Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvorfor kommer de samme 5 spm. I samme rekkefølge innom her fra tid til annen?

8282781[/snapback]

Høh? Det er mulig et par av spørsmålene har blitt spurt før, men i rekkefølge?

8282958[/snapback]

Kanskje ikke samme rekkefølge nei, men uansett så kommer samme spm innom her daglig. Er det noen av disse "finurlige" spørsmålene? Finnes mange av de og virker som man plukker seg ut noen og poster...

Lenke til kommentar

Hvordan har det seg at "Få din signatur vurdert" er i Annet-delen, mens "Få Avataren din vurdert" er i OT-baren? Spurte om forskjellene på Annet og OT-baren før en gang, og trodde jeg forsto det, men dette er jo bare helt rart.

Lenke til kommentar
Hvem kom først; høna eller egget? :wee:

8283067[/snapback]

A chicken and an egg are lying in bed. The chicken is leaning against

the headboard smoking a cigarette, with a satisfied smile on its face.

The egg, looking a bit pissed off, grabs the sheet, rolls over, and

says, "Well, I guess we finally answered THAT question.

If anyone needs it explained - read it a second time.

Lenke til kommentar
Hvem kom først; høna eller egget? :wee:

8283067[/snapback]

A chicken and an egg are lying in bed. The chicken is leaning against

the headboard smoking a cigarette, with a satisfied smile on its face.

The egg, looking a bit pissed off, grabs the sheet, rolls over, and

says, "Well, I guess we finally answered THAT question.

If anyone needs it explained - read it a second time.

8284863[/snapback]

Skjønte den ikke jeg.

Lenke til kommentar
Hva er diskfragmentering egentlig godt for? Hvor ofte bør man gjøre det, og hva skjer om man ikke gjør det?

8285083[/snapback]

Tenk deg først at du har skrevet en hel disk med 1MB filer. Fysisk sett ligger disse filene perfekt sekvensiellt rundt og rundt på disken. Om du så sletter filene i plassering 2, 4 og 6 betyr det at du har tre "huller" i disken din med totalt 3 MB ledig plass. Om du da skal skrive en fil på 2.5 MB betyr det at den først fyller ut første hull, så neste og til slutt halve siste hull. Fila er altså skrevet i tre ikke-sekvensielle plasser på disken, den er fragmentert. Om du tenker på i hvilken grad filer i forskjellige størresler blir opprettet og slettet på en disk er det ikke rart at fragmentering kan være et issue. Det negative med fragmenterte filer er at når du skal lese fila må disken søke etter hver fragmentbegynnelse som det skal leses fra som gjør at lesehastigheten lett kan synke ganske kraftig. Når du defragmenterer disken leser et program filtabellen og finner ut hvor filene ligger, oppretter et tempområde på disken hvor den midlertidig flytter filer, for så å sette filfragmenter sekvensiellt sammen i de åpne områdene som flyttingen til temp frigjør. Denne flyttingen kan lett ta opp mot en time eller tre på en veldig fragmentert disk.

Hvor ofte du bør defragmentere er et spørsmål jeg ikke har noen data å basere meg på, men logisk sett vil tiden det tar å defragmentere, samt antall operasjoner den må utføre være relativt linært i forhold til hvor lenge det er siden forige gang den ble defragmentert. Så min teori for å optimalisere levetid er at det beste er å defragmentere så ofte at den ikke tar så lang tid at disken blir skummelt varm. Jeg vil tro at det magiske tallet er et sted mellom fem og ti minutter. Tar en defragmentering lengre tid enn det bør du defragmentere oftere.

For å optimalisere hastighet bør du bare defragmentere så ofte at disken ikke blir særlig defragmentert. Hvor ofte det er er avhengig av din bruk. Med scheduled tasks kan du nok sette opp en kjøring av programmet "autodefrag" (google it) som automatisk defragmenterer diskene dine, og en kjøring av den klokken 4 om natte vil sørge for at alt er sekvensiellt og fint.

Hvorfor er det vanskeligere å puste i/under kaldt vann?

8285134[/snapback]

Trolig fordi det kalde vannet får blodårene og musklene til å trekke seg sammen. Den mindre bevegeligheten dette fører til gjør det nok tyngre å puste enn i varmere vann.

Lenke til kommentar

Gjorde et kjapt soek, men det ga ingen resultater paa dette.

Hvorfor starter alle telefonnummer paa amerikansk film med 555, eventuelt inneholder 555 midt i? Er det egentlig noe som ikke finnes, kun laget for aa bli brukt i film, slik at de sikrer seg mot aa benytte et nummer som faktisk kan vaere ekte?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...