Lord-of-the-End-Times Skrevet 25. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 25. mars 2007 (endret) Oktantallet sier noe om evnen bensinen har til å motstå selvantenning. Som referansestoff brukes 2,2,4-Trimetylpentan (også kalt iso-oktan) med et oktantall på 100 og n-Heptan, som har et oktantall på 0. En blanding mellom disse stoffene vil være lineær, så en blanding med 95% iso-oktan og 5% n-Heptan vil ha et oktantall på 95. Det finnes to typer oktantall, kalt RON (Research Octane Number) og MON (Motor Octane Number). RON er en betegnelse for oktantallet på tomgangskjøring og lav belastning på motoren, MON karakteriserer bensinen ved tyngre belastning. I Norge selges bensinen ut fra RON, en 95 oktan bensin betyr at bensinen har et oktantall på minst 95 RON. Hvis en bil kjører på bensin med for lavt oktantall, kan bensinen ta fyr for tidlig i motoren, noe som kalles banking. Da hjelper det ofte å gire ned eller la motoren kjøle seg ned. En vanlig misforståelse er at oktantallet i bensinen sier noe om energien i drivstoffet eller at en motor leverer mer kraft jo høyere oktantall bensin man gir den. Oktantallet er helt uavhengig av energien i drivstoffet. Endret 25. mars 2007 av Lord-of-the-End-Times Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 25. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 25. mars 2007 Wikipedia, your friend against everyday boredom. http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating Men seriøst. Wikipedia er etter min mening noe av det mest geniale nettet noen gang har sett! Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 26. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2007 Kva er normal kvilepuls? Altså den pulsen man har etter ei natts god søvn? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 26. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2007 Ikke helt sikker, men jeg tror min er for høy Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 26. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2007 (endret) Hva er forskjellen på 95 Blyfri og 98 (Super)Blyfri? Hva er best for bilen? Jeg antar at det er relativt, men f.eks. for min Opel Kadett 1,6i. Og hvorfor er 98 så mye dyrere? 8237450[/snapback] 98 er høyoktan. Bedre for motoren din. Har hatt en lik bil selv en gang i tiden, og en Kadett av den typen er meget glad i kvalitetsbensin (les: høyoktan er dyrere). Bruk god olje også (med mindre den drikker det)... Endret 26. mars 2007 av neitakk Lenke til kommentar
huf Skrevet 26. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2007 Kva er normal kvilepuls? Altså den pulsen man har etter ei natts god søvn? 8238164[/snapback] Det er vanskeleg å gi eit svar på dette sidan det er utruleg individulelt, men "normalen" er 50-80 slag. Dette er for vaksne menneske. Små barn har gjere litt høgare puls. Det er også vanleg at kvilepulsen kan vere lav på personar som er i god form, og pulsen varierer gjerne i løpet av livet. I min familie er det bror min som har best form, men han har høgare puls enn både meg og far min som har ganske lav puls. (45-55 slag ca) Som sagt, meget individuelt. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 26. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2007 Jeg hadde et skjermkort i skolesekken min nå, den (stort sett eneste) personen som rydder i huset fant ut at det var like greit å hive et skjermkort opp ned slik at det datt ut av den antistatiske posen og har vært i sekken min en god stund nå. Spørsmålet er, er det noen sansynlighet for at man kan ha to forskjellige skjermkort (noe ala raid) som gir bedre ytelse enn ett? Hadde vært utrolig kjekt å ha skjermkort fra eldre (enkle PCI) PC-er, for litt høyere FPS. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 26. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2007 (endret) Fruktkake: For det første så er ikke det et snodig spørsmål, men et teknisk spørsmål som hører til i en annen forumkategori. For det andre: Hva i alle dager har det at skjermkortet ditt har ligget i sekken å gjøre med et spørsmål om SLI-oppsett? Edit: Svaret på ditt spørsmål er forresten nei... Endret 26. mars 2007 av neitakk Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 26. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2007 Kva er normal kvilepuls? Altså den pulsen man har etter ei natts god søvn? 8238164[/snapback] Det spørs veldig hvor godt trent du er. En toppidrettsutøver kan han en hvilepuls ned mot 40 og under det og. Gjennomsnittet ligger vel kanskje på 55? Husker ikke helt i hodet. Jeg hadde om dette på skolen i alle fall! Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 26. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2007 1: Hva er en organisasjonsdirektør ? 2: Kan det bety flere ting ? Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 26. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2007 En organisasjonsdirektør jobber vel mest med HR (human resources) og personal/organisasjons-relaterte saker. Altså ikke direkte i selskapets linje-organisasjon. En org.dir. har da typisk et overordnet ansvar for vedlikehold og utvikling av organisasjonformen, rekruttering, kompetanse-utvikling, ressurs-fordeling og slikt. Ulike selskaper vektlegger vel ulike ting i en slik stilling så svaret på spm 2 er vel ja. Lenke til kommentar
