Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Hvor får man kjøpt billige kaffebønner?

 

Det billigste jeg har funnet er 129 kroner per kilo. Til sammenligning finner jeg videreforedlede kaffebønner (malt kaffe) ned til 24 kroner per kilo. Jeg finner ikke noe logikk i at råvaren skal være dyrere enn den videreforedlede varen.

8395560[/snapback]

Kan det ha noe med at bønner er mye mer eksklusivt og derfor kan det prises høyere. Eller at man kan konservere malt kaffe, slik at det er mer hensiktsmessig å lagre, og derfor få en bedre pris på det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan kan det ha seg at noen klær (særlig t-skjorter), selv om de er helt nyvasket, begynner å stinke surt etter knapt en halvtimes bruk?

 

EDIT: Bruker er også ren og pen.

8382752[/snapback]

En grunn kan i alle fall være følgende:

Hvis man har f.eks for mye tøy i vaskemaskinen blir ikke klærne skikkelig rene. Blander man da inn f.eks litt treningstøy får man en litt halvsur svettelukt på alle t-skjortene sine som lå i samme maskin. Etter en halvtimes bruk er klærne varme av kroppsvarmen din og luktstoffene skilles ut.

Lenke til kommentar

Det kan være for lav vasketemperatur også. Alt for mye er etter min mening merket med 40'C. Selv vasker jeg normalt tøy på den temperaturen, men passer på å kjøre de et hakk høyere (60'C) en gang i blant for å unngå at lukt setter seg permanent. Tøy som skal vaskes på 60'C vasker jeg normalt på 60'C, men passer på å sette opp til 80'C en gang i blant. Det samme gjelder oppvaskmaskina. Jeg passer på å kjøre den på maks temperatur en gang i blant sånn at ikke legionella-bakterien skal få fotfeste der.

Lenke til kommentar
Litt mer dumt enn snedig spørsmål: Kan virkelig barbermaskiner som det står "wet & dry" på, brukes mens du dusjer? Eller bør jeg unngå det? Hva er det som gjør at slike maskiner egner seg til å brukes under dusjing, mens andre ikke gjør det?

8397310[/snapback]

 

Sikkert bare at de er ekstra vantette.

 

Reklamer pleier å fremheve den ene positive tingen, og la være å nevne de ti andre negative sidene.

 

Jeg tipper den er revva i dusjen.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt poenget med å barbere seg i dusjen. Tenker i grunn litt på Mr. Bean som skiftet fra pyjamas til dress mens han kjørte bil, pusset tenner og spiste og drakk frokost i førersetet.

 

Men over til spørsmålet: Den er nok hermetisk lukket slik at det ikke trenger inn vann. Jeg regner med lading foregår som på elektriske tannbørster: Via spoler. Da kan den lades uten å ha noen kontakter som kan komme i kontakt med vann.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt poenget med å barmere seg i dusjen. Tenker i grunn litt på Mr. Bean som skiftet fra pysjamas til dress mens han kjørte bil, pusset tenner og spiste og drakk frokost i førersetet.

8397524[/snapback]

Poenget er at om man barberer seg i dusjen så mykgjør man ansikthåret og sørger for at det hele tiden er fuktig. Det fører igjen til at det er lettere å kutte det og fører til en "glattere", mer behagelig barbering :)

Lenke til kommentar
Finnes det speil som ikke dugger?

8401107[/snapback]

Ja, dugg oppstår kun når speilet er kjøligere enn den fuktige lufta. De speilene som er duggfrie unngår å være kjøligere enn lufta ved å ha varmetråder på baksiden. Det holder speilet varmt nok til at dugg ikke setter seg. Litt forenklet forklart kan man si at duggen fordamper fra speilet før den får satt seg.

Lenke til kommentar
Kort svar: mykgjørende kjemikalier settes til.

Langt svar: Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Plasticiser

8401091[/snapback]

Da jeg "lekte" meg litt med polyester og herder (bygger båt, så jeg har tilgang til litt av hvert) oppdaget jeg noe merkelig. Når man tar riktig forhold herder i polyesteren (2% herder) blir den fin og hard, og får den vanlige grønnaktige polyesterfargen. Men da jeg testet med altfor mye herder (kanskje 25%), skjedde det mye rart. Den ble etter hvert oransjeaktig og det dannet seg masse store bobler (også ble den selvfølgelig varm). I tillegg ble den aldri hard. Etter to dager i optimale omgivelser hadde den blitt gummiaktig og vannvittig seig.

Jeg trodde den ville blitt steinhard fort som f*** når jeg hadde så mye herder i den.

 

Noen som har svar på hva som skjedde?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...