Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var jo morsomt! Har hatt om interferens i 2FY. Chris88, regner med at du har 3FY. Har dere om dette på skolen?

Semi-OT: Er 3FY mye tyngre enn 2FY mtp på arbeidsmengde? Har regnet meg fram til at jeg går ut med 97 timer om jeg fortsetter med FY, gjør det i tilfelle kun for poeng.

Lenke til kommentar
Blir du ikke sliten av å vite så mye, simen?

8164811[/snapback]

Jeg vet ikke så mye. Enten spør dere om ting som tilfeldigvis interesserer meg eller har interessert meg og jeg forhåpentligvis husker eller så er jeg nyskjerrig på det samme og googler frem et svar. :) Hjernetrim er gøy men jeg er ingen guru i Geni eller TP likevel. Det er alt for mange kateogorier der jeg ikke er så mye inne på. Litteratur er verstingen fordi det av en eller annen merkelig grunn ekskluderer faglitteratur.

Hehe.. Foton er jo "lys", så var ein liten glipp frå mi side.. Men kva meiner du med at lyset vel omvegar? Eg ville ha tenkt meg at lys treff partiklar og endrar retning. Er det nokonlunde riktig?

8164826[/snapback]

Ikke helt. Det kan nok også skje på den måten men da kun i diffuse materialer. Da vil trolig lyset absorberes raskt. Både glass, gasser, væske og krystaller kan være gjennomsiktige men ha brytningsindeks over 1. Jeg vet ikke hvordan fotoner oppfører seg i disse materialene men regner med det oppfører seg som en slags bølgefront som brer seg i materialet som bølgene etter en båt og på en eller annen måte samles før det slipper ut fra overflaten. At bølgelengden på synlig lys er ca 1000 atomer lang kan sikkert gi noen hint angående hvordan fotonet oppfatter materialet. (Fotonet "ser" nok ikke enkeltatomer, men reagerer på helheten på en måte)

Lenke til kommentar
Semi-OT: Er 3FY mye tyngre enn 2FY mtp på arbeidsmengde? Har regnet meg fram til at jeg går ut med 97 timer om jeg fortsetter med FY, gjør det i tilfelle kun for poeng.

8164872[/snapback]

Slengjer meg på dette spørsmålet eg òg. Har 2FY no, ligg på 5'rn, liker stoffet men er samstundes litt småredd for å stryke på eksamen o.l. Er vel berre nervene mine det er noko gale med.

Lenke til kommentar

8164872[/snapback]

Forutsatt at fagene ikke har endret seg så mye på 13 år så synes jeg å huske at 3FY ikke var noe særlig tyngre, men at det hadde andre og litt mer abstrakte emner enn 2FY. F.eks litt partikkelfysikk, elektrisitet, ladninger, lys, relativisme og magnetisme i stedet for mekanikk, dynamikk, statikk, trykk og sånt. (Med fare for at hukommelsen er rusten)

Lenke til kommentar
Hehe.. Foton er jo "lys", så var ein liten glipp frå mi side.. Men kva meiner du med at lyset vel omvegar? Eg ville ha tenkt meg at lys treff partiklar og endrar retning. Er det nokonlunde riktig?

8164826[/snapback]

Lyset går saktere gjennom materie fordi fotonene eksiterer elektroner i atomene de kolliderer i, og det tar litt tid før elektronet går tilbake til sitt opprinnelig energinivå, og et nytt foton sendes ut. Så fotonet har hele tiden lysets hastighet (selvsagt), forsinkelsen skyldes tiden som går bort ved det eksiterte atomet.

Angående FY, så er 3FY noe tyngre teoretisk sett, men jeg synes det var mer interessant, særlig forsøkene er faktisk ganske kule. Arbeidsmengden er ikke så mye større heller.

Lenke til kommentar

Jeg har dette for øyeblikket, ja. Kvantemekanikken med et snev av filosofi. Spørsmålet er forøvrig fra en film, ja, men akkurat dette hadde vi også på skolen i dag. Virker som det er tungt å forstå. Eller bare ganske umulig å forstå? Elektroner og fotoner har egenskaper som bølger og partikler.

It travels like a wave, and hits like a particle. -Robert Mills

Lenke til kommentar
Hjernetrim er gøy men jeg er ingen guru i Geni eller TP likevel. Det er alt for mange kateogorier der jeg ikke er så mye inne på. Litteratur er verstingen fordi det av en eller annen merkelig grunn ekskluderer faglitteratur.

8164896[/snapback]

Ingenting er som å gå å legge seg om kvelden og finne frem en god manual som du kan lese på sengen ;)

Lenke til kommentar
Hjernetrim er gøy men jeg er ingen guru i Geni eller TP likevel. Det er alt for mange kateogorier der jeg ikke er så mye inne på. Litteratur er verstingen fordi det av en eller annen merkelig grunn ekskluderer faglitteratur.

8164896[/snapback]

Ingenting er som å gå å legge seg om kvelden og finne frem en god manual som du kan lese på sengen ;)

8165720[/snapback]

Leser du manualene? :thumbdown:

Er ikke sånn man lærer, mennesket lærer av sine feil! Ikke alltid da men.. :p

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar

8164896[/snapback]

8165720[/snapback]

8165953[/snapback]

Hehehe, skulle likt å se ansiktet til elektronmikroskopveilederen vår om jeg sa akkurat det til henne. "Neida, jeg leste ikke manualen. Jeg lærer av å feile". Yesssss

Lenke til kommentar
Hvorfor er oppladbare batterier bare 1,2v mens normale er 1,5v?