Kiman™ Skrevet 26. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2007 Hvilke stoffer er det som får Cola Light og Mentos til å reagere så sterkt med hverandre? Som i de kjente videoene, blant annet her. Og er det veldig viktig at det er Cola Light, eller er det bare en myte? Har dessverre ikke fått prøvd dette selv enda, men det skal skje i nærmeste framtid hadde jeg tenkt:) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2007 To spørsmål: 1. Kan en harddisk ta skade av scanneren til sikkerhetskontrollen på flyplasser? Kan noe annet ta skade av denne scanningen? f.eks fotografisk film? 2. Hvordan kan prisen på kneipbrød bli så lav. 4,90 for 750 gram er jo merkelig lavt når hvetemelet koster 11,90 for en tokilospakke. Både distribusjon og produksjon av hvetemel må vel være enklere enn et kneipbrød? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 26. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2007 2. Hvordan kan prisen på kneipbrød bli så lav. 4,90 for 750 gram er jo merkelig lavt når hvetemelet koster 11,90 for en tokilospakke. Både distribusjon og produksjon av hvetemel må vel være enklere enn et kneipbrød?8239953[/snapback] Fordi brød er en av varene man faktisk må ha... Ved å ha lave priser på de billigste brødene så lokker butikkene til seg kunder som legger igjen penger på andre ting også Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 26. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2007 To spørsmål: 1. Kan en harddisk ta skade av scanneren til sikkerhetskontrollen på flyplasser? Kan noe annet ta skade av denne scanningen? f.eks fotografisk film? 2. Hvordan kan prisen på kneipbrød bli så lav. 4,90 for 750 gram er jo merkelig lavt når hvetemelet koster 11,90 for en tokilospakke. Både distribusjon og produksjon av hvetemel må vel være enklere enn et kneipbrød? 8239953[/snapback] 1) Sist jeg var ute å fløy, ble det påpeket at fotofilm ikke hadde godt av scanning. En HD tror jeg neppe tar skade av det. Tenk på alle laptopene som går igjennom scanning på gardermoen og andre norske og utenlandske flyplasser bare mens du leser denne setningen! Og jeg har aldri hørt om noen som har blitt ødelagt av det! 2)Flere grunner til det, f.eks som L4r5 skrev, stordriftsfordeler hos bakeren som gir både lavere enhetskostnader, men også kvantumsrabatt fra mel produsenten, konkurranse fra tilsvarende varer (feks knekkebrød, frokostblanding), som presser prisene ned. Lenke til kommentar
huf Skrevet 26. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2007 (endret) Hvilke stoffer er det som får Cola Light og Mentos til å reagere så sterkt med hverandre? Som i de kjente videoene, blant annet her. Og er det veldig viktig at det er Cola Light, eller er det bare en myte? Har dessverre ikke fått prøvd dette selv enda, men det skal skje i nærmeste framtid hadde jeg tenkt:) 8239832[/snapback] Wiiiiikiiipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Mentos_eruption Mythbusters-klipp her: http://www.youtube.com/watch?v=EWsv3IQ7HMI Endret 26. mars 2007 av huf Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2007 2)Flere grunner til det, f.eks som L4r5 skrev, stordriftsfordeler hos bakeren som gir både lavere enhetskostnader, men også kvantumsrabatt fra mel produsenten, konkurranse fra tilsvarende varer (feks knekkebrød, frokostblanding), som presser prisene ned.8240022[/snapback] 2. Det må vel ligge like mye stordriftsfordeler/kvantumsabatter i å selge mel som å selge brød? At bakeren har enhetskostnader er jo uansett dyrere enn ingen kostnader i det hele tatt hos bakeren (Les: melet sendes rett fra mølla til butikken, uten å ta veien om bakeren). Man må jo ikke ha brød. Det går jo fint å kjøp en pakke mel i stedet for. 1. Grunnen til at jeg spør som scanneren er fordi det er en kollega som er hellig overbevist om at det er scanneren som ødela harddisken i hans bærbare. Den funket før kontrollen, men funket ikke etterpå. Den var ikke utsatt for slag. Det var ingen defekte sektorer og det måtte en grundig reformatering til for at den skulle fungere igjen. Han mener videre at det trolig er noe som har har blitt mer av i det siste på grunn av økt styrke på strålingen de bruker, grunnet økte krav på grunn av terror-paranoiaen. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 26. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2007 To spørsmål: 1. Kan en harddisk ta skade av scanneren til sikkerhetskontrollen på flyplasser? Kan noe annet ta skade av denne scanningen? f.eks fotografisk film? Jeg har hørt at kameraer ikke tok skade av det før, men at enkelte flyplasser har fått kraftigere utstyr etter "9/11", og at det nye utstyret ikke er helt bra for film. 8239953[/snapback] Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 26. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2007 2. Det må vel ligge like mye stordriftsfordeler/kvantumsabatter i å selge mel som å selge brød? At bakeren har enhetskostnader er jo uansett dyrere enn ingen kostnader i det hele tatt hos bakeren (Les: melet sendes rett fra mølla til butikken, uten å ta veien om bakeren). 8240117[/snapback] Kanskje jeg forklarte meg litt dårlig, men det jeg mente er, Uten å kjenne produktfunksjonen til mel produsenter så tipper jeg at de også har stordriftsfordeler. Og disse vil igjen enten forplante seg til produsenten som profitt, eller til konsumenten i form av lavere priser eller litt til begge! At bakeren bruker sitt høye kvantum til å få bedre priser, er en del av å ha stordriftsfordeler, slik at han tar mer av konsumentoverskuddet fra mel fabrikken til seg. Som igjen forplanter seg videre. Men å si at stordriftsfordelene er like for mel fabrikken og bakeren stemmer nok ikke, uten å si hvem som tjener på hva da! Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 26. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2007 Kan isbjørner noen gang bli helt tamme? Da tenker jeg på dem som husdyr som erstatning for f.eks. hunder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg