Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan var datamaskinene for flere tiår siden? Har det noen gang funnes datamaskiner som bare står og blinker, med MANGE lys i?

8243690[/snapback]

I 1987 (release av Windows 1.0) var de faktisk ikke så veldig ulik de vi har i dag. Det er vel kjapt regnet to tiår siden.

Det eneste som har forandret seg er vel ytelsen (derunder lagring også), fancy-pantsy, kompatibilitet, pris og brukervennlighet.

8243775[/snapback]

Enda flere tiår tilbake da? Jeg så Hjelp Vi Flyr 2, da hadde de noen blinkende datamaskiner, lurer på hva oprinnelsen er.

Lenke til kommentar
Hvordan var datamaskinene for flere tiår siden? Har det noen gang funnes datamaskiner som bare står og blinker, med MANGE lys i?

8243690[/snapback]

I 1987 (release av Windows 1.0) var de faktisk ikke så veldig ulik de vi har i dag. Det er vel kjapt regnet to tiår siden.

Det eneste som har forandret seg er vel ytelsen (derunder lagring også), fancy-pantsy, kompatibilitet, pris og brukervennlighet.

8243775[/snapback]

Enda flere tiår tilbake da? Jeg så Hjelp Vi Flyr 2, da hadde de noen blinkende datamaskiner, lurer på hva oprinnelsen er.

8244685[/snapback]

De tidligste maskinene hadde mange måter å putte inn tall og få ut resultatet på.

Den enkleste måten var vel kanskje å trykke inn tallet vha brytere som var satt opp som et to-tallsystem. Og så fikk man resultatet ut på lamper som stod oppstilt som et to-tallsystem.

De første datamaskinene var kun store (og trege) kalkulatorer.

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_co...gital_computers

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_co...960s-present%29

Senere fikk man hullkort som man kunne stappe inn i maskinene, og forenkle input-delen litt.

Kul maskin? http://en.wikipedia.org/wiki/Image:ES1035.jpg

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

8243690[/snapback]

8243775[/snapback]

8244685[/snapback]

Dengang verden var ung, før PCen dukket opp, hadde man mikromaskiner, bl.a. BBC Micro, ZX81, Spectrum, TRS 80, Dracon, Oric, Jupiter Ace med mange, mange fler. Ting var mye enklere den gangen, du slo på maskinen, det kom et pip i en høyttaler, så var du klar til bruk. Ikke noe BIOS eller komplisert booting. Til gjengjeld hadde du sjelden mer enn 65 KB RAM heller, og det var typisk 8-bits prosessorer på noen få MHz. Likevel gikk det rundt fordi folk programmerte med stor omhu.

Det fantes en STOR maskin brukt i USA til forvaret. Senere ble maskinen brukt som blinkenlights til diverse filmer og serier.

http://en.wikipedia.org/wiki/AN/FSQ-7

http://ripsaw.cac.psu.edu/~mloewen/Q7/

Lenke til kommentar
Har latt kranen på badet stå å renne med en tynn stråle ganske lenge nå (hvorfor er en annen historie).

Men nå har vasken begynt å bli brun/oransje, hva kommer det av?

Mye rust eller noe i rørene og tanken?

Vanlig?

8243221[/snapback]

Vi hadde samme problemet her også når det var lite vann i tanken. Regner med at det er dritt som ligger oppe i vanntanken vår som endelig har kommet ned.

Gratulerer forresten, har du fått det samme som oss kommer du til å ha skittent varmtvann i en lang periode framover =)

8243349[/snapback]

Håper ikke det, satt den på en liten stråle på kaldt da.

Dessuten bor jeg i leilighet og har aldri opplevd at det har blitt lite vann, aldri blitt tomt for varmt vann i dusjen heller.

Har latt kranen på badet stå å renne med en tynn stråle ganske lenge nå (hvorfor er en annen historie).

Men nå har vasken begynt å bli brun/oransje, hva kommer det av?

Mye rust eller noe i rørene og tanken?

Vanlig?

8243221[/snapback]

Vi hadde samme problemet her også når det var lite vann i tanken. Regner med at det er dritt som ligger oppe i vanntanken vår som endelig har kommet ned.

Gratulerer forresten, har du fått det samme som oss kommer du til å ha skittent varmtvann i en lang periode framover =)

8243349[/snapback]

Er det ikke bare å tappe ut rustvannet på bunnen? Jeg tror det gjøres ved at man stenger kaldtvannet inn, åpner en kran i bunnen for å få ut vannet og så åpner en kran i toppen for å slippe inn luft. Vannet fra krana i bunnen kan tappes via en slange til et gulvsluk. Når man har tømt tanken så fyller man vel litt på igjen osv for å spyle ut restene. Til slutt må man vel sette inn en offeranode (sink) eller noe sånt for å bremse videre rusting.

