aspic Skrevet 24. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2007 Oki, men Tor greiene er jo hovudsakeleg ein poxyserver? I alle fall eit proxy nettverk, slik eg har forstått det? Lenke til kommentar
Labraxas Skrevet 24. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2007 Hvorfor ser vi på nordover som oppover i geografisk sammenheng? Er det noe videnskapelig bak dette, eller er det bare blitt sånn. Var det også vanelig å visualisere nord som opp også da en trodde jorda var flat? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 24. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2007 Hvorfor ser vi på nordover som oppover i geografisk sammenheng? Er det noe videnskapelig bak dette, eller er det bare blitt sånn. Var det også vanelig å visualisere nord som opp også da en trodde jorda var flat? 8224621[/snapback] Sikker på at nord er opp? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 24. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2007 Når jeg ser det bildet skjønner jeg hvorfor verdenskartene er snudd som de er. Var fryktelig mye vann og slikt. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2007 Oki, men Tor greiene er jo hovudsakeleg ein poxyserver? I alle fall eit proxy nettverk, slik eg har forstått det? 8224599[/snapback] Tjanei. Tor som ett onionnettverk består av mange klienter som sender dataene kryptert frem og tilbake mellom hverandre før de slipper de ut av nettverket. Veien dataene tar gjennom nettverket skal ikke kunne overvåkes, og er ofte forskjellig fra ruter den har tatt tidligere. Hvordan dette teknisk sett virker er det lettere at du leser deg til på wikipedia, men effekten av det kan være som dette: Du(Request1)->Torklient(10.0.0.14)->| UKJENT | -> Torklient(10.0.0.43) -> Målserver Du(Request2)->Torklient(10.0.0.14)->| UKJENT | -> Torklient(10.0.0.66) -> Målserver Du(Request3)->Torklient(10.0.0.13)->| UKJENT | -> Torklient(10.0.0.11) -> Målserver For serveren vil det se ut som om det er tre forskjellige maskiner requestene kommer fra, og er derfor enda bedre til å gjemme spor enn en proxy som vanligvis bare bruker én IP. Svaret fra serveren for Request1 blir som dette: Server(reply) -> Torklient(10.0.0.43) -> | UKJENT | -> Torklient(10.0.0.14) -> Du Det skal mye til at noen på utsiden finner ut hvem orginalsender er, og selv de interne klientene i nettverket har veldig vanskelig for å finne det ut. Jeg vil samtidig anbefale OperaTor som er Opera+Tor+Privoxy som gjør det meste jeg har nevnt i en pakke. Det finnes tilsvarende for Firefox nevnt her. Lenke til kommentar
Kibs Skrevet 24. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2007 Vil ikke en overdose av morfin, heroin eller lignende, ha store sjanser for å ta livet av deg? Eller kommer det an på hvor vant du er, etc., og hvor stor overdose du tar? 8224022[/snapback] igjen.. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 24. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2007 Overdose vil jo rett og slett si at man tar for mye kontra det kroppen klarer å behandle. Om kroppen er vant til å behandle det aktuelle kjemikaliet vil man behøve å ta mer stoff for å oppnå den samme effekten. Overdosen vil med andre ord ikke nødvendigvis være noe større for en som har brukt stoff i flere år kontra en som prøver det for andre eller tredje gang. Regneforklaring (som forøvrig har liten eller ingen rot i virkeligheten, men illustrerer poenget mitt): Person #1 har brukt stoff i flere år og trenger en dose på 15 mL stoff for å oppnå tilfredsstillende rus. Denne gangen tar han en dose på 20 mL. 20 mL - 15 mL = 5 mL overdose Person #2 har brukt stoff i 2 måneder og trenger en dose på 10 mL for å oppnå tilfredsstillende rus. Denne gangen tar han en dose på 15 mL. 15 mL - 10 mL = 5 mL overdose. Er ganske overbevist om at dette ikke er tilfellet, men at det er en buffersone rundt den aktuelle doseringen som forhindrer utslag ved milde overdoser. Buffersonen til en som har gått på stoff lenge kan være en smule større enn hos en som nettopp har startet, noe som kan forklare overdosedødsfall hos førstegangsbrukere (i tillegg til at enkelte tar doser som er mange ganger for store). Poenget er i allefall det samme. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 24. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2007 Vil ikke en overdose av morfin, heroin eller lignende, ha store sjanser for å ta livet av deg? Eller kommer det an på hvor vant du er, etc., og hvor stor overdose du tar? 8224022[/snapback] igjen.. 8225174[/snapback] En overdose er som ordet sier en dose som er litt over anbefalt! Altså den vil ta livet ditt såfremt du ikke får motgift innen så og så lang tid! Derimot så vil toleransegrensen for hvor din overdose grense går gjerne flytte seg etterhvert som man blir vant med giftstoffet. Lenke til kommentar
Kibs Skrevet 24. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2007 8225214[/snapback] Hmm.. okei. Takker. 8225219[/snapback] Fillern. Takk. Lenke til kommentar
Labraxas Skrevet 24. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) Hvorfor ser vi på nordover som oppover i geografisk sammenheng? Er det noe videnskapelig bak dette, eller er det bare blitt sånn. Var det også vanelig å visualisere nord som opp også da en trodde jorda var flat? 8224621[/snapback] Sikker på at nord er opp? [/img] 8224639[/snapback] Nei jeg er ikke sikker på at nord er opp, men jeg er sikker på at det er den måten vi som mennesker liker å ser på det som. Mitt spørsmål er hvorfor, hvorfor ser vi på det som "Å dra oppover til det kalde nord" og "Å dra ned til syden", hvorfor er standaren for kart motsatt av det karte du la ved js79? Endret 24. mars 2007 av Bruckiania Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 24. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2007 hvorfor er standaren for kart motsatt av det karte du la ved js79? 8225431[/snapback] Tror det har med hvordan europeerne i tidligere tider oppfattet verdensbilde, med seg selv i sentrum. Men som sagt, bare tror jeg det! Lenke til kommentar
Kibs Skrevet 24. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2007 Hva må til for at man regnes som alkoholiker, f.eks? Lenke til kommentar
Camron Skrevet 24. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2007 Caplex sier: alkoholisme, den tilstand som foreligger når en person er så avhengig av alkohol at det går ut over den fysiske og psykiske helse og derigjennom den sosiale og økon. funksjon. Vedkommende har mistet kontrollen over sitt alkoholforbruk. Utvikles gjennom et samspill av årsaker som har med alkoholens virkninger, pasientens anlegg og livssituasjon samt en rekke miljøfaktorer å gjøre. Fører i første omgang til sjelelig ubalanse, initiativløshet, kritikkløshet og impotens. Videre inntrer skader i lever og bukspyttkjertel, hjerne og perifere nerver, og man får svekket forsvar mot infeksjoner. Lenke til kommentar
Kibs Skrevet 24. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2007 Ok. Takk *fjortenteng* Lenke til kommentar
Leasch Skrevet 24. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2007 Lurer på hva en salami er laget av? Er det noe kjøtt i den? Lenke til kommentar
killerboy85 Skrevet 24. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2007 Lurer på hva en salami er laget av? Er det noe kjøtt i den? 8228939[/snapback] Salami er av oppkuttet svinekjøtt, vin, salt, forskjellige sorter krydderurter og krydder... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2007 Lurer på hva en salami er laget av? Er det noe kjøtt i den?8228939[/snapback] Salami er av oppkuttet svinekjøtt, svin, salt, forskjellige sorter krydderurter og krydder... 8228966[/snapback] og fett, vann, stivelse, konserveringsmiddel og fargestoffer. Saltet og stivelsen binder vannet. Hensikten er å øke vekta på en billig måte. Fargestoffene gir en delikat farge. (Hvis ikke ville den blitt brunaktig) Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 24. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2007 Hvis jeg velger og donere bort kroppen min vitenskapen og kropsdeler til trengenne (om di fungerer) når jeg dør. Kan jeg få no penger for det nå da, eller gir jeg det gratis bort? Kan jeg selge kroppen min til noen nå og de får den først når jeg dør mens jeg får pengenne mine nå? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2007 Hvis jeg velger og donere bort kroppen min vitenskapen og kropsdeler til trengenne (om di fungerer) når jeg dør. Kan jeg få no penger for det nå da, eller gir jeg det gratis bort? Kan jeg selge kroppen min til noen nå og de får den først når jeg dør mens jeg får pengenne mine nå?8229362[/snapback] Det er noe som heter "Ikke selg skinnet før bjørnen er skutt". Det gjelder nok her også. Generelt tror jeg ikke man får penger for organer eller slektningers organer. Doneringen er som å gi noe til et godt formål. Redigert: # Kan man få betalt for å gi bort sine organer? Det er strengt forbudt å betale for bruk av organer fra avdøde. Kilde Jeg har i hvert fall sagt i fra at jeg donerer bort alt som kan brukes når jeg dør. Jeg har jo ikke bruk for organene selv lengre da. Kan jeg redde noens liv eller helse på den måten så er det bare positivt. Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 24. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2007 Jeg har i hvert fall sagt i fra at jeg donerer bort alt som kan brukes når jeg dør. Jeg har jo ikke bruk for organene selv lengre da. 8229679[/snapback] Sikker på det da? Litt kjedelig når du kommer til himmelen og finner ut: "Faen, hvor er levra mi?!" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg