DemoniZer Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Jeg forstår generelt hvordan Internett (se, stor I!) fungerer, men det jeg ikke forstår er hvordan DNS servere holder seg oppdatert. Hvordan vet de når nye domener oppstår, det må være en hovedtjener som holder orden på slik. 8366248[/snapback] Kanskje dette forklarer? (Har ikke lest gjennom selv) Lenke til kommentar
Caze Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Det står forklart her: http://en.wikipedia.org/wiki/Dns#Legal_users_of_domains Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Hvor stammer uttrykket "Guri Malla" fra? Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Tipper her fra kr.sand, men vet ikke noe mer spesifikt, det må nok noen andre svare på. Spm: Jeg vet at internett er stort, men kunne det noen gang vært slik at nettet kollapset eller med andre ord at nettet var nede over hele verden? Hva er det alle nettsider og alt har med internett til felles? Hva kunne de ikke vært uten? Hvem er Guden over nettet (utenom Gates)? Endret 12. april 2007 av Gaston Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Hvor stammer uttrykket "Guri Malla" fra? 8366660[/snapback] Bruker det som sagt mye her i Kristiansand. Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Tipper her fra kr.sand, men vet ikke noe mer spesifikt, det må nok noen andre svare på. Spm: Jeg vet at internett er stort, men kunne det noen gang vært slik at nettet kollapset eller med andre ord at nettet var nede over hele verden? Hva er det alle nettsider og alt har med internett til felles? Hva kunne de ikke vært uten? Hvem er Guden over nettet (utenom Gates)? 8366917[/snapback] Gates er vel for f.. ikke "guden" over nettet. Det finnes ingen "guden over nettet" Det finnes folk som bestemmer hva slags domener som er lov og alt slikt. Massivt strømbrudd ville slått ut internett Til "Guri Malla" spørsmålet.. "Guri Malla" er vel en relativt velkjent omskriving, eller forvansking, eller hva det nå kalles, av "Gud og Maria". Akkurat som "jøsses!" er en forvansking av "Jesus". (Engelsk "Gee!" er forbokstaven for det samme.) Vi har en drøss eksempler på slik "tilslørt banning" - Fy Farao er vel ikke så veldig tilslørt heller, men det er mange eksempler der du må ganske langt inn i språkhistorien for å se koblingen til religiøse begreper. Lenke til kommentar
Matias Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Hvor lang tid tar det å oppnå dødelig konsentrasjon av CO i bilkupeen til en moderne bil med katalysator hvis man har en slange (som ikke nødvendigvis dekker hele røret) fra eksosrøret inn i bilen? La oss si man ikke gir noe gass, men bare lar bilen stå å bakke. Er selvfølgelig en del faktorer som spiller inn, men når vil man omtrent miste bevisstheten og dø?8330325[/snapback] Jeg vil gjette på 10 til 30 minutter. 8360111[/snapback] Spørsmålet mitt var vel litt delt og kanskje dårlig formulert. Mener, eller gjetter du, at man mister bevisstheten etter 10 til 30 minutter? Noen andre som har noen innspill? Når vil døden intreffe? 8361407[/snapback] Liker ikke å mase, men jeg må vite dette. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 En ting jeg har lurt på angående tvserier. Jeg har sett en del Kongen av Queens og mange ganger (når jeg først ser etter det) ser jeg diverse glipp i sendingen. F.eks. Arthur sitter i sofaen og får servert en øl av Doug, vi kan se at han åpner ølen men han drikker ikke enda. Så skiftes det kamera og plutselig er ikke ølen åpen mer. Fokusen er da ikke på Arthur, men på doug. Hvorfor er det slik? Har de screewd med settene i serien? 8358968[/snapback] Ser du i rulleteksten så skal det stå en funksjon som heter "Script". De skal passe på at slike ting ikke skjer, f.eks at en rollefigur har riktig skjorte, kommer ut meg glasset i riktig hånd osv. De fleste filmer og serier spilles ikke inn kronologisk slik vi ser sluttresultatet og en sekvens vi oppfatter som en scene kan ha vært spilt inn flere ganger over en lengre periode (spesielt film, serier er det gjerne maks et par dager). Selvom scriptfolka holder rede på alt som skjer, kommer det gjerne endringer under klippingen og post-produksjon. Da oppstår gjerne slike glipper. Det skal vel egentlig godt gjøres å finne en film eller serie som ikke har feil av denne typen. Legg f.eks merke til hvor mange ganger det skiftes kameravinkel i løpet av et par minutter.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) (Ikke hvorfor men) Hvordan maler katter? Redigert: Ups, jeg der var jeg litt for raskt ute med spørsmålet Svaret står tidligere i tråden. Endret 12. april 2007 av Simen1 Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Hva vil det si (om det i hele tatt er mulig) å "dobbel kløtsje"? Er altså biler jeg snakker om. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Hvorfor har mennesker to lunger, og ikke en stor? Tenkte på at det kunne være pga plass eller "backup".. men alikvel... Endret 12. april 2007 av Lakus Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Hvorfor har mennesker to lunger, og ikke en stor? Tenkte på at det kunne være pga plass eller "backup".. men alikvel... 8367945[/snapback] Jeg tror det har noe å gjøre med at embryoet utvikler seg rimelig symmetrisk (høyre-venstre). Siden hjertet ligger i mellom og det er noe av det første som utvikles/fungerer så tror jeg det er det som gjør at lungene får en "lavere prioritet på plassering" og må takke seg til plass på hver side av hjertet. Hvis hjertet ikke hadde trengt å bli dannet så tidlig kunne kanskje hjertet blitt liggende på den ene siden og en diger lunge på den andre. Men da måtte det nok til noen tilpasninger med tanke på ribben og ryggsøylen. Skjevbelastning på ryggen er jo ikke bra. Evt. kunne brystkassen vært spissere og man kunne hatt plass til både et hjerte i midten og en diger lunge. Morsomt å tenke på hvordan evolusjonen kunne gått dersom <..>. Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Hvorfor er det ikke påbudt med sikkerhetsbelte på rutebuss? Thewiz Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Det er påbudt å bruke hvis det er montert. Jeg er ikke sikker på om det er lovverk til å trappe opp sikkerhetsbelteforekomsten. Har aldri sett noen bruke beltene, og kontroll har jeg fremdeles til gode å være med på. Antar loven er i rimelig dyp søvn. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Som Isbilen sier, det er påbudt å bruke beltene hvis de er montert. Jeg regner med at UP ser ganske gjennom fingrene på manglende beltebruk nå i en overgangsperiode, akkurat som da beltepåbudet kom til personbiler for ca 25 år siden. Etter hvert regner jeg med de har noen kontroller for å statuere eksempler og gjøre det vanlig å bruke beltet også i buss. Regner med de får støtte fra media når kontrollene kommer. Jeg har ikke sett mange bruke beltet på lokalbusser men på langdistansebusser (Nor-way bussekspress) virker det som omtrent halvparten bruker beltene. Selv bruker jeg alltid beltet i bussen på langdistansereiser, men er fæl til å droppe det på lokalbusser. Egentlig burde jeg ha lært og være flinkere etter å ha opplevd to busskollisjoner. (Buss mot bil). Det var riktignok ikke høye hastigheter eller personskader i noen av kræsjene, men det smalt og rykket bra i bussen likevel. Lenke til kommentar
Pañolada Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Hva gjør den sitat knappen til høyre? Endret 12. april 2007 av Eivicious Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Hva gjør den sitat knappen til høyre?8368707[/snapback] Hvis du skal sitere flere innlegg kan du klikke knappen rød på f.eks 3-4 innlegg og så trykke "Svar Nå"-knappen nederst på siden og få alle de 3-4 innleggene ferdig oppsatt som sitater i svar-innlegget ditt. Bare prøv så ser du hva som skjer. Lenke til kommentar
Pañolada Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Ahh tusen takk, må si at du er en fryktelig smart kar Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Hvem er ".com" sjefen? Endret 12. april 2007 av Gaston Lenke til kommentar
hightow Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Dette er en tegning jeg så for noen år tilbake, men har klart å gjenskape den Noen som kan forklare den? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg