Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen som har påstått at de har blitt kidnappet av romvesner?

Da mener jeg en påstand som er blitt tatt arvorlig. Ikke bare en gammel mann i Texas som forteller historier til barnebarna.

8267671[/snapback]

Ja, det er mange som opplever dette og forteller det i full tro på at det er sant. Disse har lidd søvnparalyse og har hallusinert at de har blitt kidnappet av aliens.

Det finnes en tråd her på forumet. "Våken mens kroppen sover" eller noe. Eller søk etter Sleep Paralysis/old hag eller søvnparalyse på google om du vil vite mer.

Lenke til kommentar

Da mener jeg en påstand som er blitt tatt arvorlig. Ikke bare en gammel mann i Texas som forteller historier til barnebarna.

8267671[/snapback]

Ja, det er mange som opplever dette og forteller det i full tro på at det er sant. Disse har lidd søvnparalyse og har hallusinert at de har blitt kidnappet av aliens.

Det finnes en tråd her på forumet. "Våken mens kroppen sover" eller noe. Eller søk etter Sleep Paralysis/old hag eller søvnparalyse på google om du vil vite mer.

8268999[/snapback]

Hvis de faktisk er så dumme, så kan man jo nesten lure på om de faktisk er det...?

Lenke til kommentar
la merke til at trådløse overføringssystemer for gitar er latterlig dyrt, så jeg har tenkt ut en billigere mulighet, dere får avgjøre om den er bra. rett og slett, koble en FM-sender til gitaren, og en FM-radio til forsterkeren, og overføre lyden slik. blir det rævva/ok/bra lyd? kan dere anbefale noen sendere/radioer? vil også gjerne at senderen får til 5 meter eller mer

8260979[/snapback]

Jeg lagde en gang en radiosender som skulle rekke ca 300 meter. Den hadde så elendig kvalitet at det ville vært ubrukelig til ditt formål. Walkie talkie og båtradio gir definitivt bedre kvalitet enn det, uten at det er bra av den grunn. Bedre enn elendig behøver ikke å bety bra. Ellers så er det en del restriksjoner på frekvenser man kan bruke og lovlig kommersielt utstyr så jeg tror du vil bli begrenset til walkie-talkie eller et par mobiltelefoner. Lyden blir nok ikke noe å skryte av, men det er i det minste trådløst ;)

Vist du kaster ut 1 liter bensin i havet, vil det da blande seg med resten av vannet? alså alt vannet i hele verden? ;)

8268982[/snapback]

Det løser seg hverken raskt eller enkelt, men det lar seg faktisk løse i havet over tid. F.eks i en av de ulykkene utenfor sørvestnorge for noen måneder siden løste mye av oljen seg opp i vannet grunnet mye bølger som mikset det sammen. Til slutt løste det seg helt opp. Regner med det er alger som spiser de ørsmå dråpene. Bensin er mer lettflytende enn tungolje så det blander seg lettere. Siden du spør om "bare" en liter så tror jeg det løser seg ganske raskt og spises av alger. Dvs. gjøres om til biologisk materiale.

Lenke til kommentar

8267671[/snapback]

8268999[/snapback]

Ikke liten mulighet for at de hallusinert lenge før opplevelsene?

Lenke til kommentar
Når vi snakker om bensin i vann, er det mulig å f.eks helle ti liter bensin ut i en innsjø/havet og tenne på så det brenner på vannet? Eller er det bare en Hollywood-greie? :)

8269268[/snapback]

Det går nok sikkert. I så fall bør man tenne på før bensinflaket flyter ut og blir så tynnt at det brytes opp. Det er trolig en fordel med varmt vann/sjø for å få fordampningsraten til bensinen opp. Men jeg vil i samme åndedrag fraråde deg å prøve. Ikke bare er det fare forbundet med det men man vil også grise til miljøet der man holder på og gjør det farlig for fugler og annet dyreliv i nærheten.

Lenke til kommentar
Jeg lagde en gang en radiosender som skulle rekke ca 300 meter. Den hadde så elendig kvalitet at det ville vært ubrukelig til ditt formål. Walkie talkie og båtradio gir definitivt bedre kvalitet enn det, uten at det er bra av den grunn. Bedre enn elendig behøver ikke å bety bra. Ellers så er det en del restriksjoner på frekvenser man kan bruke og lovlig kommersielt utstyr så jeg tror du vil bli begrenset til walkie-talkie eller et par mobiltelefoner. Lyden blir nok ikke noe å skryte av, men det er i det minste trådløst ;)

8269236[/snapback]

så jeg er nødt til å kjøpe proft overprisa utstyr hvis jeg vil ha trådløs øverføring?

Lenke til kommentar

@ Simen1 & JohndoeMAKT:

Angående brukermoderator: Jeg bare lurte... Var admin/moderator på et lite forum for en stund tilbake... Det ser ikke ut til at det er noe annerledes her, enn den jobben jeg hadde før... Bare skaleringen.. :D Det å sjekke etter dobbelt poste er kjipt!! :( Og brukere som ikke kan se øye til øye er kjedeligere! :realmad:

I signaturen min stod det bare: "Why can't we all just get along?!?!?"... :D Standard svaret mitt når noen ba meg om å banne en bruker (helst fordi de ikke likte personen), "Errrr, feil, prøv igjen"

Men men... Lykke til... Håper den store slett knappen ikke tar rotta på dere... :D

Endret av lordwolfy
Lenke til kommentar
Hvor mange kasus og forskjellige ''metoder'' har det japanske språk?

Når jeg sier metoder mener jeg, f.eks: På tysk bruker man å si verbet i slutten av settningen, som her: Ich habe gestern fussball gespielt. (I går spilte jeg fotball)

Man adder altså ge + stammen av verbet.

8268633[/snapback]

Lenke til kommentar

Tar en reprise av et par spørsmål jeg har stilt jeg.

Stangen merket a på den vedlagte teiningen veier 5kg./m. Stangen er 2m lang og veier derfor 10kg. Stangen står festet vanrett på punktet p.  Hvilken rotasjonskraft blir punkt p utsatt for.

Dette er kunn ett gitt eksempel, det er formelen for utregningen jeg er på jakt etter.

Noen som kan hjelpe meg?

post-93527-1175204055_thumb.jpg

8256742[/snapback]

EDIT: Lastet opp skissen på ny.

Hvorfor ser vi på nordover som oppover i geografisk sammenheng? Er det noe videnskapelig bak dette, eller er det bare blitt sånn. Var det også vanelig å visualisere nord som opp også da en trodde jorda var flat?

8224621[/snapback]

Sikker på at nord er opp?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
world100dpirgb.jpg

8224639[/snapback]

Nei jeg er ikke sikker på at nord er opp, men jeg er sikker på at det er den måten vi som mennesker liker å ser på det som.

Mitt spørsmål er hvorfor, hvorfor ser vi på det som "Å dra oppover til det kalde nord" og "Å dra ned til syden", hvorfor er standaren for kart motsatt av det karte du la ved js79?

8225431[/snapback]

hvorfor er standaren for kart motsatt av det karte du la ved js79?

8225431[/snapback]

Tror det har med hvordan europeerne i tidligere tider oppfattet verdensbilde, med seg selv i sentrum. Men som sagt, bare tror jeg det! :)

8225577[/snapback]

Ja, jeg tror kanskje det er grunnen jeg og, men ta for eksempe det store historiske sivilisasjonene i Syd-Amerika, Inka-, Maya-, og Azteker-rikene. En eller flere av disse rikene var jo kjent for å ha god greie på astronomi, og skjønte sikkert derfor at jorda var rund. De så vell neppe på seg sjøl som å leve "under" kloden, gjorde de?. Hvordan var deres standar for kart, var nord opp?

Eller ta da vi trodde jorda var flat, hvordan var standaren for kart da, og sa vi "Reise opp til nord"?

Ble veldig dratt ut det spørsmålet her nå, og har vell delvis også svart på mitt eget spørsmål, men hvis noen har noe konkret info om emnet, tas det imot med stor taknemlighet.

Endret av Bruckiania
Lenke til kommentar
jeg har ikke hørt at japansk har kasus. Derimot er det aggluttinerende, så du har en drøss med "tilhengere" du kan hekte på stammen av et verb for å gi diverse meninger.

Når jeg sier metoder mener jeg, f.eks: På tysk bruker man å si verbet i slutten av settningen, som her: Ich habe gestern fussball gespielt. (I går spilte jeg fotball)

8268633[/snapback]

På japansk pleier verbet å komme til slutt i setningen (det er unntak). Et eksempel på traktering av verb:

tabe: spise (roten av verbet)

tabemasu - spise (høflig form)

taberu - spise (alminnelig form)

tabemashita - spiste (høflig form)

tabemasen - spiser ikke

tabemasendeshita - spiste ikke

taberaremasu - kan spises

taberaremasen - kan ikke spises

tabetai - vil spise

tabesugi-... - spise for mye (pluss andre endinger)

tabemashoo - la oss spise

Mye av dette kan kombineres på utrolig mange måter, f.eks. er tabesugimashoo korrekt teknisk, men japanere synes det er vel sprøtt. Det finnes flere eksempler, men jeg regner med du ser mønsteret.

Lenke til kommentar

la oss si at vi kunne beveget oss fortere enn lysets hastighet, hvordan hadde det da sett ut? Siden lyset trenger tid å reflektere av personen.. hadde vi ikke sett personen eller ville det blitt skurrete eller? Hvis dere skjønner hva jeg mener

Lenke til kommentar
jeg har ikke hørt at japansk har kasus. Derimot er det aggluttinerende, så du har en drøss med "tilhengere" du kan hekte på stammen av et verb for å gi diverse meninger.

8268633[/snapback]

På japansk pleier verbet å komme til slutt i setningen (det er unntak). Et eksempel på traktering av verb:

tabe: spise (roten av verbet)

tabemasu - spise (høflig form)

taberu - spise (alminnelig form)

tabemashita - spiste (høflig form)

tabemasen - spiser ikke

tabemasendeshita - spiste ikke

taberaremasu - kan spises

taberaremasen - kan ikke spises

tabetai - vil spise

tabesugi-... - spise for mye (pluss andre endinger)

tabemashoo - la oss spise

Mye av dette kan kombineres på utrolig mange måter, f.eks. er tabesugimashoo korrekt teknisk, men japanere synes det er vel sprøtt. Det finnes flere eksempler, men jeg regner med du ser mønsteret.

8270465[/snapback]

Nesten som spansk da ...

Estoy comiendo - Jeg spiser (genodium)

Como - Jeg spiser

Comí - Jeg spiste

Comieron - De spiste

etc.

Lenke til kommentar

8269236[/snapback]

så jeg er nødt til å kjøpe proft overprisa utstyr hvis jeg vil ha trådløs øverføring?

8269814[/snapback]

Jeg lekte en stund med samme tanke som deg khaffner.

Jeg bygde en FM-sender som var et byggesett fra velleman. Denne har en bitteliten kondensatormikrofon som stod direkte på kretskortet. Den hadde ikke noe antenne, men det var mulig å feste en antenne på kretskortet. Kortet var ca 2x3 cm, og krevde 9v batterispenning. Strømforbruket var svinnende lite.

Jeg skrinla dette prosjektet i forbindelse med flytting og har aldri tatt det opp igjen. Men prinsipielt tror jeg dette skal kunne fungere.

Senderen sendte i frekvensområdet 87,5-100MHz, og var dermed mulig å motta på en vanlig fm-mottaker.

Imidlertid var det plukka umulig å motta dette på en fm-radio med digital tuner (altså ikke dab, men digital tuning av analoge fm-signaler. Til dømes radioer som viser frekvensen i syv-segments LED)

Jeg vet ikke hvorfor, men håper noe av dere har en ide.

For eller syns jeg dette var en ganske frisk ide, på høyde med dagens "moderne" fm-adapter til f.eks. Ipod.

legger inn en link til produktet fra vellemann

linkside til fmsendere, noen av disse kan også sende til digitale fm-tunere.

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
Kan man kalle seg for presse når man har en blogg? Jeg tenkte litt på det, først tenkte jeg på at det er jo idiotisk, men når jeg tenker dypere på det er man jo en liten nyhetskanal og har seg selv som redaktør.

8272539[/snapback]

Det spørs vel om redaktør er en beskyttet yrkestittel. Jeg tror ikke det.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...