Spr0cket Skrevet 30. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 30. mars 2007 Er redaktør en beskyttet yrkestittel? Aaaah.. Deja vu.. 8275224[/snapback] hvor står det om noen yrkestitler er beskyttet? eller tenker du på lovverket som angår hvert enkelt yrke? som i at det er straffbart å utgi seg for å være politi eller lege? i så fall tror jeg ikke det er straffbart å utgi seg for å være redaktør Lenke til kommentar
Kibs Skrevet 30. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Er redaktør en beskyttet yrkestittel? Aaaah.. Deja vu.. 8275224[/snapback] hvor står det om noen yrkestitler er beskyttet? eller tenker du på lovverket som angår hvert enkelt yrke? som i at det er straffbart å utgi seg for å være politi eller lege? i så fall tror jeg ikke det er straffbart å utgi seg for å være redaktør 8276868[/snapback] Kan man kalle seg for presse når man har en blogg? Jeg tenkte litt på det, først tenkte jeg på at det er jo idiotisk, men når jeg tenker dypere på det er man jo en liten nyhetskanal og har seg selv som redaktør.8272539[/snapback] Det spørs vel om redaktør er en beskyttet yrkestittel. Jeg tror ikke det. 8272704[/snapback] Jeg bare fulgte opp med et direkte spørsmål. Endret 30. mars 2007 av Kibs Lenke til kommentar
Kiman™ Skrevet 30. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 30. mars 2007 Dette er en matteoppgave som mattelæreren på MK VG1(1T) ga oss første dagen for å illustrere hvordan han ville at vi skulle lære matte. Gi oss nøtter og tenke selv. Har kommet frem til en løsning (dere kan få tenke selv), men jeg vil gjerne ha en god og matematisk korrekt forklaring på dette fenomenet. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Historien om kamelene En rik araber hadde tre sønner. Da han døde, testamenterte han sine 17 kameler til de 3 sønnene sine, og hadde på forhånd bestemt hvordan de skulle fordeles. Den eldste sønnen skulle ha halvparten av kamelene. Den mellomste sønnen skulle ha en tredel av kamelene og den yngste sønnen skulle ha en nidel av kamelene. De tre sønnene satt i flere dager og lurte på hvordan de skulle få delt arven, for de fikk det ikke til å gå opp. Hvordan skulle de dele 17 kameler, når 17 verken lar seg dele med 2, 3 eller 9? Folk forteller vidt og bredt om de stakkars sønnene, som ikke klarer å dele arven. Men en dag kommer det en vis mann ridende på kamel forbi deres hjem. Sønnene griper sjansen og spør den vise mannen hvordan de skal dele kamelene ifølge deres fars siste ønske. Den gamle, kloke mann bruker bare et øyeblikk på å løse problemet. Han gir bort sin kamel, så de totalt har 18 kameler. Da kan den eldste sønnen få halvparten (18 : 2 = 9 kameler), den mellomste få en tredel (18: 3 = 6 kameler) og den yngste sønnen få en nidel (18 : 9 = 2 kameler). Men så tar den vise mannen og regner sammen (9+6+2 = 17). Dermed tar han kamelen sin og drar. Hvordan er dette mulig? Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 30. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 30. mars 2007 dette er mulig fordi 1/9+1/3+1/2=8,5/9 Lenke til kommentar
Kiman™ Skrevet 30. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 30. mars 2007 Det var det jeg fant ut også, faren ga ikke bort alle kamelene sine. Er det ikke noe mer altså? For mattelæreren vår sa at dette var så komplisert Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 30. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 30. mars 2007 jo, han gav nok bort alle kamelene i realiteten. Men skulle sønnene delt kamelene etter farens instrukser hadde de måttet legge igjen en "halv" (0,9444 kamel) kamelribbe i sanden. Løsningen som den "vise" mannen kom til er en praktisk tilnærming ut fra heltall, ettersom en halv kamel ikke kan brukes til stort. Faren hadde fordelt det i 8,5 av ni deler, eller 17 av 18. men han ville vel helst at sønnene skulle bruke hodet litt. og det var kanskje det mattelæreren deres ville også. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 30. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 30. mars 2007 Problemet er at de spiser seg utenfor sine deler av arven. De har egentlig bare arvet ~16 av 17 kameler totalt. Når den siste kamelen blir lagt til og tallene passer seg bedre for hoderegning og du lander på 17 kameler arvet vil du om du ikke holder tunga rett i munnen kunne tro at den siste kamelen kan gå til den gamle mannen, men den syttende kamelen er egentlig ikke deres til å gi bort da de ikke arvet den siste. Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 31. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 31. mars 2007 Lurer på et par ting. Utsagnet "det som ikke dreper gjør deg sterkere" og utsagnet "Fart dreper ikke, det er krasjen som dreper" kan innlemmes i et felles utsagn som heter at "Fart gjør deg sterkere". Er det glipper i den logikken? Utsagnet "det som ikke dreper tar deg til slutt" og utsagnet "fart dreper ikke, det er krasjen som dreper" kan innlemmes i et felles utsagn som heter "Fart tar deg til slutt". Er det glipper i denne logikken? Og sist, men ikke minst. Kan noen komme med en enkel matematisk formel for å finne ut hvor mye tid i minutter man sparer på å kjøre x antall kilometer i timen fortere enn man vanligvis gjør på en bestemt strekning på så og så mange kilometer? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 31. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 31. mars 2007 "Fart dreper ikke, det er krasjen som dreper" - Hva slags idiotisk ordtak er det der? Farten leder til at man kan miste kontrollen lettere og dette fører til at man krasjer. Må tro det er en eller annen råner som fant på det der. Uansett.. Det går dårlig å sette sammen to ordtak, se på dem alene. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 31. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 31. mars 2007 "Fart dreper ikke, det er krasjen som dreper" - Hva slags idiotisk ordtak er det der? Farten leder til at man kan miste kontrollen lettere og dette fører til at man krasjer. Må tro det er en eller annen råner som fant på det der. Uansett.. Det går dårlig å sette sammen to ordtak, se på dem alene. 8279207[/snapback] Poenget med ordtaket er at du kan kjøre så fort du bare vil, og fortsatt være i live, men idet du krasjer, da er du ille ute. Jeg synes det er et godt ordtak, men jeg synes dette er bedre: "It's not the fart that kills, it's the smell". Lenke til kommentar
Drakan Wolf Skrevet 31. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 31. mars 2007 @ SnittLeif og Bruktbilen: Dere sier det feil... Den måten dere sier det på, får det til å bli galt... "Fart dreper ikke, det er det bråstoppen som gjør!" For en kræsjen kan være alt i fra en liten dult til bulking. En bråstopp er en bråstopp... Du kan stå helt stille i en bil og enda dø i en kræsj... Lenke til kommentar
Pañolada Skrevet 31. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 31. mars 2007 Har ett spørsmål: Sover fisker? takker for svar Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 31. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 31. mars 2007 Vet iallefall at delfiner kun sover med halve hjernen om gangen. Dette er fordi den ikke må glemme å dra opp til overflaten for å puste. Litt driti ut da, om en delfin drukner.. Men en delfin er jo ikke en fisk, så det er jo ikke noe svar på spørsmålet ditt. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 31. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 31. mars 2007 Har ett spørsmål: Sover fisker? takker for svar 8279565[/snapback] Sover fisk? Hvis ja, hvor? 7924645[/snapback] All fisk sover i en viss grad. Og de forskjellige artene sover på forskjellige måter. Noen har sk. "mikro-søvn", hvor de går inn i en slags våken dvale. Da sover de i noen sekunder og er våken i noen sekunder. Andre arter tar tilflukt under røtter og i huler og sover slik som pattedyr gjør det. Mange haiarter MÅ svømme hele tiden for å kunne ta opp oksygen, og benytter denne "mikro-søvnen". 7924874[/snapback] Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 31. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 31. mars 2007 De fleste fisker trenger ikke å svømme for å få vann gjennom gjellene og dermed puste imotsetning til feks noen haier. Da jeg hadde akvarie, la jeg merke til at de ihvertfall lå helt i ro om natten. (nei de var ikke dø ) Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 31. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 31. mars 2007 Og sist, men ikke minst. Kan noen komme med en enkel matematisk formel for å finne ut hvor mye tid i minutter man sparer på å kjøre x antall kilometer i timen fortere enn man vanligvis gjør på en bestemt strekning på så og så mange kilometer? 8279122[/snapback] Helt enkelt : dt = ( ( l / v1 ) - ( l / v2 ) ) * 60 eksempel: dt = ( (100 km / 90 km/h ) - ( 100 km / 80 km/h ) ) * 60 dt = -0,138888888888888888888888888889 * 60 dt = -8,33333333333333333333333333334 ~= 8,3 minutter spart på å kjøre 100 km i 90 over 80 km/h. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 31. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 31. mars 2007 "Fart dreper ikke, det er krasjen som dreper" - Hva slags idiotisk ordtak er det der? Farten leder til at man kan miste kontrollen lettere og dette fører til at man krasjer. Må tro det er en eller annen råner som fant på det der. Uansett.. Det går dårlig å sette sammen to ordtak, se på dem alene. 8279207[/snapback] Poenget med ordtaket er at du kan kjøre så fort du bare vil, og fortsatt være i live, men idet du krasjer, da er du ille ute. Jeg synes det er et godt ordtak, men jeg synes dette er bedre: "It's not the fart that kills, it's the smell". 8279328[/snapback] synes også det er et teit ordtak. *Jee alle kan kjøre så fort de vil siden man ikke dør før man krasjer* Ok det kan jo være de som "lever" etter det ordtaket er best i verden til å kjøre, problemet er at det er mange andre som ikke er det så det blir uansett farlig. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 31. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 31. mars 2007 Jeg drømte i dag ta jeg hadde kjørt på noen, og jeg satt og ventet på ambulansen veldig lenge. Plutselig kom den, jeg åpnet øynene og så rett i klokken. Den var 12:00. Hvordan kan dette ha seg? Det kan umulig være en tilfeldighet. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 31. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 31. mars 2007 Hvorfor ikke? 12:00 er da ikke noe stort med, jeg har våknet klokka 7:00 og 8:00 før :o Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 31. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 31. mars 2007 det har sikkert blitt spurt mange ganger..men jeg prøver allikavel Hvorfor er det sånn at, i helgene så våkner jeg tidlig og er egentlig ikke så trøtt.. men i ukedagene så er jeg så sykt trøtt... for påi helgene så våkner jeg sånn 8:p men jeg er ikke trøtt da, men når det er skole ogsånt da er jeg syykt trøtt.. hvak andet komme av?... kan ikke være at jeg legger meg forseint, for det gjør jeg jo i helgene også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg