Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

8200471[/snapback]

Wow... fikk gåsehud av den videoen der jeg...

er jo selv utrolig fascinert av universet, og tar meg selv mange ganger i å stirre på kanskje en liten stjerne i over en time når jeg er ute om kveldene....

Så jeg lurer på noe som er veldig relatert til dette emnet...

Hvorfor, når det finnes SÅ mange galakser rundt oss, nekter enkelte folk på at det kan være en bitteliten sjanse at det er mer enn èn sivilisasjon der ute? Hvordan går det egentlig å være SÅ trangsynt? Jeg mener... se bare på videoen her... det er nesten, som han sier, absurd å tro at vi er de eneste.. det blir nesten som å påstå at jorda er flat...

Hvorfor nekter de, når det er hundretusenvis av billionvis av galakser der ute, for denne bittelille muligheten? Viser ikke det bare hvor lite de vet?

Ingen, ikke en eneste person i hele verden vet alt om universet... ikke så mye som nesten alt engang... men når man tenker på hvor stort universet er, jeg for min del tror det er uendelig, så er det som før sagt at det er absurd å tro at vi er de eneste...

Endret av SilentAngel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kvifor senkar (gamle?)Citroën-bilar seg bak når dei blir slått av, og hevar seg når dei blir starta? Kva er fordelane?

8196738[/snapback]

Nye Citroenbiler gjør også dette, siden Citroen har spesielle hydrauliske fjærer. Disse senker seg til et minimumsnivå når man skrur av tenningen fordi det da blir enklere å laste ting inn og ut av bagasjerommet. Bilen senker seg også om man kommer opp i ganske høy fart, tror jeg, for å øke stabiliteten.

Lenke til kommentar
The Hubble Deep Field - The Most Important Image Ever Taken[/url]

8200471[/snapback]

"The Universe is 78 billion lightyears across" (2:09)

Er ikke dette feil? Universet er jo bare 13,7 milliarder år gammelt og har utvidet seg med lysets hastighet siden det store smellet. Det burde vel bety en diameter på 2*13,7 milliarder lysår?

Lenke til kommentar
The Hubble Deep Field - The Most Important Image Ever Taken[/url]

8200471[/snapback]

"The Universe is 78 billion lightyears across" (2:09)

Er ikke dette feil? Universet er jo bare 13,7 milliarder år gammelt og har utvidet seg med lysets hastighet siden det store smellet. Det burde vel bety en diameter på 2*13,7 milliarder lysår?

8201194[/snapback]

13,7 milliarder lysår er grensen for hvor langt unna vi faktisk kan "se" objekter, siden det er så langt lyset har gått siden universets begynnelse. At universet har en radius større enn dette er basert på generell relativitetsteori, og oppfatningen om romtid som bøyd, og at lyset ikke går "strake vegen". Det blir altså å sammenligne universets teoretisk største utstrekning mot størrelsen av det universet vi faktisk kan observere.

Lenke til kommentar

Vi har alle hørt om at AIDS oppstod hos sjimpanser før sykdommen gikk over på mennesker. Men hvordan ble den overført?

Hvis sykdommen har samme måter å smitte på mellom arter som mellom mennesker må det bety at en person enten har hatt sex med en sjimpanse eller har fått blodoverføring fra den, og deretter gått ut og smittet den til andre mennesker?

Lenke til kommentar

Tror ikke så mange har hørt at AIDS oppstod hos sjimpanser, nei. Så vidt jeg vet har ingen sjimpanser fått AIDS.

Det "vi alle har hørt om " er at forløperen til HIV-viruset (SIV) finnes hos sjimpanser. Men denne varianten trenger ikke nødvendigvis smitte på samme måte som dagens HIV smitter mellom mennesker. En teori er at sjimpanse-jegere gjennom blod-kontakt har pådratt seg denne varianten.

At en eller annen snåling har hatt ape-sex kan jo ikke utelukkes, men er vel neppe årsak til HIV-spredningen vi ser i dag.

Lenke til kommentar
Hei.  Har kjøpt meg Dove - summer glow solkrem og lurer på om hvor ofte kan man bruke den? Og er den farlig for huden?

8201913[/snapback]

Det bør stå på flasken, men vis det ikke gjør det så foreslår jeg at du spør i Mote og Utseendetråden i OT-baren. Vil tro at det er noen der som har erfaring med kremen eller tilsvarende kremer fra andre merker.

Lenke til kommentar
Hei.  Har kjøpt meg Dove - summer glow solkrem og lurer på om hvor ofte kan man bruke den? Og er den farlig for huden?

8201913[/snapback]

Det bør stå på flasken, men vis det ikke gjør det så foreslår jeg at du spør i Mote og Utseendetråden i OT-baren. Vil tro at det er noen der som har erfaring med kremen eller tilsvarende kremer fra andre merker.

8202150[/snapback]

Finner ikke utseendetråden jeg. :/

Lenke til kommentar

8200471[/snapback]

Wow... fikk gåsehud av den videoen der jeg...

er jo selv utrolig fascinert av universet, og tar meg selv mange ganger i å stirre på kanskje en liten stjerne i over en time når jeg er ute om kveldene....

Så jeg lurer på noe som er veldig relatert til dette emnet...

Hvorfor, når det finnes SÅ mange galakser rundt oss, nekter enkelte folk på at det kan være en bitteliten sjanse at det er mer enn èn sivilisasjon der ute? Hvordan går det egentlig å være SÅ trangsynt? Jeg mener... se bare på videoen her... det er nesten, som han sier, absurd å tro at vi er de eneste.. det blir nesten som å påstå at jorda er flat...

Hvorfor nekter de, når det er hundretusenvis av billionvis av galakser der ute, for denne bittelille muligheten? Viser ikke det bare hvor lite de vet?

Ingen, ikke en eneste person i hele verden vet alt om universet... ikke så mye som nesten alt engang... men når man tenker på hvor stort universet er, jeg for min del tror det er uendelig, så er det som før sagt at det er absurd å tro at vi er de eneste...

8200859[/snapback]

Helt enig. Er veldig opptatt og fascinert av universet og jeg leser blader osv.

Lenke til kommentar

Mattelæreren vår ga oss en gåte i fjor, men vi fikk aldri vite fasit, så jeg prøver meg her.

Det er en mann som sitter i fengsel. Det er to utganger i fengselet, og to vakter. Han vet at den ene vakten alltid lyger, og den andre alltid snakker sant. Ved hjelp av ett spørsmål skal han finne ut hvilken utgang han må ta til friheten.

Hvilket spørsmål stiller han?

Lenke til kommentar
Mattelæreren vår ga oss en gåte i fjor, men vi fikk aldri vite fasit, så jeg prøver meg her.

Det er en mann som sitter i fengsel. Det er to utganger i fengselet, og to vakter. Han vet at den ene vakten alltid lyger, og den andre alltid snakker sant. Ved hjelp av ett spørsmål skal han finne ut hvilken utgang han må ta til friheten.

Hvilket spørsmål stiller han?

8202838[/snapback]

Dette er en gjenganger, men det er et par andre kriterier som må være oppfylt for at gåten skal bli riktig. Du kan selvfølgelig ikke vite hvilken av vaktene som snakker sant eller lyver, ellers blir gåten meningsløs. I tillegg må vaktene kjenne hverandre godt nok til å vite at den andre vakten alltid lyver eller snakker sant. Hvis dette er tilfelle spør du ganske enkelt: "Hvilken utgang ville den andre vakten sagt var veien til friheten?" Spør du vakten som alltid snakker sant vet han at den andre vakten alltid lyver, og sier derfor den gale utgangen. Spør du derimot vakten som alltid lyver vet han at den andre vakten alltid snakker sant, men lyver selv, så han sier også den gale veien. Dermed velger du akkurat motsatt vei av det vaktene sier, så kommer du ut i friheten. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...