Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Hjertet styres av impulser som går via nervetråder. Sett at man skal "bytte hjertet". Hvordan i all verden greier legene å få disse nervetrådene "festet til det nye hjertet", slik at det får signalet for å begynne å slå?

Lenke til kommentar
Hjertet styres av impulser som går via nervetråder. Sett at man skal "bytte hjertet". Hvordan i all verden greier legene å få disse nervetrådene "festet til det nye hjertet", slik at det får signalet for å begynne å slå?

8421559[/snapback]

Hjertet har en egen muskelrefleks som gjør at det slår av seg selv. Så vidt jeg husker er det tre muskelgrupper i hjertet som utløser hverandre av sine sammentrekninger. I tillegg til dette kan frekvensen styres på to måter: Av en nerveknute kalt sinusknuten som sitter en eller annen plass i nærheten av hjertet og av hjernen. Sinusknuten regulerer hastigheten ut i fra oksygeninnholdet i blodet, mens hjernen regulerer hastigheten ut i fra f.eks fare, nervøsitet, seksuell opphisselse osv.

 

Ved transplantasjon tror jeg muskelrefleksene hemmes med medikamenter.

 

Med forbehold om at jeg husker dårlig og er på tynn is nå.

Lenke til kommentar
Steike er vel bare forbokstavene Simen1, det er enormt med brukere.

 

Diskusjon.no blir vel bare slått av VG.no om jeg ikke tar feil.

8422059[/snapback]

Forumet til norske dagsaviser inneholder 98% idiotinnlegg (les: rasistiske innlegg osv) så det burde knapt kvalifisere til å komme på noen oversikt i det hele tatt.

 

Hvordan klarer man å lage fluoriserende farger?

Lenke til kommentar

Ny snedighet:

 

Orangutangen er oransje. Da begynner en gjerne å tro at fargen har fått navnet etter apen, eller omvendt, men den gang ei. Dette er hva wikipedia sier:

 

Om apen:

The word orangutan (also written orang-utan, orang utan and orangutang) is derived from the Malay and Indonesian words orang meaning "person" and hutan meaning "forest", thus "man of the forest".

 

Om fargen..:

The colour is named after the orange fruit.

 

...og om frukten:

Orange derives from Sanskrit nāraṅgaḥ "orange tree", but another explanation tries to establish a link to a Dravidian root meaning "fragrant".

 

 

Så her har altså to veldig like ord som etter all sannsynlighet burde hatt noe med hverandre å gjøre, ulik avstamning. Jeg synes dette virker for tilfeldig.

 

Noen som kan utfylle?

Lenke til kommentar

Jepp Mozze, VG-forumet er etter min mening sterkt undermoderert og holder derfor en lav standard.

 

Jeg lurer på en ting! Hvorfor i h****** det ikke kan bli vår snart!

8422253[/snapback]

Meterologene må ha hørt deg banne over været og sendt deg en dose ekstra uvær for å gi deg en lærepenge om banning. :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...