Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hubbleteleskopet tok et meget interessant bilde for en stund siden. Det heter "Hubble Ultra Deep Field". Forskerne vendte Hubbleteleskopet mot et tilsynelatende helt mørkt område av himmelen. Så lot de teleskopet se mot det området i en million sekunder. Området av himmelen de tok bilde av dekker en mindre del av himmelen enn et sandkorn ville gjort holdt på strak arm rett foran deg.

Dette er resultatet:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/4f/HUDF.jpg

8200132[/snapback]

8200471[/snapback]

Jeg fikk en underlig og intens respekt, blandet med en følelse av ubetydelighet.

dette, pluss pensjondebatter==memento mori

Lenke til kommentar
Går det ann og kjøpe isbiter, f.eks vis man skal ha fest og ikke har tid til og lage isbiter går det da ann og kjøpe ferdige isbiter :p

Sikkert et dumt spm  :)

8206128[/snapback]

Det gjør det. Er ikke alle butikker som selger det, men her i Oslo så har de fleste litt større butikker muligheten for det.

Lenke til kommentar

Jeg har fått brev fra Lånekassen.no om at de har mottatt søknad om Stipend fra vgs og at det er behandlet og på vei til skolen min, det står også at det kommer til å ta 1-2 uker på veien.

Er 1-2 uker reeal ventetid på et slikt ark som det antagelig står "ikke godkjent" på , eller tar det 1-2-3 dager som vanlig sendingstid ?

Lenke til kommentar
Jeg har fått brev fra Lånekassen.no om at de har mottatt søknad om Stipend fra vgs og at det er behandlet og på vei til skolen min, det står også at det kommer til å ta 1-2 uker på veien.

Er 1-2 uker reeal ventetid på et slikt ark som det antagelig står "ikke godkjent" på , eller tar det 1-2-3 dager som vanlig sendingstid ?

8206467[/snapback]

Søknad om stipend så seint? :hmm:

Uansett så holder de det de lover, vertfall til meg,

Lenke til kommentar
quiz.bmp

Siden vi var så godt i gang med mentalquiz her, denne tegninga gav mattelæreren min på ungdomsskola meg på midten av nittitallet. Poenget her er at man skal tegne en sammenhengende linje som krysser hver og en av linjene i denne figuren. Samtlige skal være krysset, og kun en gang hver.

Går dette, og hvis ikke, hvorfor ikke?

man kan begynne og slutte hvor man vil.

edit: legger den opp som jpeg slik at den vises i posten også.post-62916-1174495313_thumb.jpg

8204531[/snapback]

Jeg tror du har glemt noe av spørsmålet for jeg tror svaret skal være at det ikke er mulig. F.eks at streken skal være sammenhengende (= starter og ender på samme sted).

Men uten den betingelsen tror jeg dette kan være et svar:

post-3851-1174513185_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg ser det nå. :blush:

Jaja. Jeg klarer ikke å utføre oppgaven. Svaret skal være at det er umulig. Jeg tror det har å gjøre med antall veier inn og ut av firkantene og at det må være oddetall for å få det til. :hmm: Det var vist ikke så greit etter et par glass rødvin.. :whistle:

Lenke til kommentar
Jeg ser det nå. :blush:

Jaja. Jeg klarer ikke å utføre oppgaven. Svaret skal være at det er umulig. Jeg tror det har å gjøre med antall veier inn og ut av firkantene og at det må være oddetall for å få det til. :hmm: Det var vist ikke så greit etter et par glass rødvin.. :whistle:

8207400[/snapback]

Hvis du studerer firkantene, så ser du at du har 3 rom med antall vegger i oddetall. Dvs. at det må legges igjen en ende av streken i hvert av disse rommene, og ettersom streken din bare har to ender så lar det seg ikke gjøre. Oppgaven kan ikke løses, da det er umulig...

8205365[/snapback]

Lenke til kommentar
Prøvde meg før på den der, fikk vel 2-3 løsninger som jeg trodde var rett, men så etter en kort seiersdans oppdaget jeg at jeg glemte en strek...

8207418[/snapback]

det er dette som jeg har gledet med over med denne oppgaven i snart femten år nå. at jeg tror jeg har en løsning.. :)

takker for linken g2petter

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...