Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvorfor tror folk på gud?

det er ikke noe som beviser at han eksisterer

Det er heller ikke bevist at han ikke finnes.

det har heller mer å gjøre med tro.

 

jeg TROR ikke at det finnes en der oppe som straffer meg om jeg gjør noe galt. Det har jeg ikke lyst på heller.

 

Jeg har min egen definisjon på rett og galt og om jeg "føkker opp", så er det min egen skyld. Religion skapte ingenting mer enn drap (fordi noen var visst en warlock eller en heks, etc etc). Religion som den var for 2000 år siden var bra, men det som skjedde etter det, var at folk begynte å endre bibelen. de så bibelen som det perfekte verktøyet for å manipulere folk.

Lenke til kommentar

Ja, men Gud er ikke en fysisk person eller et individ idet hele tatt.

Gud er bare noe menneskene fant på for lenge siden for trøst.

"Hvem har lagd jorda? Ikke meg ihvertfall, da MÅ det være GUD den allmektige!"

 

Sannheten er at "Gud" har ikke lagd noe som helst. Evolusjon har lagd alt. Evolusjon og tilfeldigheter har skapt alt vi ser rundt oss. Man kan jo også selvfølgelig kalle evolusjon for Gud da, men uansett så er Gud et defineringsspørsmål.

Lenke til kommentar
det er ikke noe som beviser at "det" finnes?

 

vet ikke riktig hvorfor folk omtaler gud som en han, men i filmer o.l. blir han framstilt som en han.

vet ikke om jeg har rett nå, men under skapelsen i bibelen så står det "han"?

Det har å gjøre med det at vi liker å tillegge ting vi ikke kan forstå menneskelige egenskaper for å kunne identifisere oss med dem. I Islam er det blant annet forbudt å avbilde Allah, fordi Gud SKAL være noe vi ikke kan forstå eller identifisere oss med, Han er hinsides vår forstand.

Lenke til kommentar
hvorfor tror folk på gud?

det er ikke noe som beviser at han eksisterer

Det er heller ikke bevist at han ikke finnes.

Nei, men det er ikke bevist at det ikke finnes pengetrær heller... Les hitchhiker's guide du, så ser du kanskje to ganger på madrassen din før du legger deg om kvelden :p

 

Man kan ikke se på det på den måten. Jeg tviler litt på at det noengang kan bevises at det var/ikke var en "høyere makt" som skapte alt. Jeg personlig tror ikke at det finnes noen Gud, men det er meg...

Den dagen jeg får noe som helst slags bevis på guddommelig inngripen, da skal jeg tro til krampa tar meg.. Men til den dagen kommer er jeg ateist.

Endret av Glen_
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1242

Kansje litt tåpeli, men hva betyr ordet nåde?

har aldri spurt noen om det, har bare skapt en slaks mening med det selv.

og det var at om noen sa nåde deg å gjøre det etc, så betudde det våg deg etc.

 

kan noen forklare helt? litt flaut å ikke vite :p

Lenke til kommentar

1 rel: Guds godhet og barmhjertighet Vårherre, se i n- til oss! / av Guds n-

2 skånsel, mildhet, overbærenhet be om n- / overgi seg på n- og unåde uten betingelser / la n- gå for rett unnlate å straffe, tilgi

3 gunst, velvilje, yndest stå høyt i n- hos kongen / få avskjed i n- med offisiell anerkjennelse / finne n- for noens øyne vinne anerkjennelse hos / ta til n- igjen gi tilgivelse og oppreisning / leve på n- på en annens velvilje .

 

 

Er vel toer'n der som blir brukt mest. Ber du om nåde til noen ber du om at han/hun skal være snill med deg/ikke gjøre deg vondt.

Lenke til kommentar
vet ikke om jeg har rett nå, men under skapelsen i bibelen så står det "han"?

I begynnelsen skapte gud himmelen og jorden <-- slik er starten på skapelsen og fremover gjennom hele denne delen er gud omtalt i 3. person.

Det vil egentlig sei at vi må begynne å tru på fortelleren istedet for Gud :dontgetit:

 

 

:p

 

Men seriøst...mulig å få opplæring i voodoo? (noken skulle hatt seg "juling" :devil: )

Lenke til kommentar

lurer bare på... hvor kommer påskeharen fra, denne lille kaninen som går rundt og gir bort fargede egg med sjokolade inni.. hvor kom han fra, noen bare komm på den gode ideen å markere jesu oppstandelse med at en liten kanin skulle hoppe rundt og gi bort egg med sjokolade inni. hmmm.... :hmm: this makes sense...!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...