8110072[/snapback]

Ingen som vet?

8161480[/snapback]

jeg lurte på om du følte at du hadde fått svar enda :)

årsaken til at batterier har forskjellig spenning, og da snakker vi om spenningen per celle, handler vel om kjemiske sammensetninger. mao, hvilket stoff de er laget av. Blybatterier har en spenning på 2v per celle, tørrbatterier (engangs-) 1,5 og NiCd og NiMh (klassiske oppladbare) på 1,2v. Spesialbatterier som lithiumbatterier har 3v per celle. Jeg er usikker på hva li-ion og li-poly batterier har, men årsaken til de forskjellige spenningene, som du spurte om, er at forskjellige stoffer har forskjellige egenskaper. Jeg tør vedde trusa mi på at simen veit mer og kan linke en liste, samt si noe om utviklingen.

Lenke til kommentar

8164896[/snapback]

8165720[/snapback]

8165953[/snapback]

Hehehe, skulle likt å se ansiktet til elektronmikroskopveilederen vår om jeg sa akkurat det til henne. "Neida, jeg leste ikke manualen. Jeg lærer av å feile". Yesssss

8166060[/snapback]

Desverre var jeg nødt til å si det til Naturfaglærern min når jeg putta den lille fysikk lyspæra inn i 220volts vekselstrøm... :(

Men ett spørsmål; Hva er den minste mulige lagringsenheten per feks cm^2 på en harddisk? Kan man klare å lage en harddisk som liksom lagrer pr atom?

Lenke til kommentar

Spørsmål: Hvis jeg tar photoshop og lager ett layer med 50 % opacity. Og så tar jeg og ser rett på og da ser det halveis gjennomsiktig ut. Men når jeg står over skjermen ser det helt hvitt ut. Men når jeg ser under skjermen ser det helt gjennomsiktig ut.

Hva skjer? :)

Lenke til kommentar
Vær en mann å ta den. Har ikke noen kilder, men jeg regner med at det ikke vil være noe særlig farlig. Kommer selvfølgelig ann på hvilken vaksine det er. Er jo en fordel å ta vaksinen, ettersom den forhindrer deg i å bli syk senere. Spesielt hvis du skal til utlandet kanskje.

8162692[/snapback]

Tok den tidligere i dag. Jeg er skeptisk til sprøyter, jeg blir ofte svimmel eller kvalm etter. Når jeg tok sprøyten i dag gikk det helt greit, men som vanlig ble jeg kvalm og svimmel et par minutter senere. Jeg hadde forberedt meg på dette, og satt meg i en stol på venterommet rett etter. Jeg kjente at det kom, så jeg la meg rett og slett ned på gulvet. Det hjalp, men så kom det et par jenter som og skulle ta sprøyten og de ble redd siden de trodde det ville skje med de. Var ganske gøy å høre på de. :wee:

Lenke til kommentar
Men ett spørsmål; Hva er den minste mulige lagringsenheten per feks cm^2 på en harddisk? Kan man klare å lage en harddisk som liksom lagrer pr atom?

8166185[/snapback]

Hitachi er oppe i 230 Gigabit per kvadrattomme. Det vil si 35,6 Gbit per kvadratcentimeter og 356 bit per kvadrat mikrometer.

Hver bit har omtrent en utstrekning på 53*53 nanometer (av overflata på disken. Jeg vet ikke hvor dypt hver bit ligger, men antar det er betydelig mer, kanskje 500 nm på grunn av vinkelrett lagring).

Til sammenligning har et atom en diameter på omtrent 0,5 nanometer. Det er altså plass til 10.000 atomer på det overflatearealet som dekker 1 bit på moderne harddisker.

I teorien kunne man nok dermed tenkt seg harddisker som er 10.000 ganger større enn i dag, men det er andre teorier som setter solide stoppere for. Magnetismen opphører hvis det er for få atomer klumpet sammen med det samme magnetfeltet. Det er heller ikke mulig å holde alle atomene i ro. Dermed aner man ikke hvilke som flipper magnetfeltet rundt eller flytter seg. Lesemekanismen må også ekstremt nært for å måle magnetfeltet. Jo mindre bit jo nærmere må lesehodet være. Jo nærmere ledehodet er platene jo større er risikoen for kræsj og ømfientligheten for støt.

Lenke til kommentar
Spørsmål: Hvis jeg tar photoshop og lager ett layer med 50 % opacity. Og så tar jeg og ser rett på og da ser det halveis gjennomsiktig ut. Men når jeg står over skjermen ser det helt hvitt ut. Men når jeg ser under skjermen ser det helt gjennomsiktig ut.

Hva skjer? :)

8166426[/snapback]

En LCD-skjerm antar jeg? Farger har en tendens til å bli invertert fra visse synsvinkler. Skjermteknologien er av et slikt slag at det er begrenset spredning med riktig gjengivelse i forhold til teknologien. For å forstå dette bedre, anbefaler jeg deg å lese litt om LCD-skjermer, og hvordan punktene er bygget opp/lyser.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...