Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Hva er verdens kraftigste enkeltprosessor per dags dato?

8106906[/snapback]

Bump.

8161199[/snapback]

Begrenser vi til X86 vil jeg si det er "Clovertown" basert Xeon som er en MCM satt sammen av to "Woodcrest" dies med totalt fire kjerner. Den raskeste kjører på 2.67 GHz med 1333MT/s FSB og 8MB L2 cache.

PRISGUIDE

"Kentsfield" basert Core 2 Extreme og Core 2 Quad er nesten identisk, men med 1066 MT/s FSB.

PRISGUIDE

EDIT :

Den prosessoren som er raskest på én tråd er nok "Woodcrest" basert Xeon 5160 som har to kjerner på 3.0 GHz, 1333MT/s FSB og 4MiB L2 cache.

PRISGUIDE

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor er det så vanskelig å lage langvarige batterier?

8161692[/snapback]

Kjemi.

Det er begrenset hvor mye kjemisk energi man teoretisk sett kan pakke inn i et gitt volum.

8161717[/snapback]

Så det er teoretisk umulig å lage noe større forbedring fra det vi har nå?

8161774[/snapback]

"Nanotechnology is promising to improve batteries to the point where they may

become the sole power source for a car or truck without huge performances sacrifices."

- Daniel & Mark Ratner, Nanotechnology and Homeland Security

Lenke til kommentar

Vær en mann å ta den. Har ikke noen kilder, men jeg regner med at det ikke vil være noe særlig farlig. Kommer selvfølgelig ann på hvilken vaksine det er. Er jo en fordel å ta vaksinen, ettersom den forhindrer deg i å bli syk senere. Spesielt hvis du skal til utlandet kanskje.

Lenke til kommentar
Hva nye spennende teknologier/ting er det som kommer i nær fremtid grunnet nanoteknologi?

Altså noe som FAKTISK kommer, ikke alt det vi hører om.

8162717[/snapback]

Nanoteknologi vert brukt ein del i forbindelse med diagnostikk og behandling av kreft. Ikkje akkurat spanande men høgst aktuelt. Andre ting? Sjekk her!

:ph34r:

Lenke til kommentar
Hva nye spennende teknologier/ting er det som kommer i nær fremtid grunnet nanoteknologi?

Altså noe som FAKTISK kommer, ikke alt det vi hører om.

8162717[/snapback]

Den eneste forskjellen mellom "alt det vi hører om" og det som faktisk kommer er stort sett tid og penger... Tid er det nok av om man bare er tålmodig. Problemet er at nanoteknologien også må være lønnsom. Det virker veldig begrensende på forskningen.

Når det gjelder nanoteknologi kommer det så mange store "breakthroughs" om dagen at det skal godt gjøres å holde styr på alt. Antallet patenter vokser eksponensielt hvert år. Det er så godt som umulig å spå hva som dukker opp om en 5 års tid.

Nå er det en gang slik at nanoteknologi er helt i startgropa, også på verdensbasis. Her i Norge har UiO først i år et ordentlig masterprogram i nanoteknologi. (Jeg begynner på det til høsten.) NTNU har hatt det siden 2004 tror jeg.

Nanomat-prosjektet ble satt i gang i 2002. "Nasjonal strategi for nanovitenskap og nanoteknologi" ble ferdig utarbeidet i fjor (2006)

mikroelektronikk under 100nm er per definisjon nanoteknologi. På disse utrolig små dimensjonene blir normale dagligdagse naturlover ofte byttet ut med kvantemekanikk. Intel merket det ganske godt ved overgangen til 90nm (Presc[h]ott) tror jeg...

En kjapp titt i wikipedia gir faktisk en ganske grei innføring og et høvelig ok utgangspunkt i hvor nanoteknologi *kan* ta veien og hvor vi er i dag. http://en.wikipedia.org/wiki/Nanotechnology

Lenke til kommentar

Redigert : En atommasse (u eller Da for Dalton) er definert som 1/12 av massen til Carbon-12.

Et perfekt hydrogenatom har masse 1u = 1.66053886 × 10^−27 kg, men i et større volum hydrogengass vil det bli forskjellige isotoper hvor gjennomsnittsvekten er 1.00794u. Gjennomsnittsvekten er altså (1.00794*1.66053886 × 10^−27) kg.

J@cob: Om dere står i rommet med vakum vil dere ikke få lyd i stemmebåndene engang, men hadde dere greid det stemmer det at lyden ikke hadde blitt hørt av den andre personen.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Er vakum lydtett? Hvis jeg og en annen står i ett rom med vakum og skriker til hverandre, ville det da, bokstavelig talt, falle på 'døve ører'?

8163725[/snapback]

I verdensrommet så er det mest perfekte vakum, men et vakum rom på jorda er nokså lydtett. Lyd er bølger og vibrasjoner som brer seg ut i materie, så fjerner man dette så er det lydtett, noe som ikke er mulig. Ikke at vi hører forskjell, men da er det 100% lydtett.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...