Men siden jeg bor i leilighet vet jeg ikke hvor tanken er. Bør vel mase på eieren.

Men er det sikkert att det er rust?

Kranen sto på i mange måneder.

Lenke til kommentar
Er det ikke bare å tappe ut rustvannet på bunnen? Jeg tror det gjøres ved at man stenger kaldtvannet inn, åpner en kran i bunnen for å få ut vannet og så åpner en kran i toppen for å slippe inn luft. Vannet fra krana i bunnen kan tappes via en slange til et gulvsluk. Når man har tømt tanken så fyller man vel litt på igjen osv for å spyle ut restene. Til slutt må man vel sette inn en offeranode (sink) eller noe sånt for å bremse videre rusting.

8244043[/snapback]

Det kan jo gjøres sånn også. Men du har et lite problem hvis du har oksygen filtre på alle kranene som også har fått ruststøv i seg.

____

Sitter å diskuterer hva som hadde skjedd med tiden hvis jorda hadde sluttet og rotere.

Jeg sier til henne at tiden aldri hadde forsvunnet, men at døgnet, årstidene og natt og dag hadde stoppet opp.

Hun vil bare ikkje skjønne at et døgn er en dag, altså noe vi kaller den tiden det tar for jorda og rotere rundt seg selv, og ergo gå igjennom de to ulike fasene som heter natt og dag.

Hun påstår også at et døgn er basert på tid og at siden døgn ikke kommer til å eksistere lengre siden jorda har sluttet og rotere. Derfor hevder hun igjen at tiden hadde stoppet.

Greit nok. Tiden slik hun ser det, altså forskjellen på natt og dag hadde stoppet, men ikke tiden i seg selv.

Noen som kan hjelpe meg litt her?

Trenger hjelp til å få forklart henne forskjellen på tid og et døgn.

Trenger også hjelp til å få forklart henne at tid ikke er basert på sola eller døgn.

Endret av Zappza
Lenke til kommentar

8244043[/snapback]

Det kan jo gjøres sånn også. Men du har et lite problem hvis du har oksygen filtre på alle kranene som også har fått ruststøv i seg.

____

Sitter å diskuterer hva som hadde skjedd med tiden hvis jorda hadde sluttet og rotere.

Jeg sier til henne at tiden aldri hadde forsvunnet, men at døgnet, årstidene og natt og dag hadde stoppet opp.

Hun vil bare ikkje skjønne at et døgn er en dag, altså noe vi kaller den tiden det tar for jorda og rotere rundt seg selv, og ergo gå igjennom de to ulike fasene som heter natt og dag.

Hun påstår også at et døgn er basert på tid og at siden døgn ikke kommer til å eksistere lengre siden jorda har sluttet og rotere. Derfor hevder hun igjen at tiden hadde stoppet.

Greit nok. Tiden slik hun ser det, altså forskjellen på natt og dag hadde stoppet, men ikke tiden i seg selv.

Noen som kan hjelpe meg litt her?

Trenger hjelp til å få forklart henne forskjellen på tid og et døgn.

Trenger også hjelp til å få forklart henne at tid ikke er basert på sola eller døgn.

8245249[/snapback]

Synes det høres ganske klart ut.

Men selv blir jeg litt i tvil om tid "eksisterer" i det hele tatt. Tenker at ting skjer i rekkefølge for de ikke alt kan skje samtidig og ikke for de det tar tid.

Tid er mer som koordinater for hvor jorden (i universet og samfunns messig) har vert.

Kanskje bare jeg som er trøtt å ikke tenker klart.

Tid er (akkurat nå ihvertfall :p) veldig abstrakt.

Lenke til kommentar

Zappza : Er personen seks år gammel?

Hva med å spørre hva som skjer når en person drar ut i verdensrommet, og derfor forlater vår roterende planet. Per hennes logikk ville vel da tiden stå stille for den personen siden et "døgn" ikke lengre kan måles lokalt. Om hun går med på at tiden vil fortset kan du spørre hva som hadde skjedd dersom personen og jorda hadde byttet plass. Personen roterer altså rundt sin egen akse og sola, mens jorda står i ro. Om hun går med på at tiden ikke da står stille på jorda har hun vel egentlig gått med på ditt synspunkt.

Lenke til kommentar
Finnes det lister over bilmerker som har de mest lykkelige\fornøyde eierne ?

8246177[/snapback]

Ja det finnes for eksempel her. Link.

Men ikke se deg blind på en slik test. Spørsmålene kan være dårlig formulert, det kan være de har stilt feil spørsmål osv..

Forhandlerne (teller 20%), Verkstedene (teller 20%), Lojalitet til merket (teller 20%) og selve bilen og opplevelsen av den og den kjøregleden den gir (teller 40%). Tabellen her viser totalen, altså alle fire områder slått sammen.
Endret av aspstein
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...