /kompro´mis/ eller /`sukses, `energi, `strategi, `kompromis/. http://www.sprakradet.no/Raad/Andre_emner/Raad_om_uttale/ Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 (endret) Språkrådet skal klappe igjen munnen sin hva angår vanlig uttale. Det gjør de heldigvis ved nærmere ettersyn også: 1 Med 'normert uttale' meiner ein uttale av standardspråka bokmål og nynorsk. 2 Desse retningslinjene for standardspråksuttale gjeld som tilrådingar for dei som ønskjer eller er pålagde å bruke bokmål eller nynorsk som grunnlag for talen sin (f.eks. i etermedia). Dei kan også tene som tilråding om leseuttale. I vanlig dagligtale gjelder altså ikke disse retningslinjene. Endret 22. april 2007 av Isbilen Lenke til kommentar
Thend Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Men dere som sier /stratesji/, hvordan sier dere strategisk? Stratesjisk? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Nei, da sier man [strategisk]. Det er ingenting i veien for å veksle. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 (endret) Jo, det synes jeg er ganske teit. Endret 22. april 2007 av unge thendrup Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Det finnes rett og slett ikke noen måte å teste det på. 8440721[/snapback] Jo, det har blitt testet, og konklusjonen var at alle ser likt. Dessverre er det lenge siden jeg har lest denne artikkelen, og den er for lengst glemt. 8440782[/snapback] Ettersom temaet er oppe til stadighet (søk i tråden) og det oppgis mange grunner til at folk opplever farver forskjellig, er jeg nysgjerrig på hvaslags kilde du refererer til. Kan du huske noe om hvor du leste denne påstanden? 8444383[/snapback] Det var på en side som jeg ikke hadde besøkt før, men jeg tror faktisk Simen postet lenken her. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Så lenge du ikke sier [resisjør] skal du være tilgitt det meste. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Man har jo samme "problemet" med de som sier /enersji/. Er man /enersjisk/ eller energisk? Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Så lenge du ikke sier [resisjør] skal du være tilgitt det meste. 8447222[/snapback] Jeg sier ressisjør. Hva annet skal man si? Regisisør? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 (endret) [resjisør], så klart. Det skrives ikke ressigør, og ikke sies det slik heller. Har Spielberg ressien på mange filmer? Endret 22. april 2007 av Isbilen Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Når spilles Windows Welcome music [C:\WINDOWS\system32\oobe\images\title.wma)? 8437038[/snapback] Rett etter du har formatert og skal gjøre de siste instillingene før du kommer inn på skrivebordet. 8437048[/snapback] Brukes den ikke også i "Tour Windows XP" (jeg får ikke åpnet den, så jeg er litt usikker...) C:\WINDOWS\system32\tourstart.exe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg