Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Hva mener du? At spørsmålet er for omfattende? I så fall så er jeg bare ute etter et omtrentlig tall. Jeg ville gjettet ca 60-70 km/t. Synes noen det høres lavt eller høyt ut?

8440228[/snapback]

 

E6 går helt opp til Kirkenes. Den er totalt omtrent 2600 km, og trekker derfor gjennomsnittshastigheten betraktlig opp. Jeg har flere ganger kjørt E6 fra Fredrikstad til Svolvær (Nordland), og vil tro gjennomsnittshastigheten vår har lagt på rundt 100 km/t. Det totale gjennomsnittet for E6 er nok noe lavere.

 

På den andre siden, har man køkjøring i de største byene i rushtiden. Alle som har kjørt gjennom Oslo i 16-tiden vet hvor moro det kan være. Da ligger vel gjennomsnittsfarten på kanskje 5-10 km/t. Dette er ikke bare i Oslo, men mange andre store/mellomstore byer.

 

Midt i mellom disse, har man "småveier" med fartsgrense 50-70 km/t. Stort sett ligger folk rundt fartsgrensen på disse veiene. Hvis man sier at antall personer som kjører på E6 er i overtall i forhold til folk som kjører i rushtiden, kan vi satse på at gjennomsnittet for de to kjøreforholdene ligger på omtrent 60 km/t. Legger vi til "småveiene", blir den totale gjennomsnittshastigheten et sted rundt 60-65 km/t.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på om ein kan vere sikker på at farger oppfattes likt hos alle menneske. :hmm:

F.eks. om det som for meg ser blått ut oppfattes for andre som det eg oppfatter som rødt. (puh)

 

Altså, ein kan vere sikker på at auga ser det samme, men fins det garantier for at hjernen behandler inntrykka likt?

Lenke til kommentar
Du har jo de fargeblinde. Ta en titt på Wikipedia litt ned på siden, så ser du hvor ulikt synet kan oppfatte farger.

8440550[/snapback]

Det er ikke egentlig det som er problemstillingen.

Du vet veldig godt hvordan du forestiller deg grønt. Hvis du ser noe grønt vet du med én gang at det er grønt siden du har lært at den fargen heter grønn.

Men en annen person kan også ha lært at den fargen heter grønn, men hvordan kan du vite at han har den samme forestillingen av fargen som deg?

Han kan like godt "se" den fargen som du ville sagt var rød, men han vet likevel at det er grønt han ser.

Du kan heller ikke beskrive den fargen du ser. Du kan gjerne si at naturen er grønn og fin, og det samme vil en annen person si. Men dette er fordi at han har blitt lært til at den fargen som er i naturen heter grønn. Inni hodet ditt ser du den fargen som du alltid har blitt lært heter grønn. Han ser en farge inni hodet sitt og vet at den heter grønn. Men det er ikke sikkert at en "utskrift" av hjernen hans hadde vært lik en "utskrift" av hjernen din. Hans forestilling av grønn kan være den samme som din forestilling av rødt, men begge vet at den fargen dere ser i naturen heter grønn.

 

Det finnes rett og slett ikke noen måte å teste det på. :)

Lenke til kommentar
Det finnes rett og slett ikke noen måte å teste det på. :)

8440721[/snapback]

Jo, det har blitt testet, og konklusjonen var at alle ser likt. Dessverre er det lenge siden jeg har lest denne artikkelen, og den er for lengst glemt.

8440782[/snapback]

Hvordan kan man teste tanker og forestillinger? Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Hvor mye vil det kosta sånn ca. for "Get" å innstallere kabel-tv hjemme hos oss inkl. nett når det ligger en kabel der fra før av bare at den ikke ligger inn til huset..?

 

Sånn ca. pris.

8441077[/snapback]

 

jeg kjøpte et hus som tidligere hadde hatt kabeltv fra get. når jeg skulle ha det på nytt kalte de det en retilkobling, og det kostet ingenting. hvis det var det du mente.

Lenke til kommentar
Hvor lenge kan man overleve på kun øl? Er det sånn at man overlever kortere eller lengre enn å ikke drikke noe som helst. Tenker da på at alkohol er vanndrivende. Skulle jo tro det ikke lønte seg å drikke mtp at man blir dehydrert når man er på fylla og drikker øl.

8441516[/snapback]

Forskjell på 2-3 liter per dag enn 6-10 liter på noen timer ;) .

Lenke til kommentar
Hvor mye vil det kosta sånn ca. for "Get" å innstallere kabel-tv hjemme hos oss inkl. nett når det ligger en kabel der fra før av bare at den ikke ligger inn til huset..?

 

Sånn ca. pris.

8441077[/snapback]

 

jeg kjøpte et hus som tidligere hadde hatt kabeltv fra get. når jeg skulle ha det på nytt kalte de det en retilkobling, og det kostet ingenting. hvis det var det du mente.

8441613[/snapback]

 

Nei kabelen ligger ikke inn til huset, men det er en kabel her i nærheten (naboen har en, rekkehus, men ikke vi). Huset er ganske nytt. 3 år gammelt elns.

Lenke til kommentar
Men uansett, fortanna mi ble ikke slått ut, men den "døde" og jeg måtte rotfylle den tre ganger rett etter at dette skjedde (For noen år siden).

8436767[/snapback]

Ærlig talt, er det vondt? :hmm:

8437828[/snapback]

Rotfylling? Det er dritvondt ja. Men fikk masse med bedøvelse da.. Men de dytter jo ned 25 mm lange manuelle bor inn i tanna og vrir ut rota så hele hodet rister :p

Lenke til kommentar
Det finnes rett og slett ikke noen måte å teste det på. :)

8440721[/snapback]

Jo, det har blitt testet, og konklusjonen var at alle ser likt. Dessverre er det lenge siden jeg har lest denne artikkelen, og den er for lengst glemt.

8440782[/snapback]

Ettersom temaet er oppe til stadighet (søk i tråden) og det oppgis mange grunner til at folk opplever farver forskjellig, er jeg nysgjerrig på hvaslags kilde du refererer til. Kan du huske noe om hvor du leste denne påstanden?
Lenke til kommentar
Hvor lenge kan man overleve på kun øl? Er det sånn at man overlever kortere eller lengre enn å ikke drikke noe som helst. Tenker da på at alkohol er vanndrivende. Skulle jo tro det ikke lønte seg å drikke mtp at man blir dehydrert når man er på fylla og drikker øl.

8441516[/snapback]

Forskjell på 2-3 liter per dag enn 6-10 liter på noen timer ;) .

8441957[/snapback]

Ja, nå snakker jeg ikke om fylla altså. Men at øl var det eneste man hadde og om man klarer seg lenger om man drikker det eller bør man la være?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...