Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mgh = Ek

masse*tyngdekraft*høgd = Potensiell energi

Etter x-antall meter vil en person på x antall kilo treffe underlaget med en kinetisk energi.

8182934[/snapback]

Oj, ser at eg brukte den for potensiell energi.. =p Feil formel!

Lenke til kommentar
Tobakk har høyere kilopris enn bronse, muligens også sølv (husker ikke). - I Norge.

8180223[/snapback]

Bronse er ikke så verdifullt. Ei heller sølv. Verdien er der først når det kommer til design og utførelse.

Hva er prisen for 50 gram rent sølv?

8182432[/snapback]

Kiloprisen for bronse er ca 20 kroner

Kiloprisen for sølv er ca 1400 kroner (dvs ca 70 kroner per 50 gram)

Kiloprisen for tobakk er ca 2900 kroner (145 kroner per 50g pakke, stemmer det?)

Lurte litt på en ting her. Hvordan kan man regne ut hvor tungt et objekt\en person belaster underlaget det\den lander på etter et fall på X antall meter? Hvordan kan man regne ut dette?

8182856[/snapback]

Kraften vil være avhengig av hvor raskt personen bremser opp. F.eks er det en lav kraft som virker over lang tid hvis man lander på 100 skumgummimadrasser, men enorme krefter over veldig kort tid dersom man lander på betong.

Kraft betegnes ofte som en stor F for "force", og benevningen på tallet er N (Newton).

F.eks F = 800 N.

Lenke til kommentar

Kraften mot underlaget er da...

F = ma

Force = mass * acceleration

... fordi kraft = motkraft

Akselerasjonen blir (som regel) veldig stor mot betong, derav en større kraft.

EDIT: Er lettere å bruke denne formelen på mykere underlag med mindre du har et høyhastighetskamera.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Har kikket litt på alkohollovgivningen, men har ikke funnet ut av dette:

Dersom man sender alkoholholdig drikke i posten, gjelder da den vanlige 200-kronersregelen? Altså, går pakken rett igjennom tollen dersom den har en verdi på under 200 kr? Gjelder i så fall norske priser (som tollerne burde ha grei oversikt over, dermed vil det være vanskelig å lure seg unna i forhold til mye annet)?

Man sparer neppe noe særlig penger på å sende edle dråper med såpass lav verdi i posten pga. porto, men jeg bare lurer.

Lenke til kommentar
Har kikket litt på alkohollovgivningen, men har ikke funnet ut av dette:

Dersom man sender alkoholholdig drikke i posten, gjelder da den vanlige 200-kronersregelen? Altså, går pakken rett igjennom tollen dersom den har en verdi på under 200 kr? Gjelder i så fall norske priser (som tollerne burde ha grei oversikt over, dermed vil det være vanskelig å lure seg unna i forhold til mye annet)?

Man sparer neppe noe særlig penger på å sende edle dråper med såpass lav verdi i posten pga. porto, men jeg bare lurer.

8185554[/snapback]

Det er ikke lov å sende alkohol i posten i det hele tatt, så vidt jeg vet. Og ihvertfall ikke importere fra utlandet - det er jo derfor vi har monopol her i landet.

Endret av Caze
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...