OnetroM Skrevet 20. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2007 Ja, det er det. Jeg tror det er i Danmark dyresex er lovlig. 8197380[/snapback] I Danmark er dyresex lovlig så lenge dyret ikke lider overlast. Hvordan man finner ut det skulle jeg likt å visst.. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 20. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2007 Kva var dei viktigaste stridsspørsmåla mellom Wergeland og Welhaven? Lenke til kommentar
jojo123 Skrevet 20. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2007 Kva var dei viktigaste stridsspørsmåla mellom Wergeland og Welhaven? 8197986[/snapback] Wergeland hadde ligget med søsteren til Welhaven. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 20. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Ja, det er det. Jeg tror det er i Danmark dyresex er lovlig. 8197380[/snapback] I Danmark er dyresex lovlig så lenge dyret ikke lider overlast. Hvordan man finner ut det skulle jeg likt å visst.. 8197781[/snapback] Det samme gjelder i norge. Måten å finne ut av dette på er å vite litt om lovverket, og lese det. De bestemmelsene i norsk lov som rammer sex med dyr handler om dyrevern. Edit: nå skjønner jeg hva du mente med "hvordan man finner ut.." lawl. Men man foretar vel en kvalifisert vurdering av ansiktsuttrykket og lydene. På samme måte som oss mennesker imellom. Endret 20. mars 2007 av Spr0cket Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 20. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2007 Her kommer et usannsynlig spørsmål; Hva skjer om et svart hull treffer et annet svart hull laget av anti-materie? vil de utligne hverandre og bli til energi? Hvor mye energi snakker vi om? 8193702[/snapback] De vil desintegrere og sende ut energien som stråling etter E=mc^2 Siden sorte hull har vanvittig stor masse ville dette strålingsglimtet krevd høy solfaktor, for å si det sånn. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 20. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Her kommer et usannsynlig spørsmål; Hva skjer om et svart hull treffer et annet svart hull laget av anti-materie? vil de utligne hverandre og bli til energi? Hvor mye energi snakker vi om? 8193702[/snapback] De vil desintegrere og sende ut energien som stråling etter E=mc^2 Siden sorte hull har vanvittig stor masse ville dette strålingsglimtet krevd høy solfaktor, for å si det sånn. 8199175[/snapback] er dette et regnestykke det er praktisk å gjennomføre? gitt at man kjenner til verdiene, eventuelt bruker eksempler? og hva vil skje med energien? OT: fin avatar. hvor er du? Jeg var på KGK 01/02 Endret 20. mars 2007 av Spr0cket Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 20. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2007 hvis man ikke hadde tanker.. hadde alt som het frykt vært borte?.. det kommer jo an på åssen du tenker er det ikke?.. f.esk jeg er redd for edderkopp... du ER jo egentlig ikke redd. men det er bare tankene dine som sier det..? Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 20. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2007 hvis man ikke hadde tanker.. hadde alt som het frykt vært borte?..det kommer jo an på åssen du tenker er det ikke?.. f.esk jeg er redd for edderkopp... du ER jo egentlig ikke redd. men det er bare tankene dine som sier det..? 8199705[/snapback] Fear is a powerful, unpleasant feeling of risk or danger, either real or imagined. Psychologists such as John B. Watson and Paul Ekman have argued that fear, along with a few other basic emotions such as joy and anger, are innate in all human beings. Fear is a defensive, survival advantage, and may have evolved in a variety of organisms. It is usually a response to a particular stimulus. For example, a person may see a spider and experience fear. Fear serves as motivation to escape to safety. An example of this may be something dangerous and spontaneous, during this situation the blood goes to big muscles (like legs) allowing the person to run faster. Also the body freezes up just an instant allowing the brain to decide if another reaction would be better (like hiding). In the brain, hormones are released centering the attention on the threat always looking for the most accurate reaction. Så det er vel ikke bare tanker. det er også instinktive fysiologiske reaksjoner. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 20. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Men gjelder dette edderkopper også? Siden det er ikke så mange edderkopper man må løpe fra for å unslippe til sikkerhet, eller er det mest tanker her? Endret 20. mars 2007 av Ståle Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 20. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2007 Her kommer et usannsynlig spørsmål; Hva skjer om et svart hull treffer et annet svart hull laget av anti-materie? vil de utligne hverandre og bli til energi? Hvor mye energi snakker vi om? 8193702[/snapback] De vil desintegrere og sende ut energien som stråling etter E=mc^2 Siden sorte hull har vanvittig stor masse ville dette strålingsglimtet krevd høy solfaktor, for å si det sånn. 8199175[/snapback] er dette et regnestykke det er praktisk å gjennomføre? gitt at man kjenner til verdiene, eventuelt bruker eksempler? og hva vil skje med energien? OT: fin avatar. hvor er du? Jeg var på KGK 01/02 8199385[/snapback] Det er veldig rett fremover det. Solens masse er vel i 30. potens antall kilo, det dinnes sorte hull med en million ganger solmassen, altså 36. potens. Gang dette med c^2 (lysfarten i annen), så får du energimengden i joule, skremmende mye som sådan. OT; Jeg var også på KGK! Kontingent 05/06, åh, savner stasjonen litt altså... Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 20. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2007 det mest interessante med slike utreninger er de fascinere, dog upresise estimatene av hvor mye denne mengden energi kan utrette. gjerne sett opp mot ting vi kjenner til i vår verden. back to OT: jeg har så mang en gang savnet lange kvelder på Mike samt nydelige turer på natoplank ned bratta på skaresnø til 325 (var ikke det ved veien?) Alfa eller Hjørdis? Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 20. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Her kommer et usannsynlig spørsmål; Hva skjer om et svart hull treffer et annet svart hull laget av anti-materie? vil de utligne hverandre og bli til energi? Hvor mye energi snakker vi om? 8193702[/snapback] De vil desintegrere og sende ut energien som stråling etter E=mc^2 Siden sorte hull har vanvittig stor masse ville dette strålingsglimtet krevd høy solfaktor, for å si det sånn. 8199175[/snapback] er dette et regnestykke det er praktisk å gjennomføre? gitt at man kjenner til verdiene, eventuelt bruker eksempler? og hva vil skje med energien? OT: fin avatar. hvor er du? Jeg var på KGK 01/02 8199385[/snapback] Kjapt overslag her: Supermassive sorte hull har en masse på 10-100 milliarder ganger solens masse. ( http://imagine.gsfc.nasa.gov/docs/science/...lack_holes.html ) Solas masse er på ca 2x10^30kg. Et supermassivt sort hull har da en masse på 2x10^30kg * 10^11 = 2x10^41kg c = lysfarten = 3x10^8m/s Den totale masse-energien som et enkelt sort hull inneholder er: E=mc^2 = 2x10^41kg * 3x10^8m/s * 3x10^8m/s = 1,8x10^58 J To sorte hull, derav et er laget av antimaterie og det andre ordinær materie vil avgi dobbelt så mye energi som dette om de kolliderer. All energien blir frigjort som ren energi, altså elektromagnetisk stråling. Sannsynligvis i form av et massivt gammaglimt. 3,6*10^58 J er så sinnsykt mye energi at det er umulig å visualisere det sånn med en gang. La oss gjøre det enklere ved å begynne med noe smått. La oss gjøre all massen i ei AG-3 riflekule om til ren energi. Kula har en masse på ca 10g = 0,01kg. Total energi i kula blir da: 0,01kg * 3x10^8m/s * 3x10^8m/s = 9x10^14J = 900TJ For bedre å visualisere: Det er ca 20 ganger mer energi enn da Atombomben over Hiroshima gikk av... ( http://www.kennislink.nl/upload/130350_962...1-hiroshima.jpg ) Så. Da har vi plassert energien i ei riflekule. Du kan ødelegge hele Oslo med et velrettet rifleskudd... (Var det noen som nevnte anti-matter våpen? ) Nå er det bare å øke dimensjonene. Alle har vel en slags "feeling" over hvor stor jordkula er. Tenk nå å gjøre all den massen om til energi... Det er fortsatt et stykke igjen til de supermassive sorte hullene. La oss gjøre det enklere med noen bilder. Jorda vs De største planetene i solsystemet: Føler du deg liten alt? La oss putte inn sola: Nå begynner vi å få perspektiv. Det finnes større stjerner enn sola vår...: Vi er ganske ubetydelige... Det finnes stjerner som er mye større enn sola vår!: Perspektivet begynner sånn høvelig å gli på plass, ja? Tenk å gjøre om all massen til Antares om til ren energi (Husker du AG-3 kula? ) Stjernen VV Cephei A har en radius på 3 ganger Antares sin. Det er sjukt. Vi er ikke fremme enda. Den totale massen vi har kommet frem til så langt er ca 10^32kg. Dvs at det sorte hullet har en masse tilsvarende 1 milliarder av den siste enorme stjernen (VV Cephei A). Nå kan du gjøre den massen om til ren energi i hodet ditt og vi er ferdige. Mohahahahaha. Endret 20. mars 2007 av Belarnion Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 20. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2007 snip Mohahahahaha. 8199907[/snapback] zomg. nydelig visualisering. nå kommer jeg til å gå og legge med med en hittil uopplevd følelse av ubetydelighet. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 20. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2007 Hvordan fungerer det der å kjøpe ting uten å betale moms? Er det mulig om man kjenner noen som kan kjøpe det på eget firma? Skulle gjerne kjøpt en ting til noen, men har ikke så mye penger. Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 20. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2007 snip Mohahahahaha. 8199907[/snapback] zomg. nydelig visualisering. nå kommer jeg til å gå og legge med med en hittil uopplevd følelse av ubetydelighet. 8199955[/snapback] Jeg kan gjøre det enda bedre. Sånn mener noen hos NASA at melkeveien, vår galakse ser ut: http://solarsystem.nasa.gov/multimedia/gallery/MilkyWay.jpg Det er ca 200 milliarder stjerner der. Se for deg at en av de største prikkene er den enorme stjernen jeg viste i den forrige posten min. Plutselig er vi så sinnsykt små at det er sjukt. Hubbleteleskopet tok et meget interessant bilde for en stund siden. Det heter "Hubble Ultra Deep Field". Forskerne vendte Hubbleteleskopet mot et tilsynelatende helt mørkt område av himmelen. Så lot de teleskopet se mot det området i en million sekunder. Området av himmelen de tok bilde av dekker en mindre del av himmelen enn et sandkorn ville gjort holdt på strak arm rett foran deg. Dette er resultatet: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/4f/HUDF.jpg Hver eneste lille prikk er en hel galakse (ca 10.000 av de). Nå kan du legge deg og føle deg totalt ubetydelig. Sov godt. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2007 Med andre ord: Det gjorde ikke så sinnsykt mye at du dreit deg ut i fylla på lørdag. NÅ kan du sove godt. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 20. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2007 Solen går rundt jorda. Natta. Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 20. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) det mest interessante med slike utreninger er de fascinere, dog upresise estimatene av hvor mye denne mengden energi kan utrette. gjerne sett opp mot ting vi kjenner til i vår verden. back to OT: jeg har så mang en gang savnet lange kvelder på Mike samt nydelige turer på natoplank ned bratta på skaresnø til 325 (var ikke det ved veien?) Alfa eller Hjørdis? 8199897[/snapback] Det er ikke så veldig upresist faktisk, det er bare vanskelig å fatte... Hadde noen skumle turer på skaren ned til 334 i hvert fall, litt redd for ag-pipa i bakhodet... Nå var jeg VF da, men med på oppdrag på de fleste installasjoner ved anledninger, hmm, må nok gå med Hjørdis ja. Endret 20. mars 2007 av -Turin_Turambar- Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 20. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2007 Gud må ha hatt gode framtidsplaner for oss hvis han skapte alt dette, om et par billiard år så har vi kanskje utforsket et par prosent av verdensrommet Lenke til kommentar
PT Skrevet 20. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2007 Hubbleteleskopet tok et meget interessant bilde for en stund siden. Det heter "Hubble Ultra Deep Field". Forskerne vendte Hubbleteleskopet mot et tilsynelatende helt mørkt område av himmelen. Så lot de teleskopet se mot det området i en million sekunder. Området av himmelen de tok bilde av dekker en mindre del av himmelen enn et sandkorn ville gjort holdt på strak arm rett foran deg.Dette er resultatet: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/4f/HUDF.jpg 8200132[/snapback] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg